וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוץ ללא תירוץ: יום עם המחלצים מערד

רמי שני

21.2.2010 / 4:41

איך מרגיש חילוץ באישון לילה של מטיילים שנתקעו בנחלי הדרום? כתבנו הצטרף לאימון של יחידת החילוץ מערד, השקים קום, צלח את גבי המים ושב עם רשמים

יום טיפוסי של חברי יחידת החילוץ מערד לא מתחיל ב-9:00 ומסתיים ב-17:00. דרך גבי מים עמוקים וקרים, בחושך או באור יום, בחמסין ובקור, הם שם. עוזרים לכל מי שזקוק להם. בין חילוץ לחילוץ הם גם מספיקים להתאמן. "נבצע אימון של העברת פצוע מעל המים וחוליה נוספת תעלה מעל הגב, כדי לסמן דרכים בכמה מקומות לצורך חילוצים רגליים ביציאה אל מחוץ לנחל", הסביר אלי שגיא, מפקד יחידת החילוץ מערד בתרגיל החילוץ שהתבצע בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת.

"הקבוצה שתכנס אל הנחל, תבצע הקמת אומגה ותנהל תרגיל מחשבתי של העברת מחולצים מצד לצד", אמר שגיא. בתום דבריו, הוא התבונן בקפידה באנשים, כדי לזהות עקבות של עייפות מהלילה הקודם בו פעלו חברי היחידה לחילוץ למעלה מ- 20 מטיילים, בהם ילדים רבים. "היה לנו חילוץ קשה ולא כולם הספיקו לישון כמו שצריך", אמר.

יחידת החילוץ מערד פועלת ככל הנדרש ממנה כדי לסייע ולחלץ מטיילים שנקלעו למקומות ללא יכולת לצאת לבדם. במהלך השנה האחרונה הספיקו אנשי היחידה לבצע כ- 20 חילוצים רק בתוך הנחל אשלים, בו מתאמנת הקבוצה.

למרות התשישות מהערב שקדם לאימון, יצאה הקבוצה אל תוך קניון הנחל. "יש הרבה מאוד גבים בנחל הזה" הסביר אלעד, שפיקד על ביצוע האימון בתוך הערוץ: "המים בהם קרים והגוף יכול להיכנס למצב של היפו תרמיה". בנחל בו התבצע האימון ישנם כ- 17 גבי מים שאינם מאפשרים מעבר קל, והמים מגיעים עד החזה.

יש לנקוט אמצעי זהירות

הקבוצה ביצעה את האימון בגב הגדול של הנחל. בגב זה, העמוק מנקודות הצטברות המים בנחל, יש צורך לשחות במים העכורים הקרים כדי לעבור לצידו השני. הדרך אל הגב הגדול, המרוחק כקילומטר וחצי מהכניסה אל הערוץ, נמשכת זמן רב בשל הצורך לחצות כחמש נקודות הצטברות מים ולעבור קטעים שבהם יש סלעים רבים. ההליכה מחייבת פעמים רבות שימוש בידיים לצורך ההתקדמות ונקיטת אמצעי זהירות כדי להימנע מהחלקה.

חברי הקבוצה מתמקמים מול הגב כדי להקים אומגה שתגשר מעליו. ההקמה נמשכת כשעה. "זה היה אימון טוב" סבור שגיא. "אמנם לא עשינו את כל מה שרצינו, אבל את החלק של העברת אנשים מעל מים, עשיתם בצורה טובה מאוד", אמר לחברי הצוות ועודד: "גם חוליית סימון הדרך, הצליחה להשלים הכנה של גלי אבנים במסלולים ברורים. אם נצטרך להגיע אפילו הלילה - נוכל לעשות את זה ביתר קלות".

לקראת הצהרים חזרו המתנדבים אל בסיסם, אולם שעות ספורות לאחר מכן, הם נקראו שוב אל הנחל. הפעם, כדי לחלץ שני זוגות שנתקעו מתחת לצוק המפל הגבוה, מבלי יכולת לצאת לפני רדת החשכה. "כשהנחל יבש, אפשר לעבור אותו מהר", הסביר קובי חבקין, מוותיקי היחידה. "אבל אחרי שטפונות הגבים מתמלאים וזמן ההליכה גדל בצורה משמעותית. צריך לתכנן היטב את התנועה בכל עונה וכמובן להיכנס לנחל בשעה סבירה. לא להיכנס אליו אם יודעים שלא יהיה אפשר לצאת לפני שקיעת השמש, מה שקורה למטיילים במרבית המקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully