וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המיצ"ב - ציון נכשל למנהיגות החינוכית"

כך אומרים במערכת הפוליטית, בעקבות פרסום התוצאות העגומות במבחן בתי הספר הארצי. לבני: "צריך לעשות מעשה"

נעם כהן

(צילום: נעם כהן. עריכת וידאו: איילת שולמן)

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) אמר הערב (שלישי) כי "התוצאות העגומות במבחני המיצ"ב הן ציון נכשל למנהיגות החינוכית, שדרדרה את מערכת החינוך לשפל חסר תקדים. שום רפורמה וירטואלית לא תוכל לתת מענה לשיקום מערכת החינוך ודרושה מנהיגות חינוכית אמיצה שתוביל את מערכת החינוך מכשלון להצלחה".

לפי נתוני מיצ"ב (מדד יעילות וצמיחה בית ספרית), הציון הממוצע במתמטיקה לכיתות ח' עמד בשנה שעברה על 44.1 נקודות. נתונים אלה מתווספים לנתון שפורסם היום לפיו התלמידים בישראל התדרדרו חמישה מקומות במתמטיקה במבחן טימ"ס (Timss) הבינלאומי שנערך בשנה שעברה, בהשוואה למבחן של 2003. כעת נמצאים תלמידי ישראל במקום ה-24, ואילו במדעים הירידה היא מהמקום ה-23 ל-25 במבחן, בו השתתפו 49 מדינות.

משרד החינוך יעשה אחד ועוד אחד?

ציונים נמוכים במיצ"ב נרשמו גם בתחומי מדע וטכנולוגיה בכיתות ח': 56.5. הציונים באנגלית ובעברית היו גבוהים מעט יותר: 73.8 באנגלית ו-67.9 בעברית.

יו"ר קדימה ציפי לבני אמרה בעקבות פרסום תוצאות המיצ"ב כי "לא היינו צריכים את התוצאות של היום כדי לדעת שיש בעיה וזה גם לא המבחן היחידי של מערכת החינוך שלנו. המבחן הזה הוא מבחן שלנו עם עצמנו. אסור שנסתפק בלהיות מוטרדים עם התוצאות הללו. צריך לעשות מעשה. המדינה מתבססת על החינוך. זה החינוך של הילדים שלנו וברור לכל היושבים כאן שמדובר בעתיד שלנו".

לבני הוסיפה כי "מדינה שהיא חסרת משאבי טבע מסתמכת על ההון האנושי שלה והוא כאמור מבוסס על החינוך שאנו מקנים. מוקדם יותר היום אמרתי – החינוך היה ויהיה בבת עיני. הנושא הזה הוא קריטי וגם תקצובו הוא בעל חשיבות עליונה". את הדברים לבני אמרה בכינוס של כ-50 מורים ומנהלים מכל הארץ.

גם בש"ס תקפו את העומדים בראש מערכת החינוך בעקבות פרסום הדו"ח. יו"ר המפלגה השר אלי ישי אמר כי "הנתונים מצביעים על כשלון מערכת החינוך לדורותיה, ולא על כשלון ילדי ישראל". ישי הוסיף כי "התוצאות הן כרטיס אדום לראשי מערכת החינוך לדורותיה. חינוך ראוי, זה חינוך שמדגיש את החינוך לערכים, למידות ואת החינוך היהודי האמיתי. חינוך זה יהווה בסיס לשיפור ההישגים הלימודיים ולמעבר מכשלון להצלחה".

המורים מצידם טוענים כי חוסר ההצלחה נובע בעיקר מהיעדר השקעה מצד התלמידים. מורים דוברי ערבית מייחסים חוסר הצלחה גם לחוסר השקעה של הורי התלמידים. מורים מעטים מייחסים את הסיבה לתוצאות בהיעדר ידע מצד המורים עצמם או בית הספר.

נתוני המיצ"ב חושפים פערים גדולים בין תלמידים במגזר היהודי והערבי ובין קבוצות מרקע חברתי כלכלי שונה בכל המקצועות. פערים אלה הולכים וגדלים עם העלייה בגיל.

מהדו"ח עולים נתונים נוספים כמו רמת האלימות בבתי הספר: 14% מהתלמידים דיווחו על מעורבות באירוע אלים כלשהו בחודש שקדם למילוי השאלון. בכיתות ה'-ו' היו יותר דיווחים על אלימות מאשר בכיתות ז'-ט'. בקרב דוברי עברית היו יותר דיווחים על אלימות מתונה (דחיפה, מכה, בעיטה) מאשר בקרב דוברי הערבית שדיווחו יותר על אלימות עקיפה (חרם, הפצת שמועות) וחמורה (סחיטה באיומים, מכות חזקות).

ולחדשות הטובות: מהדו"ח עולה כי כשני שלישים מהתלמידים הביעו שביעות רצון מבית הספר (עלייה של כ-4% מהשנה שעברה). גם המורים מרוצים וכ-70% מהם דיווחו על שביעות רצון מבית ספרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully