וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלצות משרד התחבורה: קווי מהדרין עדיין זולים

פנחס וולף

27.12.2011 / 16:25

דו"ח של הכנסת חשף כי בניגוד להוראת של משרד התחבורה מ-2009, נסיעות באוטובוסים המופרדים עולות הרבה פחות מנסיעות בקווים הרגילים. לדוגמא, נסיעה מחיפה לירושלים עולה11 ש"ח פחות

שווה להיות חרדים: מחלקת המחקר והמידע של הכנסת פרסמה היום (שלישי) דו"ח המראה כי נסיעות ב"קווי המהדרין" בהם קיימת הפרדה מגדרית, זולות יותר מהנסיעות בקווים רגילים מקבילים. הדו"ח מתייחס לדו"ח של ועדת משרד התחבורה שיצא בשנת 2009, שהמליץ לקבוע אותו קוד מחיר בין מוצא ויעד זהים או דומים. בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי המצב נשאר כשהיה. ייתכן אם כך, כי הניסיון להציג נוסעים שאינם חרדים המשתמשים כהתרסה בקווים המופרדים, הוא שגוי. אולי הסיבה לכך היא רצונם לחסוך מעט כסף בנסיעה לאותו יעד.

בדיקה פשוטה באתר "אגד" מראה כי נוסע בקו 972 המופרד מירושלים לחיפה ישלם 29 שקלים בלבד, בעוד נוסע ליעד דומה רק בקו רגיל – 940 ישלם 40 שקלים לנסיעה. כך גם בנסיעות לדרום. בעוד נסיעה בקו 443 הרגיל מירושלים לנתיבות תעלה 36 שקלים, נסיעה בקו המקביל והמופרד 492 תעלה 24.5 שקלים. אם לא די בכך, החרדים נהנים מקווי אוטובוס המביאים אותם עד לשכונתם, בעוד שנוסעים בקווים רגילים נאלצים לרדת בתחנות המרכזיות ומשם להמשיך בקו אוטובוס פנימי ליעדם, דבר הגורר הוצאה כספית נוספת מעבר למחיר היקר גם כך של קו אוטובוס רגיל.

דו"ח הממ"מ קובע עוד כי בשנתיים האחרונות התקבלו 24 תלונות בנושא הקווים המופרדים. מאז תחילת הפעלת הקווים בשנת 1999 מספרם זינק וכיום ישנם 30 קווים נפרדים – 23 בינעירוניים ושבעה קווים עירוניים. הם פועלים בחברות אגד, דן, סופרבוס ואגד תעבורה. לפני שנה וחצי משרד התחבורה הוציא נוהל לנהגים שמחייב אותם לאפשר לכל נוסע לעלות לאוטובוס בכל דלת שיחפוץ בה, לשבת בכל מקום שיבחר ואם יש אדם הנוהג בחוסר כבוד כלפי מי שמסרב לקום ממקומו, על הנהג להסיע את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה.

הדרת אנשים מהשימוש באוטובוסים

כבר בשנת 2009 ועדת משרד התחבורה קבעה כי מדיניות ההפרדה הקיימת אסורה. לדעת הוועדה, גם אם ההסדר וולונטרי הוא אסור, היות ומשמעות הדבר כי הוא נתפס כראוי. מנגד סברה הוועדה כי בקרב ציבור מסוים קיים רצון אמיתי להשתמש בתחבורה ציבורית בה קיימת הפרדה בין נשים וגברים ולכן ראוי לאפשר לו לעשות זאת, כל עוד אין מדובר בפגיעה בזולת.

בתוך כך, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) התייחס היום לעליית מחירי התחבורה הציבורית הצפויה. "איפה המחאה החברתית שהייתה הקיץ האחרון?", הוא אמר במליאת הכנסת. "האם היא עברה ליד אוזניהן של החברים בממשלה? כמה יוכלו להמשיך בעליות התעריפים – דלק, חשמל, מים והתחבורה הציבורית. הפגיעה באוכלוסיות החלשות, בפריפריה – מתוך חוסר התחשבות מוחלט – היא אנושה. בזמן שהוויכוח הציבורי מתנהל על הדרת נשים, משרד התחבורה נוקט במדיניות כלכלית דורסנית שבפועל עושה הדרת אנשים מלהשתמש בתחבורה הציבורית. בקצב הזה, עם עליות התעריפים המצטברות, הדיון על איפה יושבות הנשים באוטובוס יהיה עקר כי חלקן לא תוכלנה להרשות לעצמן לנסוע בו ממילא".

עוד בנושא:
חרדים מתארגנים בירושלים: "נגד ההקצנה בקרבנו"
מצגר נגד ההפרדה באוטובוסים: "לא מדינה של חרדים"
בג"ץ קבע: הפרדה באוטובוסים - רק מרצון חופשי

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully