וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: הג'יהאד העולמי בסוריה מאיים על צה"ל?

29.6.2012 / 15:43

לאור האלימות הגואה בסוריה, חוששים בצה"ל כי פעילי ג'יהאד עולמי עושים דרכם למחוז חורן הסמוך לרמת הגולן ומנסים להיערך להפרות סדר בגדר. אמיר בוחבוט מסכם שבוע צבאי

בשיחות סגורות, מספר אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן, כי אם יצלמו את סוריה במצלמה עם פלאש, התמונה תתמלא בנצנוצים מרוב מטעני חבלה. במסגרת ההכנות של הצבא הסורי במשך מספר עשורים למלחמה מול ישראל, התמלאה סוריה במטעני חבלה מסוגים שונים ואמצעי לחימה רבים שפוזרו בשטח בשנה האחרונה בעקבות פשיטות המורדים על מחסני הנשק של הצבא.

שילוב גדודי ג'יהאד עולמי, בעיקר מאפגניסטן ועיראק, שעושים דרכם למחוז חורן ומשם בעתיד לגבול מול ישראל ברמת הגולן, הופכים יחד לאיום הבא על ישראל. האלוף גולן זיהה את המגמה, ופרש בסיוע המטה הכללי את תוכנית העבודה לשיפור הביצורים והתשתיות לאורך הגבול. כדי להבין כיצד הולך להפוך מחוז חוראן לחצי האי סיני של הצפון, השורץ בפעילי טרור מרחבי העולם, יש לבחון את ההתפתחויות בסוריה במספר תחומים.

תומכי חיזבאללה צועדים בביירות, בירת לבנון. נובמבר 2011. AP
"הצבא הסורי פועל בסיוע כוחות אירנים וחיזבאללה". תומכי חיזבאללה בלבנון/AP

האירועים בסוריה מאפשרים כבר עתה שרטוט של מודל המכרסם בכוחם של יסודות שלטוניים. אתמול זה קרה בלוב, היום זה קורה בסוריה ומחר זה עלול להתרחש גם בירדן. לא ניתן להוציא מכלל אפשרות אף התפתחות. תחילת האירועים בהתקוממות עממית, התפשטות גלי הפרות סדר ברחבי המדינה, התגבשות גורמי אופוזיציה חמושים ולאחר מכן פעולות גרילה וטרור ממוקדות ללא נטילת אחריות. בשלב זה, הבין הצבא הסורי כי נדרש להפשיל את השרוולים ולהפעיל מבצעים ממוקדים נגד מוקדי הכוח של האופוזיציה, שהבינו כי הם נדרשים לעלות שלב. המבצעים האכזריים של הצבא הסורי, שכוללים ארטילריה, הפצצות מהאוויר ופשיטת יחידות יבשתיות, גיבשו את רוב כוחות האופוזיציה לכוח גדול, שהחל לבצע פעולות טרור, תוך כדי נטילת אחריות ואף ביצוע פיגועי ראווה.

השיטה שהפעיל הצבא הסורי, בסיוע כוחות אירניים וחיזבאללה, שבולטים היטב בשטח בשל זקניהם המחודדים ומדיהם המנומרים, לא עבדה בהתחלה. ההתקפות חסרות ההבחנה בין לוחמים לאוכלוסייה העלו את רמת המוטיבציה והרוח הלוחמנית בקרב פעילי האופוזיציה. הנשיא הסורי, בשאר אסד, חיפש אפקטיביות מידית, והחל להפעיל את מיטב היחידות של הצבא הסורי, אך היקף האירועים ושחרור הרסן הוביל אחריו גל של מקרי אונס, עריקות וביזה, שיכולים להפוך לשיעור מאלף על צבא בתהליך התפרקות ולהשלכות של מוסר בלחימה.

התרחישים האפשריים שעומדים על הפרק, בשל חוסר היכולת של אסד לסיים את ההתקוממות האלימה, כוללים איום ממשי על מתקני השלטון המרכזיים של סוריה, התפרקות יחידות אורגניות בצבא, קריסה מדורגת של מוסדות השלטון, משילות חלקית בחלק משטחי המדינה ובמקרה הגרוע מבחינת ישראל - הפיכת מחוז חורן, הגובל עם ישראל ברמת הגולן, לאזור חסר משילות, המהווה בסיס לקליטת פעילי ג'יהאד עולמי, שהגיעו בחודשים האחרונים לסוריה מכל מקום אפשרי בעולם, בדגש על עירק ואפגניסטן. צה"ל נדרש להיערך להעתק המודל הקיים בחצי האי סיני - אזור חסר משילות של הצבא המצרי, שבו התרכזו פעילי ג'יהאד מרחבי העולם, ויוצאים בחסות התושבים המקומיים להתקפות על גבול ישראל. המודל אליו מתכונן צה"ל על הגבול הסורי הוא הפיגוע בעין נטפים, במהלכו נהרגו שמונה אזרחים וחיילים בשנה שעברה.

הצבא הסורי מותש מהטיפול במהומות ובטרור

בשאר אסד לובש מעת לעת מדים ונראה על פי דיווחים זרים במוקדי האירועים, כשהוא מחזק את רוח המפקדים והלוחמים. אסד מנהיג ביד פלדה מדיניות אכזרית ביותר נגד עריקים ומסרבי פקודה. עד כה, ערקו 12,000 חיילים מתוך צבא בן 400 אלף חיילים. כמובן, בעל הדרגה הבכירה ביותר בממשל שערק הוא סגן שר הנפט. גורם נוסף שיאיץ קריסה בצבא הסורי הוא התשישות. מפקדים ולוחמים של הצבא הסורי, שהיו רגילים לנהל אורח חיים שפוי, לא יצאו כבר כחצי שנה הביתה, ודרגי השדה פועלים מסביב לשעון, תחת עומס מבצעי גדול, מאחר שההתקפות של כוחות האופוזיציה עברו תהליך של סדר וארגון. לכן, אסד החל לחלק בונוסים כספיים למפקדים, העלה משכורות בחלק מיחידות הצבא שכורעות תחת העומס והחל לבצע רפורמות שמאפשרות לו "מרווח נשימה".

העדה העלאווית בעת הזו מאוחדת מאחוריו בצורה ברורה. העדה הדרוזית בסוריה יושבת על הגדר, והמתח בין הסונים לשיעים בסוריה עדיין לא התפרץ, מאחר שאסד נהג בחוכמה כשלא שלח יחידות אורגניות לביצוע משימות. בדרך מתוחכמת ובסיוע מדיני של רוסיה ואירן, הצליח אסד לעקר את עבודתם של 300 פקחי האו"ם במדינה, כולל התעלמות מששת הסעיפים אותם התווה מזכ"ל האו"ם לשעבר, קופי אנאן. אירועי ההפגנות והאלימות נמשכים בדיר א-זור, בחלב, בדמשק, בדרעא, ובחמה, שכמעט נפלה לחלוטין בידי המורדים. אסד, נאבק בהם בכוח חסר פרופורציה שהוביל לכ-14,000 הרוגים. מתוכם 2,000 אנשי ביטחון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יאיר גולן, אלוף פיקוד צפון, אפריל 2012. דובר צה"ל
אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן/דובר צה"ל

מחוז חורן יהפוך לאיום משמעותי על ישראל בשנה הקרובה. ארגוני הג'יהאד העולמי שמנסים להרים את הראש בסיני וגם ברצועת עזה, מזהים את מחוז חורן כדבר הבא. בניגוד למרחבים בעירק ואפגניסטן שנמצאים תחת מתקפה מתמדת של צבאות בעלות הברית, הפכו המחוזות של סוריה לחסינים מפני התקפה של מדינות זרות. לכן, ניסיון מערבי לבלום את נחילי הטרור שמתנקזים לכיוון סוריה תוך כדי הפרת ריבונות סורית, יענו בהתקפה סורית. הפלת מטוס הפנטום הטורקי שחדר את המרחב האווירי הסורי הוא אירוע מחולל שמבהיר כי משטר אסד לא מוכן להתפשר על ריבונותו, למרות מצבו הקשה.

לכן צה"ל נערך לפיגועי ירי לאורך הגבול, אירועי חדירה ליישובים, חטיפת חיילים והפרות סדר אלימות במרחב הגדר. בשלב זה מזהים הכוחות לאורך הגבול את ניצני חוסר המשילות בנסיונות להגיע אל הגדר ובהשלכת מוקשים שצה"ל זרע בשטחים סמוכי הגדר לעבר שטח ישראל במטרה לפגוע בסיורים. ההשקעה בקו הגבול באה לידי ביטוי בהצבת כוחות איכותיים, קשר עם היישובים והעלאת רמת הביטחון בכיתות הכוננות, ובתחום התשתיות. התקפה על הגבול הישראלי מול סוריה, תעמיד את הדרג המדיני בפני שאלות מורכבות, ביניהן כיצד מגיבים לסדרת פיגועים על הגדר. עד כה הוכיח המשטר הסורי יכולות מרשימות במניעת הפגנות אלימות על גבול ישראל ביום הנכסא, ויום הנכבא. הערכה בצה"ל היא שהמשטר הסורי מבין את ההשפעות של יציאת פעילות טרור משטחו לכיוון ישראל, אך במזרח התיכון ההפתעות הפכו לחלק משגרת היום ובתקופה בה נאבק משטר אסד על עתידה של דמשק, הכול אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully