וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג עסוק - ומאבק הסגל האקדמי הזוטר תקוע

11.8.2011 / 18:27

בשעה שיו"ר ועדת התכנון והתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה עסוק בניהול "צוות רוטשילד", מאבק אנשי הסגל הזוטר עומד במקום. "מצופה מטרכטנברג להתחיל קודם כל בהשכלה הגבוהה"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בשעה שהמחאה החברתית בשיאה, יש מחאות קודמות שיצאו לדרך זמן רב לפני האוהל הראשון שהוקם בשדרות רוטשילד, ועודן תקועות: למרות הניסיונות הבלתי פוסקים לחזור להידברות סביב נושאי תנאי העסקתם של חברי הסגל, המשא ומתן מול המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב שלה, נמצא במבוי סתום. תפקידו החדש של יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג בראש "צוות רוטשילד", לא תורם אף הוא למצב, ומפזר ערפל כבד על עתידם של אלפי מרצים וחוקרים צעירים באקדמיה הישראלית.

עוד בנושא
נתניהו: ”אי אפשר להתעלם מהקולות העולים בציבור”
נחתם הסכם שכר עם מרצי המכללות, ללא הסגל הזוטר
מרצי המכינה בבן גוריון: ”מנצלים אותנו”


אייל גבע, דוקטור למשפטים, החליט כנגד כל היגיון כלכלי, לחזור מאנגליה לישראל לפני כשנה, רגע לפני יריית הפתיחה של קריירה אקדמית בינלאומית, מתגמלת ונוחה. "באוניברסיטת London School of Economics, שבה לימדתי, ובכל העולם האקדמי בלונדון – המושג 'מרצים מן החוץ' אינו קיים. בתור דוקטורנט למשפטים בלונדון הרווחתי 32 אלף פאונד בשנה (כ-180 אלף שקלים). אין זה שכר מתגמל באופן חריג, אך בעזרתו הצלחתי לממן שכר דירה, חינוך, אוכל ומחייה – לי לאשתי ולשני ילדיי. למעשה, מיומי הראשון כדוקטורנט לא היו לי בעיות כלכליות".

מנואל טרכטנברג. מגד גוזני
אין לו זמן לסגל הזוטר? טרכטנברג/מגד גוזני

אלא שעם הגעתו לישראל, המצב השתנה בצורה דרסטית: "כמורה מן החוץ או סגל זוטר בישראל, אין לי שום סיכוי להחזיק משפחה", מתאר גבע. "השכר שאני צפוי לקבל נע סביב 3,000-4,000 שקלים בחודש, סכום שבקושי מאפשר מימון שכר דירה". גבע הוא רק דוגמה אחת לאלפי מרצים צעירים, שלוקחים חלק בשבוע האחרון במחאה הארצית על יוקר המחייה.

הסגל הזוטר בישראל דורש בימים אלה "צדק חברתי" משלו, הכולל שדרוג ההפרשות לפנסיה, פתרון בעיית המורים "מן החוץ", ביטחון תעסוקתי והפסקת ההעסקה במתכונת קבלנית לסמסטר אחד בלבד, למשך ארבעה עד שישה חודשים, שיפור שכר המתרגלים והסדרת מלגות המחקר. כמו כן, דורש הסגל הזוטר ממנכ"ל הות"ת להפגין אחריות חברתית, קודם כל לגבי המורים מן החוץ ועמיתי ההוראה שמלמדים שנים רבות באוניברסיטאות ובמכללות.

ד"ר אסתר סרוק, יו"ר הפורום המתאם של ארגוני הסגל האקדמי הזוטר, טוענת כי "בשנתיים האחרונות הות"ת לא פעלה כגוף המקדם שיקולים של טובת עובדים זוטרים ואחריות חברתית במערכת האקמית. עד כה סירבה ות"ת להתייחס לסגל האקדמי הזוטר ולמורים מן החוץ, הן במסגרת הרפורמה שלה, והן במסגרת ההסכם שנחתם עם המכללות. זאת ועוד, ההסכם שנחתם לאחרונה עם הסגל האקדמי הבכיר במכללות מתעלם מן המורים מן החוץ, המהווים 80% מהמרצים במכללות המועסקים בכני שלישים מהתקנים של הסגל האקדמי". סרוק מסמנת אחראי ברור לקיפאון: "פרופ' מנואל טרכטנברג, שמשמש כיום כיו"ר ות"ת, הוא זה שאמור כיום לקדם סדר יום 'חברתי' יותר במדינה, ובתוקף תפקידו מצופה ממנו להתחיל קודם כל במערכת ההשכלה הגבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully