וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גירוש הפליטים - פשיטת רגל מוסרית"

אייל דץ ונעמה טלמור

8.7.2009 / 15:31

שבוע לאחר תחילת המבצע לגירוש פליטים ומהגרי עבודה מישראל, התקיים היום בכנסת דיון סוער בנושא. "מגרשים ילדים שנולדו כאן"

מתקפה קשה של חברי כנסת נגד מבצע המעצר והגירוש של ימהגרי עבודה ופליטים שהחל בשבוע שעבר. במסגרת דיון מיוחד בוועדה לזכויות הילד, תקפו חברי הכנסת את המבצע וכינו אותו "פשיטת רגל מוסרית". הדיון התנהל בנוכחות יו"ר הועדה, ח"כ דני דנון. וחברי הכנסת ניצן הורביץ יוזם הדיון, אילן גלאון, דב חנין, וכן נציגי משרד הפנים, המשפטים והבריאות, המועצה הלאומית לשלום הילד, רשויות מקומיות ונציגי ארגונים ועמותות סיוע לעובדים זרים ולפליטים.

במסגרת הוועדה העידו הגורמים המקצועיים שהם אינם ערוכים להתמודד עם המבצע. "שירות בתי הסוהר ערוך להתמודד עם מקרים סוציאליים. אך לא להתמודד עם מקרים כאלו", אמרה תת גונדר דבי שגיא. בתגובה לכך אמר חנין כי "מדינת ישראל צריכה להודות לארגונים לסיוע לעובדים הזרים שמצילים אותה מפשיטת רגל מוסרית. הבעיה היא לא העובדים הזרים אלא מייבאי העובדים שמביאים לכאן עובדים בלי לדאוג לתנאים שלהם ולמעמדם, בהם מנהלת ההגירה צריכה לטפל".

ח"כ אילן גלאון (מרצ) הוסיף ואמר כי "מי שצריך לשלם את המחיר אלה רודפי הבצע, שהרסו כאן את שוק העבודה והם הורסים עכשיו את חייהם של העובדים והילדים. צריך לסגור את השמיים ולעצור את הסיזון שהוחלט עליו".

ח"כ ניצן הורוביץ מחה בדיון בחריפות על מה שהוא הגדיר כ"מעצרים, כליאה, וגירוש של ילדים שנולדו בישראל, גדלו כאן, לומדים בבית ספר ישראלי, מדברים עברית, ואינם מכירים כל ארץ אחרת מלבד ישראל שהיא מרכז חייהם". לדבריו, "הילדים הללו הם ישראלים לכל דבר ועניין, אין שום הבדל בינם לבין ילדים ישראלים אחרים, וגירושם הוא עוול נורא שצריך להיפסק לאלתר".

גדרה - חדרה?

נושא נוסף שעלה במהלך הדיון הוא הגבלת חופש התנועה למבקשי מקלט בישראל רק לתחום "חדרה-גדרה". על פי נוהל זה, נקבעו הנחיות המגבילות גיאוגרפית את הפליטים בישראל ומאפשר לחלקם להימצא רק צפונית לחדרה או דרומית לגדרה.

אליעזר בר שדה, נציג עיריית ערד אמר כי "לפי תקנה "חדרה – גדרה", הכול טוב כל עוד "מדינת תל – אביב" לא נושאת בנטל. אנחנו נמצאים כאן בגלל לחצים של עיריית תל-אביב שנמאס לה לקלוט את הפליטים. בערד יש 1300 פליטים שהגיעו לעבוד במלונות ים המלח, מתוך 23,000 תושבים. 5% מתושביי ערד הם פליטים שהתיישבו בערד שמפתחים תת תרבות משל עצמם. מצפים מאיתנו לקלוט את הפליטים אך לא נותנים לנו תקציבים וכלים להתמודד עם הבעיה".

"אטימות, נבזיות וניצול מרות"

בתוך כך, רשות ההגירה עצרה בימים האחרונים מבקש מקלט מסודן שהיה בדרכו לקבלת טיפול רפואי במרפאת רופאים לזכויות אדם ביפו, בשל הפרת נוהל גדרה – חדרה”, אמרו היום (רביעי) גורמים ברופאים לזכויות אדם. "אני יודע שאסור לי להיות בתל אביב ואני גר באור עקיבא", אמר מבקש המקלט בבית הדין לביקורת משמורת, "אבל היה לי תור אצל רופאים לזכויות אדם".

בנוסף, לטענת גורמים במרפאה,, נעצרה אתמול בשעות הבוקר המוקדמות מהגרת עבודה, חולת סרטן מהפיליפינים, המקבלת גם היא ליווי וטיפול רפואי במרפאת רופאים לזכויות אדם. החולה שוחררה אמש רק לאחר שהסכימה לחתום על התחייבות כי תעזוב את הארץ בתוך חודש.

"מדובר באטימות, נבזיות, ניצול מרות והתעללות בחלש", אומר רן כהן, מנהל מחלקת חסרי מעמד ומהגרי עבודה ברופאים לזכויות אדם, "חולת הסרטן לא תוכל לקבל טיפול רפואי אחר. הפעלת לחץ והעמדת ברירה בפני חולת סרטן, בין להיוותר במאסר לבין התחייבות לצאת מישראל תוך חודש ימים היא לעג לרש ומעמידה את החולה בסכנת חיים ממשית. גירושה בעוד חודש עלול להוות גזר דין מוות עבורה".

לפני יומיים עתרו לבג"ץ רופאים לזכויות אדם וארגונים נוספים, באמצעות הקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת ת"א, בדרישה לבטל את הנוהל הדרקוני. "ראש רשות ההגירה התחייב בהזדמנויות שונות כי פליטים ומבקשי מקלט יוכלו לקבל טיפול רפואי באזורי הארץ השונים, אולם עד כה, למרות שהמעצרים החלו, לא ננקטה שום פעולה חיובית בעניין", אומר כהן, "מעצרם של החולים מהווה דוגמא חיה לחוסר הרגישות הקיצוני של מדינת ישראל בטיפול במבקשי מקלט. על מדינת ישראל להימנע מהאופן הגורף בו היא עוצרת פליטים ומהגרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully