וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לקאמבק: האם העם יחזור לדרוש צדק חברתי?

ענת שלו

13.1.2012 / 11:41

חצי שנה חלפה מאז החלה מחאת האוהלים שסחפה אחריה מאות אלפי מפגינים. מאז האוהלים פורקו והפעילים התפזרו, אך במרץ ישובו האוהלים, הפעם לכיכר רבין. "המחאה מעולם לא גוועה"

חצי שנה עברה מאז החלה ב-14 ביולי המחאה החברתית הגדולה של הקיץ. מאות אלפי אזרחים לקחו חלק באותה המחאה שקראה לכונן צדק חברתי, חוק חינוך חינם, פיקוח על יוקר המחיה ועוד. במבט של מספר חודשים לאחור, ובמבט קדימה – היכן עומדת המחאה כעת? האם גוועה או שמא היא ממחישה לרחוש, רק מאחורי הקלעים?

ביום שבת הקרוב תתקיים "חגיגה" לרגל חצי שנה לתחילתה של המחאה בתל אביב, שתיערך תחת הכותרת "חוזרים לשדרה – מסיבת חצי השנה למאבק" וגם בשם "J14-J14", כלומר מה-14 ביולי עד ה-14 בינואר. האירוע יכלול התכנסות בשדרות רוטשילד וממנו צעדה לתחנה המרכזית, שם תיערך מסיבה בהשתתפות אמנים שונים. לאירוע צפויים להגיע, לפי התכנון, בין 1,000-2,000 בני אדם.

פירוק מאהל המחאה בשדרות רוטשילד תל אביב, אוגוסט 2011. שי אוקנין
הפעילים יתאחדו במאורע חגיגי. פירוק האוהלים ברוטשילד/שי אוקנין

אמנון דפני, ממארגני האירוע, סיפור לוואלה! חדשות כי "זו מסיבה לרגל חצי שנה למאבק. המאבק לא גווע, ההפך הוא הנכון. הדבר המדהים שקורה בחודשים האחרונים הוא שיש המון יוזמות, קבוצות שפועלות בכנסת, ברשויות המקומיות ובכל מיני מרכזים, כמו הקבוצה שפועלת כעת במאהל התקווה, וישנן גם אסיפות ארציות".

"המחאה מעולם לא הייתה כה בוגרת ובשלה"

"מה שהיה לפני חצי שנה הוא שכולנו היינו מרוכזים באוהלים וכעת אנו פועלים מעט בנפרד, בכמה מישורים, לכן החלטנו לקיים את המסיבה הזאת, כדי לאחד שוב את כולם ולהזכיר שכולנו יחד", הוסיף דפני, ומסביר את הסיבה לאיחוד, כשלדבריו "אין כאן אג'נדה מיוחדת, אנחנו מתגעגעים האחד לשני ואנחנו רוצים לחגוג את מה שאנחנו עושים".

דפני מסביר כי המחאה לא גוועה אלא עברה לעבוד מאחורי הקלעים במספר מישורים, ועושה פחות רעש תקשורתי. "המחאה מורכבת מגרעין של כמה מאות אנשים שהיו פעילים גם לפני המחאה והמון אנשים שהצטרפו להפגנות", סיפר. "הם נתנו לנו רוח גבית וזה היה מדהים ומרגש, אך כעת השלב לעבוד, והפעילים עובדים ונפגשים, מנהלים חדר מצב עם דיווחים מהשטח ודואגים לעורך דין עבור מי שנעצר", הוסיף. בתוך כך, ציין כי "כעת אנחנו מפיצים מידע דרך אתר המאבק ואנחנו עובדים גם בכנסת. זה הדבר המהותי שמתרחש בחודשים האחרונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
צעדת המיליון בחיפה, ספטמבר 2011. ערן גילווארג
"המון אנשים שהצטרפו להפגנות נתנו לנו רוח גבית, אבל כעת הגיע השלב לעבוד". הפגנת המיליון/ערן גילווארג

רק אל תספידו את המחאה לידו. "זה מעצבן ומוזר שאומרים לנו שהמחאה נגמרה. המחאה מעולם לא הייתה כה בוגרת, בשלה ומשמעותית. הסיקור התקשורתי באמת ירד משמעותית, וזה מה שיוצר את התחושה הזו שהמחאה נגמרה", הסביר דפני.

האוהלים ישובו לכיכר?

מבחינת הרשתות החברתיות, המחאה עודנה חיה ובועטת. אחת ההתארגנויות שרצה לאחרונה בפייסבוק קוראת לחזור עם אוהלים דווקא לכיכר רבין, מול העירייה, ב-30 במרץ, לאחר תום החורף ועם התייצבות מזג האוויר. אחד הגורמים שעומדים מאחורי ההתארגנות הוא "נוער המהפכה", ממנו זכור אור אקטע בן ה-13, שהרשים רבים ברוטשילד בקיץ האחרון עם תודעתו החברתית המפותחת.

בשיחה עם וואלה! חדשות, אור הצעיר נשמע אופטימי יותר מתמיד ומאמין כי מה שקרה בקיץ האחרון ברוטשילד יחזור על עצמו בכיכר רבין באביב. "אני מבין יוזמי האירוע, המטרה שלנו היא להחזיר כמה שיותר אנשים לרחובות כדי לכונן מדינת צדק חברתי. אני לא חושב שהמחאה הפסיקה או שאנשים חושבים שמחאת האוהלים הייתה הסוף, לאחר שהיא הסתיימה יכולה לבוא מחאה גדולה יותר. אני אופטימי שאפשר לעשות משהו כזה והעיקר הוא לפחות לנסות".

צעדה לכיכר רבין מכיכר הבימה במחאה על יוקר המחיה, באוקוטבר 2011. דרור עינב
חוזרים לרחובות. צעדת המפגינים לעבר כיכר רבין בקיץ האחרון/דרור עינב

לדעתו של אקטע, "המחאה בקיץ האחרון העלתה את המודעות וזה עדיין קיים אצל הציבור. אני חושש, מצד אחד, שאולי לאנשים נמאס מאוהלים ולכן הם לא יגיעו, אבל מצד שני אני אופטימי, כי לאנשים יש מודעות יותר גדולה. אולי אנשים כן יבואו בגלל ששינינו את המיקום לכיכר רבין, מול העירייה, וגם שם נשמע את קולנו ולא נוותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully