וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים פרו פלסטינים נגד הרכבת בין ירושלים לת"א

יהושע בריינר

9.12.2011 / 20:30

חברת "פיצארוטי" האיטלקית שותפה בפרויקט הקמת המסילה החדשה בין תל אביב וירושלים, שעוברת על שטח פלסטיני. הלחצים המופעלים עליה, מבית ומבחוץ, עלולים לסכל את התכניות

בזמן שבישראל ממשיכים לשווע להתקדמות העבודות על מסילות הרכבת, באירופה ממשיך קטר החרם לפעול: ארגוני שמאל ופעילי זכויות אדם באיטליה מפעילים לחץ כבד על חברת "פיצארוטי" מפארמה להפסיק את עבודתה להנחת תשתיות למסילה הנבנית כיום בין תל אביב לירושלים מאחר ו-שישה וחצי קילומטרים מהתוואי עוברים בשטח פלסטיני, סמוך לכפרים בית סוריק ובית איכסא, בפאתי ירושלים. יש לציין כי החברה אחראית על בניית קילומטר וחצי מהתוואי מתוך שישה וחצי הקילומטרים.

המסילה המתוכננת אמורה לקצר את הנסיעה בין תל אביב וירושלים ל- 28 דקות. מדובר בשטח של 50 דונמים שהמנהל האזרחי הפקיע לטובת בניית המסילה וחלקה של החברה האיטלקית בפרויקט מעורר סערה בארץ המגף.

במאי השנה יצאה מהפרויקט חברה גרמנית לאחר שהופעלו עליה לחצים כבדים. השבוע קיבלה עיירה בשם רו, שבאזור מילאנו, החלטה המגנה את פעילותה של "פיצארוטי", הפועלת בארץ בשיתוף עם חברת "שפיר הנדסה", והגבירה את הלחץ המופעל על החברה להפסיק את עסקיה בישראל. במקביל להפגנות מול בנייני החברה, ביקשו הפעילים מהבנקים באיטליה להפסיק את מתן האשראי לחברה, אחרת הם ייחשבו כמי שמשתפות פעולה עם הכיבוש הישראלי. לדברי יוזמי המחאה, מועצות ערים נוספות באיטליה צפויות לגנות את החברה וחלקן אף יתירו עמן חוזים אם תמשיך לפעול בישראל.

"הפרה של החוק הבינלאומי"

ללחצים הצטרפו כ-90 עמותות וארגונים באיטליה ובאירופה, ובהם גם תנועת BDS הקוראת לחרם על ישראל לאור מדיניותה בגדה המערבית.

"בניית המסילה בשטח הפלסטיני הינה הפרה של החוק הבינלאומי והפרה של זכויות אדם", טוענים בארגונים, "בניה בשטח כבוש עבור אוכלוסיה אזרחית אסורה על פי כל אמנה בינלאומית. בניית המסילה לירושלים הינה המשך הקולוניאליזם ומדיניות האפרטהייד הישראלית תוך הדרת האוכלוסיה הפלסטינית המתגוררת על האדמות שנים ארוכות. מעורבותה של 'פיצארוטי' היא בגדר השתתפות בפשעי מלחמה המבוצעים על ידי ישראל".

מי שמוביל בארץ את החרם כנגד חברות הפועלות ביהודה ושומרון הוא ארגון "קואליציית נשים למען שלום" שמרכז, תחת השם "מי מרוויח", את החברות הישראליות והזרות המרוויחות, לדבריהן, כתוצאה מ"הכיבוש הישראלי בגדה המערבית". באתר החברה האיטלקית נמנעים מלציין את פעילותה בישראל, זאת למרות שהחברה מבצעת עבודות במקומות שונים בעולם ובהם הפיליפינים ומרוקו.

"אנו מאמינים שהתקדים בעיר רו יסייע לעיריות נוספות לגנות את החברה", אומרת לוואלה! חדשות סטפאני ווסטברוק, פעילה בתנועת "תעצרו את הרכבת" מרומא, "הפקעת האדמות לטובת בניית הרכבת היא הפרה של החוק הבינלאומי שפוגעת במשפחות הפלסטינים. בחברת פיצארוטי כבר מבינים שנקלעו לצומת דרכים בעייתית, אך טוענים כי מאחר והשקיעו בפרויקט משאבים רבים אין להם כוונה לסגת ממנו ואנו מתכוונים להמשיך בפעולות נגדה".

פיצארוטי לא לבד

בספטמבר האחרון דחה בג"ץ את עתירתם של תושבי בית איכסא בתואנה כי התושבים השתהו בהגשת העתירה. המדינה אף טענה בדיון כי היא מתכננת בעתיד לבנות מסילות שיחברו בין ערים שונות ביהודה ושומרון, שישרתו גם את הפלסטינים.

הלחצים המופעלים על החברה האיטלקית מצטרפים לשורה של פעילויות ארגוני שמאל בכל העולם שקראו לחרם על ישראל כאשר השפעתם ניכרת בצורה ברורה. כך למשל בבריטניה נאלצה חברת הקוסמטיקה "אהבה" לסגור את חנותה לאחר שמדי שבוע התקיימו במקום הפגנות סוערות. בחודש שעבר התקיימו ברחבי אירופה הפגנות מול מסעדות ורשתות מזון שמכרו פירות וירקות ששווקו על ידי חברות "אגרסקו" ו"מהדרין" תחת הכותרת "הוציאו את האפרטהייד מהתפריט". באחרונה התקיימו גם הפגנות מול משרדי חברת "מהדרין" בלונדון והפעילים אף שלחו לעובדי המקום פירות רקובים.

מחברת שפיר הנדסה סירבו להגיב. ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully