וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2009: ערבים מקבלים פחות ומתים יותר

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

18.11.2009 / 12:32

לפי מדד השוויון של עמותת "סיכוי", בתחום הרווחה ישראל משקיעה באזרח יהודי פי 1.5 מאשר באזרח ערבי. בנוסף, שיעור תמותת התינוקות במגזר הערבי הוא פי 2.5 מהקיים בציבור היהודי

המדינה משקיעה בתחום הרווחה פי אחד וחצי בכל אזרח יהודי לעומת אזרח ערבי – כך עולה ממדד השוויון השנתי שפרסמה היום (רביעי) עמותת "סיכוי". המדד, המתפרסם זו השנה השלישית, סוקר את הפערים בין יהודים לערבים בתחומי הבריאות, רווחה, חינוך, דיור ותעסוקה. הדו"ח מעלה כי מלבד תחום החינוך, בכל התחומים הולך הפער בין יהודים לערבים ומעמיק משנה לשנה. לטענת כותבי הדו"ח, הפערים הועמקו כתוצאה ממדיניות ממשלתית מפלה.

המדד מעלה כי הפער בתחום הרווחה בין יהודים לערבים הוא הגדול ביותר. קיים פער של 50% במספר מטופלים לעובד סוציאלי בציבור הערבי ביחס לציבור היהודי: בממוצע, עובד סוציאלי באוכלוסייה הערבית מטפל ב-501 מטופלים לעומת 335 מטופלים לכל עובד סוציאלי באוכלוסייה היהודית. המדד מעלה עוד כי בתחום הדיור קיימת אפליה קשה במדיניות הממשלה כלפי ערבים: משרד השיכון יוזם פי 13 יותר התחלות בנייה לציבור היהודי לעומת התחלות בנייה לציבור הערבי.

הדו"ח מעלה עוד כי בישראל חיות כיום 14 אלף אקדמאיות מובטלות, שהן כ-43% מכלל האקדמאיות הערביות. כ-5,000 אקדמאיות ערביות נאלצות לעשות הסבה לתחומים שאינם אקדמאים. הדו"ח קובע עוד כי אחוז מזערי של ערבים מצליח לקבל עבודה בענפים מובילים כמו היי-טק, בנקאות ופיננסים. גם בשירות המדינה, רק כ-6% מהעובדים הם ערבים וזאת למרות החלטת ממשלה הקובעת ששיעורם בקרוב עובדי המדינה צריך להיות לפחות 12%.

"רק בתחום החינוך צומצם הפער"

לפי הדו"ח, גם בתחום הבריאות קיים פער גדול בין יהודים לערבים. בקרב הציבור הערבי שיעור תמותת התינוקות הוא פי 2.5 מהקיים בציבור היהודי – על כל אלף לידות בציבור הערבי מתים 8 תינוקות לעומת 3.2 בציבור היהודי. תחום החינוך הוא היחיד שבו נמצא צמצום קל של הפערים בין יהודים לערבים: במיוחד נרשם שיפור משמעותי באחוז הילדים הערבים בגילאים 3-4 שנמצאים באופן קבוע במסגרות חינוך מסודרות. למרות זאת חלה החרפה חמורה באחוז הערבים הזכאים לבגרות: 32% בלבד לעומת 49% בשנה שעברה.

רון גרליץ, מנכ"ל שותף של "סיכוי", אמר במסיבת עיתונאים בתל אביב כי הפערים מבהילים וכי יש לפעול באופן מיידי כדי לצמצמם. "הפערים הם כה גדולים, ואם הממשלה תמשיך לפעול כפי שהיא פועלת, הם ימשיכו להעמיק. ילדי האזרחים הערבים גדלים בבתים יותר עניים, לומדים בבתי ספר שמקבלים פחות תקציבים, הישגיהם הלימודים נמוכים יותר. יש להם פחות אפשרויות ללמוד באוניברסיטה, הם לא עובדים בעבודות טובות וכך העוני מונצח".

"המצב שבו חברה מפלה בצורה כה בוטה את המיעוט שחי בה אינו מצב בריא. מדובר במצב מסוכן ונפיץ. אין למדינת ישראל אסטרטגיה יותר צודקת וחכמה מאשר להפנות מיד משאבים לצמצום הפערים בין יהודים לערבים. על הממשלה לקחת אחריות ולא לגלגל אותה למקומות אחרים כמו להאשים הבדלים תרבותיים בין יהודים לערבים. זה אינטרס עליון של כל מי שגר בארץ הזו".

עו"ד עלי חיידר, מנכ"ל שותף של העמותה, אמר כי הנתונים משקפים התעלמות ארוכת שנים של ממשלות ישראל מצרכי האוכלוסיה הערבית. "על הממשלה לגבש באופן מיידי תכנית מקיפה ומתוקצבת עם יעדים ברורים ולחות זמנים בשיתוף המנהיגות הערבית - הן לסגירת הפערים והן למיגור האפליה והגזענות. צורך זה בוער במיוחד על רקע העובדה כי לא קיים כל אזכור בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית לזכויות האזרחים הערבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully