וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הולילנד: אולמרט מואשם בקבלת שוחד

גלעד גרוסמן

5.1.2012 / 9:07

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת השחיתות בבניית פרויקט היוקרה בירושלים, הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים. מלבד אולמרט, הוגש גם אישום בפרשה נגד ראש לשכתו לשעבר שולה זקן

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשו הבוקר (חמישי) כתבי אישום בפרשת פרויקט הבנייה היוקרתי הולילנד בירושלים, שנחשפה לפני כשנתיים. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מואשם בפרשה בגין קבלת שוחד, בעת ששימש כראש עיריית ירושלים. עוד מואשמים בפרשה ראש לשכתו לשעבר שולה זקן בגין קבלת שוחד והלבנת הון וראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי בגין קבלת שוחד.

אהוד אולמרט ראש הממשלה לשעבר במשפטו בבית משפט העליון בירושלים, אוגוסט 2011. מגד גוזני
עוד כתב אישום. אולמרט/מגד גוזני

בנוסף מואשמים בפרשה בגין מתן שוחד אנשי העסקים אביגדור קלנר והלל צ'רני, שהינם מבעלי הקרקעות במתחם הולילנד. אנשי העסקים אמנון ספרן ושמעון גלאון שמכהנים כמנכ"לים בחברה של צ'רני מואשמים במתן שוחד. אנשי עיריית ירושלים: מהנדס העירייה לשעבר אורי שטרית, סגן ראש העירייה יהושע פולק, וחברי מועצת העיר אברהם פנר ואליעזר שמחיוף המואשמים בקבלת שוחד. מאיר רבין, ששימש כ"מאכער" והיה עוזרו של עד המדינה בפרשה, מואשם במתן שוחד עקב חלקו בהעברת כספי השוחד.

לקריאת כתב האישום המלא בפרשה

בתוך כך, פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב הגישה כתבי אישום בפרשת "תעשיות המלח", במסגרת המאבק בשחיתות של נבחרי ציבור ושליטה על קרקעות. בפרשה זו הואשם במתן שוחד דני דנקנר, שכיהן כסגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים לשעבר ויו"ר דירקטוריון חברת "תעשיות מלח לישראל". נאשם נוסף בפרשה זו הוא מנכ"ל משרד התשתיות לשעבר ומי שכיהן לאחר מכן כראש מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התקיימות במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי כתב האישום, במשך שנות התשעים ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה רקמו תכנית רב שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה, הם ידעו שלצורך זה הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים למהלך ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה.

בשנת 1999, לאחר תשלומי השוחד, מכר צ'רני חלק מהקרקע לקלנר ספרן וגלאון, והם המשיכו עד שנת 2007 לתת טובות הנאה כספיות לנבחרי ועובדי ציבור כדי לקיים את הפרויקט - טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים. "באופן זה התפתחה מערכת יחסים של קח ותן בין עובדי ונבחרי הציבור לופוליאנסקי, שטרית, אולמרט שמחיוף פנר וזקן לבין הנאשמים היזמים צ'רני, קלנר ספרן, גלאון, רבין ועד המדינה". השוחד התבטא לא רק במתן כסף לא רק לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עימם.

הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונאי. "כל אלה אפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים".

בנוסף לפרשת הולילנד מציין כאמור כתב האישום שתי פרשות נוספות: האחת פרשת "הזרע" שבה לטענת הפרליקטות פעלו קלנר וספרן לקידום קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2002-2005 העבירו מעל מיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי עד המדינה כדי שיעבירם לאולמרט וזקן שקיבלו כ-200 אלף שקלים. הפרשה השלישית היא פרשת "תעשיות המלח", בה נטען שדנקנר פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים תיירות ומסחר ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45,000 שקלים לאפרתי כדי שיקיים את שינוי הקרקע.

תגובות

פרקליטיו של יעקב אפרתי, עורכי הדין ירון קוסטליץ, הדס ליס ונעה פירר ממשרד ד"ר וינרוט, אמרו בתגובה לכתב האישום כי "אפרתי אינו קשור בכלל לפרשת הולילנד ולא יוחסה לו כל עבירה בגינה. הפרקליטות גם קיבלה במלואה את עמדתנו בשימוע, לפיה מר אפרתי לא קיבל שוחד ממאן דהוא בעניינה של חברת הזרע". לדבריהם, "אנו מאמינים שגם הטענה הבודדה שנותרה בעניינה של חברת תעשיות מלח תדחה על ידי בית המשפט ושאפרתי יזוכה מכל אשמה. מצער אפוא עד מאוד כי הפרקליטות החליטה להעמיד לדין בכל זאת את מר אפרתי, ולגרור אותו למשפט סבוך בעניינים שאינם נוגעים לו כלל לפי עמדת הפרקליטות עצמה".

פרקליטו של אביגדור קלנר, עו"ד איתן מעוז, אמר שקלנר מכחיש את כל האישומים נגדו. "אנחנו נאבק על חפותו בבית המשפט", אמר.

פרקליטה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן, אמר בתגובה לכתב האישום נגדה כי "זקן מסרה גרסה למשטרה בנוגע לחשדות שיוחסו לה, ושיתפה פעולה באופן מלא עם המשטרה. "היא מסרה גרסה מפורטת, לפיה מערכת היחסים בינה לבין עד המדיה היתה חברית, ואף אבהית, במסגרתה החליפו הצדדים מתנות מעת לעת. הגברת זקן ביקשה החל מיומה הראשון של החקירה להתעמת עם עד המדינה, שכן לגרסתה מעולם הוא לא עירב אותה בענייני עבודת משרדה ולא ביקש ממנה דבר הקשור לענייני עבודתה. אך המדינה, משיקוליה שלה, בחרה לשלא להעמיד את גרסתו המפוקפקת של עד המדינה במבחן של מפגש שכזה, וכעת מסתמכת על גרסה זו, שאין לה שחר. הגברת זקן מעולם לא ביקשה או קיבלה כספי שוחד, ואם טיפלה בקיום פגישות כלשהן, אז הרי שהדבר נעשה במסגרת עבודתה השוטפת".

פרקליטיו של דני דנקנר הודיעו כי הוא כופר באשמות המיוחסות לו. בהודעתם של עורכי הדין יורם ראב"ד, יוסי בנקל ונבות תל צור, "דני דנקנר מעולם לא שיחד איש, הטענות בעניין זה חסרות שחר, ואין להן בסיס כלשהו בחומר הראיות. צר לנו שמבססים כתב אישום ורומסים כבודו של אדם ללא בדל ראיה ובהתבסס על עדות מפוקפקת חסרת כל אמינות של עד מדינה, שהתגלה כבר כסחטן וכזייפן חסר תקנה". עוד נמסר כי "אנו רואים בחומרה את הגשת האישום מבלי להתייחס ומבלי לבחון כלל את הטענות המהותיות שהועלו בשימוע. הדחייה הגורפת של הטעונים בשימוע מלמדת, שהליך השימוע היה בגדר 'משחק מכור', אשר יש בו לפגוע באופן אנוש במוסד השימוע ובאמון הציבור בשיקול דעת הפרקליטות, אשר 'דאגה' להביא לידיעת דנקנר את דבר החלטתה בעניין זה, כמו בעניינים אחרים, באמצעות כלי התקשורת".

פרוייקט הולילנד בירושלים. עומר מירון
"פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם". פרויקט הולילנד בירושלים/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully