וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,500 מורי קבלן דורשים שיפור בתנאי העסקתם

24.9.2011 / 11:57

רוב המורים המלמדים בתכנית היל"ה לנוער בסיכון מרוויחים שכר מינימום ובחגים הם אינם משתכרים כלל. עכשיו הם יוצאים למאבק: "משרד החינוך מנצל את מסירותנו ומסייע לניצול עובדים"

ניצול עובדים בחסות משרד החינוך: 1,500 מורי קבלן דורשים השוואת תנאים למורים במשרד החינוך
"משרד החינוך פוגע בתלמידיו החלשים ביותר", כך אומרים המורים בתכנית היל"ה לנוער בסיכון. המורים בתכנית, המועסקים על ידי החברה למתנ"סים, מבקשים השוואת תנאים למורים במשרד החינוך. חמישה חודשים אחרי שהפכו לוועד יציג, הם מאיימים להכריז על סכסוך העבודה הראשון בתולדות ישראל, שיוכרז על ידי מורי קבלן.

מלי, מורה מאשקלון בתכנית, בעלת תואר שני במדעי החברה ותעודת הוראה, מלמדת בהוסטל לנערים בסיכון. בתקופת החגים הקרבה ייהנו מורים המועסקים במשרד החינוך ממשכורת בימי המנוחה. בניגוד אליהם, מלי תשב בבית מודאגת מאוד, ותחשוב על שעות העבודה שהחמיצה והכסף שחסר. "אצלי, בתור מורה בחברת כוח אדם זה נורא פשוט", היא מספרת, "לא עבדת, לא קיבלת כסף - הכול מבוסס על שכר שעתי. אין לי בטחון באף משכורת חודשית ואני יודעת שבחגים ובחופשים אין לי בכלל משכורת. בנוסף על כך, השעות תמיד יכולות להשתנות בגלל אלף סיבות ואז יש פחות ימי עבודה ופחות במשכורת".

תוכנית היל"ה - השלמת יסוד ולימודי השכלה, מופעלת על ידי משרד החינוך משנת 1992 לשם יצירת מסגרת לימודים לנוער שנשר ממערכת החינוך. התוכנית עברה בשנת 2000 לאחריות החברה למתנ"סים, חברת קבלן שפועלת כיום ב-160 מרכזים בכל הארץ. התוכנית מסייעת לכ-6,000 בני נוער לסיים 8-12 שנות לימוד ואף לגשת לבגרויות. בני הנוער הלומדים בפרויקט הם במקרים רבים בעל רקע עברייני, עבר אלים או שהיו קורבנות לפגיעה פיזית ומינית. הם לומדים בקבוצות קטנות בהן מושם דגש על מגבלותיהם - בהן קשיים במיומנויות למידה בסיסיות כגון קריאה וכתיבה.

כל המורים בתכנית בעלי תעודת הוראה ורובם מרוויחים שכר מינימום. 1,300 מורים מלמדים ב"מרכזי השכלה"- מרכזים פתוחים קהילתיים לנוער, ועוד 200 מלמדים במוסדות "חסות הנוער" - מוסדות סגורים לנוער המצוי בסיכון או שעשוי להוות סיכון לסביבה.

בחודשים האחרונים מורי היל"ה נלחמים על הזכות להשוואת תנאים למורים אחרים במשרד החינוך. המורים ב"מרכזי ההשכלה" אינם מקבלים משכורת על חופשות בית הספר הרגילות ומשום כך קרוב לארבעה חודשים בשנה הם אינם מרוויחים משכורת. מורים ב"חסות הנוער", שהם המוסדות הסגורים, מלמדים ברציפות מספטמבר ועד אמצע אוגוסט וכמעט שאין באפשרותם לצאת לחופש, בגלל היעדר מחליפים.

תהליכי ההפרטה דוחקים אל מעמד העובדים המנוצל גם עובדי ציבור

לכלל המורים בתכנית אין רצף תעסוקתי ובסיומה של כל שנה הם אינם יודעים האם יועסקו בשנה הבאה. אם שיעור שנקבע להם מתבטל משום שהתלמידים לא הגיעו, תופעה שכיחה בקרב תלמידים בעיתיים, המורים יקבלו תשלום רק על מחצית השיעור. אם התלמיד החסיר התלמיד שני מפגשים בחודש, המורה לא יקבל כל תשלום.

עינת, מורה לאזרחות בתכנית, בעלת תואר שני ותעודת הוראה, נאלצה להקטין את נפח עבודתה בתכנית היל"ה בחודשים האחרונים ולחפש מקורות הכנסה אחרים. "איך אפשר להסתדר קיץ שלם בלי משכורת, וחגים בלי משכורת?", היא תוהה, "אין לנו תשלום על השתלמויות ואנחנו עובדות קבלן על כל מה שמשתמע מכך. משרד החינוך נותן יד לניצול עובדים ומנצל את מסירותנו לנערים. זה היחס שלו לתלמידים החלשים ביותר שיש. במקום שתהיה יציבות לחלשים, משרד החינוך פוגע אנושות בתלמידים בכך שיצר חוסר יציבות כלכלית אצל המורים".

עמית רמון, מורה למתמטיקה בתכנית, סיפר כי רוב המורים בתכנית בקושי מצליחים להגיע למשכורת של 4,000 שקלים בחודש. "אנחנו מורים במערכת החינוך, שמלמדים נוער שנשר ממערכת החינוך", אמר. "מישהו חשב מה ההשלכות של תנאי ההעסקה הגרועים על התלמידים? אנחנו מטפלים בנוער מנותק, שזו אולי ההזדמנות האחרונה שלו להיות חלק מהחברה הנורמטיבית. בגלל התנאים הגרועים יש לנו 30-40% תחלופה שנתית של מורים וזה יוצר תחושה של חוסר יציבות אצלנו, כמו גם אצל התלמידים".

ועד העובדים של מורי היל"ה הוא ועד העובדים הראשון מקרב מורי הקבלן שהופך לוועד יציג - וועד המייצג שליש מהעובדים. על פי החוק, מחויב המעסיק הישיר לנהל עם הוועד מו"מ על הסכם קיבוצי. מאז ה-1 במאי, אז הודיע הוועד על יציגות, מתחמק המעסיק (החברה למתנ"סים) מפתיחה במשא ומתן בטענות שונות. אם תתמיד החברה למתנ"סים בסירובה להידבר עם הוועד לא יהיה מנוס מהכרזה סכסוך עבודה, כך אומרים בארגון. סכסוך עבודה ראשון בישראל המוכרז על ידי מורי קבלן.

"בשנה האחרונה עסקנו רבות בתופעת עובדי הקבלן", אומר יניב בר אילן, רכז תקשורת בכוח לעובדים, "אנו רגילים לחשוב על עובדי ניקיון ומאבטחים כעובדי קבלן, אך תהליכי ההפרטה דוחקים אל מעמד העובדים המנוצל הזה גם עובדי ציבור מסורים כעובדים סוציאליים ומורים. המאבק שלנו כפול: מול הקבלנים המעסיקים עובדים בתנאים פוגעניים ומול משרדי הממשלה המתנערים מאחריותם לתעסוקה הוגנת בתחומי החינוך והרווחה".

ממשרד החינוך נמסר, כי העובדים בפרויקט היל"ה מועסקים על ידי החברה למתנ"סים במסגרת מכרז. "למרות האמור, הנושא ייבחן על ידי המשרד".

מהחברה למתנ"סים נמסר: "בהמשך לפנייתם של מורי היל"ה מתקיימים בימים אלו שיחות בנושא עם הגורמים הנוגעים בדבר. החברה למתנ"סים הודיעה בכתב כבר לפני חודש על נכונותה להיפגש עם מורי הילה".



עוד בנושא:
סקר: רוב ההורים בישראל לא סומכים על המורים
"עוז לתמורה" יוצאת לדרך: "עידן חדש בחינוך"
אופק חדש? מעמד המורה השתפר, אך העומס גדל


לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully