וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: התיכוניסטים הערבים מעדיפים להיות רופאים

ניר יהב

7.3.2012 / 0:05

תדע כל אם ערביה: יותר ויותר תיכוניסטים מהמגזר שואפים להגשים את חלומו של כל הורה, ורוצים ללמוד רפואה. המחסום: "פער של 105 נק' בפסיכומטרי בין נבחנים בעברית לערבית"

מסתבר שחלומה של כל אם פולניה לראות את בנה רופא, מתגשם דווקא אצל האמא הערבייה-ישראלית. מחקר חדש שאמור להתפרסם בקרוב מגלה כי 28% מבין תלמידי התיכון המעוניינים להמשיך ללימודים אקדמאיים רוצים ללמוד רפואה. 27% נוספים מעוניינים ללמוד את מקצועות רפואת העזר ו-28% רוצים ללמוד מקצועות הנוגעים למדעי החברה והרוח. הנתון המפתיע הוא שבניגוד לעבר, התלמידים הערבים פונים יותר ויותר לתחום הטכנולוגי: 10% מהנשאלים אמרו כי ילכו ללמוד הנדסה.

המחקר, שנכתב על ידי ד"ר חאלד אבו עסבה ומוחמד אבו נסרה ונעשה בחסות המרכז למחקר ופיתוח במשולש, בדק 700 תלמידי תיכון ערבים משכבה סוציו-אקונומית גבוהה ובעלי אוריינטציה ללימודים גבוהים. מחברי המחקר ניסו לבדוק האם הם מתכוונים להמשיך ללימודים גבוהים, איזה תחום הם מתכוונים ללמוד, מי מקבל עבורם את ההחלטה בנושא זה ומה הם הגורמים המשפיעים על בחירת תחום הלימודים. 700 הנחקרים קיבלו שאלון סגור שנבנה במיוחד לצרכי המחקר והמסקנות של המחקר מבוססות על תשובותיהם לשאלון זה.

"החינוך נמצא במקום מרכזי בעיני ההורים הערבים"

המחקר מגלה כי הרוב המוחלט של התלמידים (94.7%) מעוניינים להמשיך את לימודיהם האקדמיים. בקרב התלמידות יש שיעור גבוה יותר שמעוניינות להמשיך לקראת לימודים אקדמיים – 96.2% מהתלמידות לעומת 91.5% מהתלמידים. ממצא זה מהווה המשך למגמה שהחלה באמצע שנות ה-90' של העלייה בשיעור הנשים הערביות במוסדות האקדמיים. מהמחקר עולה עוד כי החינוך נמצא במקום מרכזי בעיני ההורים הערבים – 90.1% מההורים מעודדים "ברמה גבוהה" את ילדיהם לרכוש השכלה גבוהה.

באשר לגורמים המשפיעים על בחירת תחום הלימודים, מגלה המחקר באופן מפתיע שבניגוד לעבר, התלמידים עצמם הם אלו שבוחרים את המקצוע. 91.9% מהתלמידים הנשאלים ציינו שהעדפתם האישית "משפיעה במידה רבה" על בחירת תחום הלימוד. שני הגורמים שנמצאים בדרגה השנייה מבחינת רמת ההשפעה על בחירת תחום הלימוד הם היכולות האישיות של התלמיד, ואפשרויות התעסוקה במקצוע זה (87% לכל אחד מהגורמים). יוקרתו של המקצוע וההכנסה הכספית ממנו נמצאים בסדר עדיפות נמוך, ובמקום האחרון מופיע במפתיע "רצון ההורים".

"אנגלית היא שפה זרה שנייה עבור התלמיד הערבי"

"מה שגילינו במחקר הזה הוא שבקרב תלמידים ערבים יש נטייה חדשה ללכת ללמוד מקצועות שלא הלכו אליהם בעבר, כמו הנדסה ומקצועות טכנולוגים אחרים", הסביר לוואלה! חדשות עורך המחקר וראש מכון המחקר "מסאר", ד"ר חאלד אבו עסבה. "הסיבה לכך היא שיש לתלמידים הערבים מספר חסמים הנוגעים למקצועות מסורתיים. ראשית, קשה להתקבל אליהם בארץ ושנית, אין להם תעסוקה במקצועות אלו. מצאנו גם שבתי הספר התיכונים לא מכווינים את התלמידים מבחינה מקצועית".

ד"ר אבו עסבה אמר עוד כי אלפי צעירים ערבים מעדיפים לצאת ללמוד בחו"ל מאשר בארץ בגלל חששם מהמבחן הפסיכומטרי: "הסיבה שתלמידים רבים מעדיפים ללמוד באוניברסיטאות בחו"ל היא החסם של המבחן הפסיכומטרי. הוכח כי קיים פער של 105 נקודות בתוצאות המבחן בין נבחנים בעברית לערבית. הערבים לא מתורגלים לסוג כזה של בחינות וגם אנגלית היא שפה זרה שנייה עבורם, ולא ראשונה".

קואליציית ארגוני 'שותפות שראקה' - הפועלים לשוויון יהודי-ערבי בישראל - מסרה בתגובה למחקר כי על אף האחוז ההולך וגדל של תלמידים ערבים שפונים ללימודים אקדמיים, הרי שהחסמים התעסוקתיים שעומדים בפניהם עומדים בעינם. "מתוך כלל האקדמאים הערבים במקצועות עסקיים, רק כאחוז וחצי מועסקים במקצועם. כך, למשל, בשוק ההיי-טק בישראל מועסקים בתחום התכנות כ-85 אלף יהודים לעומת כ-700 ערבים בלבד. החסמים בפני ערבים אזרחי ישראל בשוק התעסוקה בישראל הם מרובים: העדפת יוצאי צבא, היעדר נגישות בתחבורה לאזורי תעסוקה, מחסור באזורי תעסוקה ביישובים ערבים, דעות קדומות מצד מעסיקים רבים והיעדר פעילות מספקת של הממשלה לשילוב ערבים בשירות המדינה".

עוד בנושא
לראשונה בישראל: בית ספר ערבי ינוהל באופן עצמאי
דירה להשכיר, בתנאי שאתה לא ערבי

(עדכון ראשון: 22:44)
לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully