וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ישראל מפרה זכויות אדם; חופש הביטוי בסכנה

ניר יהב

4.12.2011 / 6:00

דו"ח האגודה לזכויות האזרח מעלה כי ישראל רומסת זכויות של זרים וילדים, מגבילה את חופש התנועה ומבצעת פעולות הפוגעות בחופש הביטוי. "כאשר חלק מאתנו שווים פחות - כולנו לא שווים"

לרגל ציון יום זכויות האדם הבינלאומי החל בשבוע הבא, מפרסמת היום (ראשון) האגודה לזכויות האזרח דו"ח המציג את תמונת המצב של זכויות האדם בישראל לשנת 2011, ממנו עולה כי ישראל מפרה באופן בוטה זכויות אדם בבתי הכלא, רומסת באופן שיטתי את זכויותיהם של זרים ושל ילדים, מגבילה את חופש התנועה ואת חופש ההפגנה בשטחים ומקדמת מגבלות על החירויות.

הדו"ח קובע, בין היתר, כי לאסירים ולעצורים לא מסופקים תנאי מחיה בסיסיים, וזכויותיהם לא נשמרות. בנוסף נטען כי לאסירים ולעצורים לא מובטח הליך הוגן והמעצר עשוי להפוך מהחריג לכלל. לפי הדו"ח, מעצר של קטינים "הפך לנורמה באזורים מסוימים", אף שהחוק קובע שיש להימנע ככל הניתן ממעצר ילדים. בנוסף נכתב כי קבוצות מוחלשות כגון פליטים, מהגרי עבודה ופלסטינים מוצאים את עצמם פעמים רבות מאחורי הסורגים.

בפרק הנוגע למגבלות על חופש הביטוי והפעילות הפוליטית נכתב כי "התנכלויות שונות למפגינים" בשנה החולפת כללו שוטרים שהגיעו רעולי פנים או ללא תגי זיהוי לפיזור הפגנות בניגוד לחוק, מפגינים שנעצרו ונדרשו להתחייב שלא להשתתף בהפגנות בעתיד הקרוב, ופעילים חברתיים שהוזמנו לשיחות אזהרה. הדו"ח טוען עוד כי המגבלות על חופש הביטוי באות לידי ביטוי בחקיקה אנטי-דמוקרטית המאיימת לצמצם את חירויות הפרט, בניסיון לפגוע בפעילות של ארגוני זכויות אדם ובאיום בתביעות על מי שמעביר ביקורת.

"חופש הביטוי מאויים - כולנו בסכנה"

עוד קובע הדו"ח כי ישראל מגבילה את חופש התנועה ואת הזכות להפגין בשטחים. לפי הדו"ח, צה"ל אוסר הפגנות בשטחים והמשתתפים נתקלים "ביחס אלים שעלול להסתיים בפגיעה פיזית ובמאסר". בנוסף נכתב כי למרות שחלה רגיעה מסוימת, בשטחים ממשיכות להיות מוטלות מגבלות תנועה קשות, ובראשן הגבלת התנועה במרכז חברון, הסגר על עזה, צמצום התנועה בכביש 443 וניתוק תושבי הבקעה מהגדה.

בעניין שחיקת הזכויות החברתיות בתחומי דיור, בריאות, רווחה ותעסוקה, קובע הדו"ח כי הפערים הכלכליים בישראל הם תוצאה של המדיניות החברתית-כלכלית של ממשלות ישראל ב-25 השנים האחרונות. הדו"ח קורא לעגן את הזכויות הללו במסגרת "חוק יסוד: זכויות חברתיות" שיבטיח את שמירתן של זכויות אלו ואת הקיום בכבוד של האזרחים.

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, אמר כי "האגודה לזכויות האזרח מציבה באמצעות הדו"ח מראה של המציאות בכל הנוגע לזכויות האדם: כאשר חלק מאתנו שווים פחות – כולנו לא שווים. כאשר חופש הביטוי מאויים – כולנו בסכנה". אלעד הוסיף ואמר כי "בקיץ האחרון ראינו איך יותר ויותר אזרחים דורשים להפוך לשותפים פעילים בעיצוב המציאות, כדי לממש בישראל זכויות אדם וצדק חברתי. אנחנו מקווים שדו"ח 'תמונת מצב' יעורר דיון ציבורי ער ויסייע להביא לשינוי המיוחל".

עוד בנושא:

פרס: ”החקיקה האחרונה - סטייה מיסודות הדמוקרטיה
ארגוני השמאל על הגבלת המימון: ”לא ישתיקו אותנו”
עשרה נעצרו בהפגנה נגד יוקר המחיה בתל אביב

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully