וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום העגונה: "אני כבולה, לבעלי מותר הכל"

מוטי לוי

17.3.2011 / 8:15

אלפי נשים שהתגרשו בישראל סובלות מבעיות מתן גט על ידי בעליהן. "הגט הפך לכלי משחק סחטני להשגת ייתרון בתחומי הרכוש והמשמורת בהליך הגירושים"

ברחבי הארץ יצויין היום (חמישי) "יום העגונה". מטרתו של היום היא להציף לתודעה הציבורית את בעיית מסורבות הגט בישראל. שרה בת ה-54, מסורבת גט זה השנה החמישית, סיפרה לוואלה! חדשות על הבעיה: "הזמן שוחק וגורם להרס משפחתי כולל, כי גם הילדים לוקחים חלק בהליך הזה. אני מרגישה כבולה מבחינה אישית, אין לי אפשרות לקיים מערכת יחסים נוספת, להיעזר ולהיתמך במישהו, וזאת בזמן שלבעלי מותר הכל".

שמו של היום, המצוין זה השנה העשירית ברציפות, מטעה מאוד, שכן בניגוד לשמו, מטרתו היא להעלות למודעות את בעיית מסורבות הגט בישראל, ואין לו כל קשר למונח ה'עגינות' ההלכתי המכוון לאישה שבעלה נעלם ולא ידוע עלה בגורלו.

עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", טוענת כי לפי נתונים שבידי ארגונה, כל אישה חמישית שמתגרשת בישראל סובלת בשלב זה או אחר מבעיית סירוב הגט. לאור העובדה כי ישראל נמצאת במקום השישי בעולם בשיעור המתגרשים, כאשר רק בשנת 2009 נפתחו בישראל 17,000 תיקי גירושין, מדובר במספר מדאיג במיוחד של כ-3,400 נשים הסובלות מסירובו של הבעל להעניק להן את הגט. אף שבעיית מסורבות הגט קיימת בכל המגזרים היהודיים בישראל, דומה כי הבעיה העיקרית והקשה ביותר היא במגזרים המסורתיים והדתיים. "במגזר החילוני זה פחות בעייתי כי גם כך הם יחיו עם מישהו אחר", מסבירה עו"ד כהנא-דרור, "וזאת בזמן שאישה דתייה תימנע מכל מערכת יחסים בטרם קיבלה גט מבעלה".

פתרון אפשרי: הסכמי קדם נישואין

"בעיניי, מסורבת גט זו אישה שהגט הופך אצלה לכלי משחק בגירושין. כלי סחטני בכדי להגיע להישגים בתחומי הרכוש והמשמרות על הילדים. ברגע שגבר לא מוכן לתת לאישה את הגט מכל סיבה, מבחינתי באותו רגע היא מסורבת גט", מסבירה עו"ד כהנא-דרור. יחד עם חברותיה היא מציעה להפריד לחלוטין את הליך מתן הגט המתקיים בבית הדין הרבני מהפנים הכלכליים של הליך הפרידה. וזאת משום שברגע שההפרדה לא קיימת, הבעל מודיע לאישה כי מתן הגט יתבצע בסוף הליך הפרידה ביניהם, ועושה שימוש בדחיית מתן הגט לסחיטת האישה.

הרצל יחזקאל, עוזר למנכ"ל בתי הדין הרבניים אמר כי "בהחלט יש כאלה שמנסים לעשות את זה, אבל בית הדין דן לפי מה שעומד בפניו והוא לוקח בחשבון התנגדויות כאלה ומפעיל סנקציות כנגד זה. לצערנו הרב יש גם דוגמאות הפוכות. אבל ככל שבני הזוג מגיעים להבנות והסכמות ההליך הוא מהיר וטוב".

פתרון מעניין לבעיית מסורבות הגט, לדברי עו"ד כהנא-דרור, הוא הסכמי קדם נישואין. במסגרת ההסכמים חותמים הבעל והאישה כי במקרה של סירוב לגט ישלם בן הזוג קנס חודשי על כל חודש בו הוא דוחה את הגט.

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, דווקא אוהב את הרעיון. "הסכמי קדם נישואין כשרים על פי ההלכה. רוב הפוסקים מתירים אותם, ורבנים בחוץ לארץ אף מעודדים אותם", סיפר הרב סתיו. "רבני צהר יחד עם ארץ חמדה פועלים להשגת הסכמה רחבה של רבנים ופוסקים על נוסח מוסכם של הסכמים כאלה. אני חושב שרבנים צריכים לעודד אותם בכדי למנוע מבעלים אכזריים להתעלל בבנות זוגם", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully