וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק חברתי בכנסת: לוביסטים אזרחיים ישכנעו הח"כים

פנחס וולף

28.10.2011 / 15:07

מיזם חדש יאפשר לכל אזרח להשתתף בדיוני הכנסת ולהשפיע על הצבעתם של חברי הכנסת בנוגע לנושאים הקרובים לליבו. מארגני המיזם בטוחים: "נוכל לשנות את כללי המשחק"

סיום מושב הקיץ האחרון היה בסימן המחאה החברתית כמותה לא נראתה במדינת ישראל, כנראה מאז "הפנתרים השחורים". מושב החורף של הכנסת שייפתח בתחילת השבוע, בתזמון מושלם עם חידוש המחאה החברתית, יסייע למוחים מכל הקצוות להעלות את הנושא שוב לסדר היום, וגם ליישם אותו לכדי פרקטיקה.

בשלושת החודשים שחלפו מאז יצאה הכנסת לפגרה, המחאה החברתית לבשה צורות חדשות. אחת מצורותיה החדשות היא יוזמה שהתעוררה לקראת פתיחת המושב בדמות הקמת "המשמר החברתי בכנסת" - מערך לוביסטים (שדלנים) שישתתף בישיבות הכנסת וינסה להשפיע על אופן הצבעת הח"כים.

הפגנת המחאה בכיכר המדינה בתל אביב.
"צעדת המיליון" בכיכר המדינה, ספטמבר האחרון

מאחורי היוזמה עומדים בני הזוג דניאל דור, מרצה בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב, וליה נירגד, מרכזת מסלול התרגום במכללת בית ברל. במסגרת עמוד פייסבוק ואתר אינטרנט שפתחו בשבועות האחרונים, הקימו השניים, יחד עם 22 פעילי מחאה מרכזיים, מערך התנדבותי ללוביסטים אזרחיים.

המערך צפוי להתחיל לפעול ביום ראשון הקרוב בשעה 12:00 – אז יקימו הפעילים אוהל בגן הוורדים, הסמוך למשכן הכנסת. משם, הם מבטיחים, יופעל מעין חמ"ל ללוביסטים המתנדבים. בינתיים כבר נרשמו לפעילות כ-200 מתנדבים .

"לא עוזבים את הכנסת"

בשיחה עם וואלה! חדשות, אמר דניאל דור, כי מטרת המיזם הוא להיות "מעין צינור המחבר בין כל הישראלים המתעניינים בשאלות של צדק חברתי לבין הכנסת". לדבריו, הוא יסייע לבחון את מהלכי החקיקה של חברי הכנסת, ולנסות להשפיע על הצבעתם באמצעות התייצבות בוועדות הכנסת. מעשיהם של חברי הכנסת ידווחו לציבור באמצעות אתר האינטרנט של הפרויקט. "חברי כנסת אומרים 'אנחנו בעדכם', אבל ברגע האמת הם לא שם", הוא אומר. "אנחנו הולכים לעבוד בצורה בה אנשים שאוחזים באג'נדה ספציפית לגבי צדק חברתי יוכלו להגיע דרכנו לדיונים רלוונטיים עבורם".

תחת הסיסמה "החורף לא עוזבים את הכנסת, מעבירים את המאבק לכנסת", כתבו אנשי הארגון באתר האינטרנט שלהם, כי "שם, במקום בו נקבעת מציאות חיינו, נמשיך לפעול למען הנושאים עליהם יצאנו לרחובות: חינוך שוויוני וערכי בחינם, דיור בר השגה, מחירים שפויים, עבודה בשכר ראוי, בריאות - ולא רק לעשירים. נשב שם לאורך כל מושב החורף. נקים מרחב מחאה קבוע בגן הוורדים. ניכנס לדיוני המליאה והוועדות, נבדוק מי מצביע למען הצדק ומי למען ההון - ונספר הכל באתר שלנו. אם כל אחד מאיתנו יתרום החורף יום אחד לפעילות בכנסת - נוכל לשנות את כללי המשחק".

"המשמר החברתי בכנסת" יפעל בשני מישורים: האחד הוא גיוס מתנדבים המתמחים בנושא מסוים לוועדה שדנה באותו נושא. כך מומחים בנדל"ן, למשל, ישתתפו בדיוני ועדות הדיור. במקביל, מבקשים אנשי הארגון מאנשים שאין בכוחם להקדיש את מלוא זמנם למיזם, לנדב יום אחד בלבד להשתתפות באחת הוועדות, בכדי להראות נוכחות ציבורית וליצור מחויבות בקרב חברי הכנסת.

"אנחנו רוצים לחשוף את 'הצוללת' של הכנסת לאור השמש, כדי שהציבור יבין כיצד מתקבלות ההחלטות ויוכל להשפיע עליהן יותר", אמר דור. "נהיה שם כל הזמן, נלמד את הציבור מה קורה שם ונשתתף במאבק כדי שחוקים 'רעים' לא יעברו וחוקים 'טובים' יעברו. אם נפעל נכון, אנחנו מעריכים שחברי כנסת יעזו להפר משמעת קואליציונית, בתוך העולם החדש שנוצר אחרי הקיץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה בגן הורדים ירושלים נגד חוק הודלים, יולי 2011. עומר מירון
מחאה באוגוסט האחרון בגן הורדים של הכנסת, בו יוקם מאהל הלוביסטים/עומר מירון

"אם נעבור חורף בו נעקוב אחרי מהלכי חקיקה, ויהיו חברי כנסת שיאמרו שהם איתנו, אבל ברגע האמת יצביעו על פי המשמעת הקואליציונית, נלמד מכך שיעור חשוב ונחשוב איך אנחנו פועלים לגביו, אבל נביא זאת לידיעת הציבור. אנשים התרגלו לקבל את זה שבכנסת דברים נעשים בשיטות פסולות. אומרים: 'ברור, יש עסקאות, דילים, משמעת קואליציונית'. אנחנו רוצים שהמשכן יפעל כמו שצריך – ביעילות, ולטובת האינטרסים של כולנו".

המונח "לוביסטים" הפך בשנים האחרונות למילת גנאי בקרב חברי כנסת רבים, עקב העובדה שחברות מסחריות רבות שלחו לוביסטים לדיונים בכנסת, במטרה להשפיע על החלטות כלכליות. עקב כך, חוקקה הכנסת בשנת 2008 את "חוק הלוביסטים", אותו יזמו חברי הכנסת גדעון סער (ליכוד) ושלי יחימוביץ' (העבודה). במסגרת החוק, על הלוביסטים לפעול בשקיפות, כך שכל חבר כנסת ידע איזו חברה מסחרית או אילי הון מייצגים הלוביסטים. במידת מה, "המשמר החברתי בכנסת" מהווה תגובת-נגד לאותם גופים.

לדברי דור, הוא מוכן לשתף פעולה עם כל ארגון לזכויות אדם, מהשמאל ומהימין, למעט לוביסטים המייצגים אילי-הון. לטענתו, מערך המתנדבים חזק מספיק בשביל שהאוהל יאוייש במשך כל מושב החורף של הכנסת: "נכון להיום יש כבר 600 מתנדבים רשומים. אנחנו אוספים חבורה של אנשים. האוהל יפעל בימי הכנסת ונעשה משמרות".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully