וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעמון זהב מימי בית שני נמצא בחפירות בירושלים

איש רם מעלה שהתהלך בתקופת בית שני בסמוך לכותל המערבי, איבד את הפעמון, שככל הנראה היה תלוי על דש מעילו. הארכיאולוגים: "אין לפסול אפשרות שהיה שייך לאחד הכהנים הגדולים"

פעמון זהב נדיר נמצא אתמול (חמישי) בחפירות ארכיאולוגיות בגן הארכיאולוגי בירושלים. הפעמון נמצא בתעלת ניקוז מימי בית שני, בסמוך לכותל המערבי, בחפירות של רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים ובמימון עמותת אלע"ד המתנהלות באתר. הסברה היא שהפעמון, שבקצהו לולאה קטנה, נתפר על בגד שלבש איש רם מעלה בירושלים של סוף בית המקדש השני.

תעלת הניקוז בה נמצא הפעמון היא התעלה הראשית של ירושלים מתקופת בית שני (מאה ראשונה לספירה), ומשתרעת מבריכת השילוח, לעיר דוד, ועד לגן הארכיאולוגי של ירושלים, ליד הכותל המערבי. מנהלי החפירה, הארכיאולוגים אלי שוקרון ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה, מסרו כי "הפעמון נמצא בין שכבות העפר שנערמו על קרקעית התעלה. תעלת ניקוז זו נבנתה ונחצבה לאורך הכותל המערבי של הר הבית, על תחתית המדרון שיורד אל ערוץ הטירופיאון. תעלת ניקוז זו ניקזה את מי הגשמים מחלקי העיר השונים, דרך עיר דוד ובריכת השילוח אל ערוץ הקידרון".

עוד מסרו הארכיאולוגים כי מעל תעלת הניקוז, נמצא הרחוב הראשי של ירושלים מאותה תקופה, בו היה המחלף שדרכו נכנסו אל הר הבית. שריד המחלף ידוע בכינויו "קשת רובינסון", בסמוך אליו הלך ככל הנראה בעל פעמון הזהב, ואיבד אותו עת נפל מבגדו אל תוך תעלת הניקוז שמתחת לרחוב.

לטענת הארכיאולוגים, על פי המקורות, הכוהנים הגדולים ששירתו בבית המקדש נהגו לתלות פעמוני זהב על שולי מעיליהם, כמו שמופיע בפרשת "תצווה" בספר שמות מופיע תיאור מעילו של הכהן הגדול, אהרן הכהן. "כליל תכלת, מעשה אורג כפי תחרה. ועשית על שוליו רמוני תכלת וארגמן ותולעת שני על שוליו סביב, ופעמוני זהב בתוכם סביב", נכתב בפרשה. אך יחד עם זאת אומרים הארכיאולוגים כי "לא ניתן לדעת אם אכן הפעמון היה שייך לאחד הכוהנים הגדולים, ואולם אין להוציא זאת מכלל אפשרות".

עוד באותו נושא:
הכתובת היתה על הקיר: אלת המזל ביקרה בגולן
כך העבירו מים להר הבית לפני 2000 שנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully