וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגמת שיפור? עלייה בתוצאות מבחני מיצ"ב

נעמה טלמור

24.11.2009 / 13:56

תוצאות מבחני המיצ"ב, שבודקים את ארבעת מקצועות הליבה, מצביעים על עלייה קלה לעומת התוצאות בשנה שעברה. הפערים בין המגזר הערבי ליהודי עדיין גדולים

הפרופסור מיכל בלר מנכ"לית הרשות הארצית למדידה ולהערכה (רמ"ה) הציגה היום (שלישי) את נתוני מבחני המיצ"ב לשנת תשס"ט. בטקס נכח גם שר החינוך גדעון סער. בחינת המיצ"ב בודקת את הרמה בארבעת מקצועות הליבה: שפת אם, מתמטיקה, מדעים ואנגלית בכיתות ה' ו -ח'. מנתוני המיצ"ב לשנת הלימודים תשס"ט עולה, כי הישגי התלמידים בכיתות ה' במבחנים, גבוהים מההישגים בשנים תשס"ז ותשס"ח. כמו כן, מצטיירת מגמה של עלייה מתונה בהישגי כלל התלמידים באנגלית ובמתמטיקה, וכן עלייה ניכרת בהישגי כלל התלמידים במדע וטכנולוגיה.

התלמידים דוברי העברית רשמו עלייה בהישגים במידה מתונה יחסית בעוד שהישגי התלמידים דוברי הערבית עלו במידה ניכרת. כמו כן, ניכרת מגמת עלייה בהישגי התלמידים שנבחנו בשפת אם בעברית וכן בערבית. בכיתות ח' עלו הישגי התלמידים דוברי העברית בכל המקצועות בעיקר בשפה העברית.

פתיחת שנת הלימודים. שרון בוקוב
פערים גדולים בין המגזר היהודי והערבי. תלמידים בפתיחת שנת הלימודים/שרון בוקוב

בקרב התלמידים דוברי הערבית חלו מספר שינויים לאורך השנים. דוברי הערבית שיפרו את תוצאותיהם במתמטיקה ובשפת האם בהשוואה לשנת תשס"ח. מנגד, ירדו הישגיהם של דוברי הערבית במקצועות המדע והטכנולוגיה. כמו כן, לא חל שינוי משמעותי בהישגים במבחנים באנגלית.

גם בכיתות ה' וגם בכיתות ח' נרשמו פערים גדולים בין המגזר היהודי והערבי. נמצא כי קיים פער עקבי בהישגים לטובת התלמידים דוברי העברית. בכיתות ח' התקבל הפער הגדול ביותר בהישגים במקצוע האנגלית.

ההישגים אמנם טובים יותר מהשנה שעברה, אך הציונים במדדי המקצועות השונים עדיין נמוכים. הציון הממוצע במדד המדע והטכנולוגיה בכיתות ה' היה 61. דוברי השפה העברית קיבלו 63.6 ואילו התלמידים דוברי העברית קיבלו 55.2. במקצוע המתמטיקה הציון הממוצע בכיתות ח' היה 48. התלמידים דוברי השפה העברית קיבלו ציון של 50.4 ואילו דוברי הערבית 42.1.

במקצוע אנגלית קיבלו תלמידי כיתות ח' ציון ממוצע של 59.1 דוברי השפה העברית קיבלו 66.3 ואילו דוברי ערבית 42.1. בכיתות ה' באנגלית קיבלו התלמידים את הציון 71.9 בממוצע. דוברי השפה העברית זכו לציון של 74.1 במקצוע זה ודוברי הערבית 66.9.

פרופסור בלר ציינה כי בכל שלוש השנים נמצאו פערים בין המגזרים המראים כי הישגיהם של תלמידים דוברי עברית גבוהים מהישגיהם של תלמידים דוברי ערבית וכן כי לא ניתן להצביע על מגמה אחידה של שינוי בפערים. שר החינוך גדעון סער הגיב לנתונים ואמר כי "ניתן לדבר על מגמה חיובית בתשס"ט. במהלך רוב השנה הזו לא אני הייתי שר חינוך. אחד היעדים שהצגנו בתכניתנו בתחום ההישגים הלימודיים הינו שיפור הדרגתי ועקבי בתחום מבחני המיצ"ב. יש לנו יכולת השוואה בין השנים דבר שלא היה לנו בעבר. ישנן השערות שונות לעלייה בהן למידה סדירה ללא עיצומים ושביתות, שעות פרטניות במסגרת "אופק חדש" וכן הפקה של לקחים פדגוגיים".

עוד הוסיף סער כי "נושא הפערים מטריד אותנו מאוד, נפעל לצמצם אותם. כבר החלטנו לפעול בתחום האנגלית. אנו מזהים מקבץ נתונים המעידים על כך שבאנגלית הפערים גדלים יותר. נגבש תכנית שתפעל לתת יותר השקעה לבתי ספר חלשים. אני רואה חשיבות רבה בצמצום הפערים באוכלוסייה הערבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully