וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמו הכספים של יהודי אתיופיה?

פנחס וולף

7.10.2008 / 10:00

לטענת חברי הכנסת מיכאל איתן ושלמה מולה, כספים שנאספו בחו"ל עבור יהודי אתיופיה נעלמו. "בני העדה לא קיבלו אפילו אגורה"

ערוץ הכנסת

(צילום באדיבות ערוץ הכנסת 99, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"כספים שנאספו במגביות עבור יהודי אתיופיה נעלמו". כך טענו היום (שלישי) חברי הכנסת מיכאל איתן (ליכוד) ושלמה מולה (קדימה) בדיון של הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. בתגובה לטענה, אמר יו"ר הסוכנות היהודית זאב ביילסקי, כי כל הכספים שנאספו עבור בני העדה האתיופית רשומים. לדבריו, מבקר המדינה כבר ערך בדיקה בנושא.

לטענת ח"כ שלמה מולה, הממשלה התחייבה לגייס 100 מיליון שקל לטובת העדה האתיופית. היא גייסה 40 מיליון, אולם לא העבירה אגורה אחת לבני העדה או לסוכנות. לדבריו, לאחר מלחמת לבנון השנייה הכסף שימש לשיקום הצפון, מבלי להתייעץ עם ראשי העדה. "זה מראה על יחס מתנשא", אמר.

"זכאות הפלשאמורה לעלייה טעונה בדיקה"

בדיון בוועדה, שעסק בחוות דעת של מבקר המדינה על העלאת בני הפלשמורה, גם טען היו"ר מיכאל איתן, כי נעלמה רשימה של זכאי בדיקת עליה מקרב בני הפלשמורה וכי ייתכן שכל ההחלטות שהתקבלו בנושא - מהחלטת הממשלה ועד בג"ץ - מקורן היה בטעות. "פעם אחר פעם קיבלתי הבטחות שמשרד הפנים יבדוק את המספרים", טען. "כל צד טוען לעובדות אחרות. קיבלתי הבטחה שייתנו תשובות לגבי שמות שונים המופיעים ברשימת התביעה".

"שר הפנים אמר לי בדוכן המליאה כי משרד הפנים יערוך בדיקה", הוסיף איתן, "אלא שאז אמר לי ראש מינהל האוכלוסין שהוא צריך לקבל הוראה מפורשת. פתאום קיבלתי תשובה שיש בעיה תקציבית להצליב נתונים. התעורר אצלי הרושם שאין ניסיון אמיתי לבחון את העובדות. אני לא מבין מה כל כך קשה". לטענתו, רשימת 17 אלף הזכאים עליהם החליטה הממשלה החליטה תואמים רק לשתיים מתוך שלוש רשימות שהכינו בני הפלאשמורה עצמה.. "התעלומה הזו לא מגיעה לכדי פיתרון", סיכם איתן.

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס אמר בדיון, כי "זכאותם לעלייה של יותר מ-3,000 מבני הפלשמורה טעונה בדיקה". לינדנשטראוס הדגיש בפני חברי הוועדה, כי חוות הדעת שהכין בנושא עוסקת רק בהעלאת בני הפלשמורה, משום שזהו המנדט שקיבל. עם זאת, לדבריו, בקרוב ייצא דו"ח שיבחן את נושא קליטת יהודי אתיופיה בארץ.

"הממשלה הופכת לפוסט ציונית"

גם ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי-מפד"ל) דיבר במהלך הדיון והתייחס לכספים שגויסו למען יהודי אתיופיה. "ניגש אלי יהודי בשיקגו ואמר לי שהוא תרם כסף להעלאת בני אתיופיה, והוא שמע בתקשורת שהכסף הגיע לישובים ערבים בצפון. נציגי הממשלה אמרו לנו שכסף שהיה מיועד לצפון לא הגיע לצפון כי נתנו אותו למיגון בשדרות. צריך לבדוק לאן הולכים כספי תרומות שיהודים נותנים למטרה מסוימת, אחר כך הם קוראים בעיתון שהכסף הלך למטרה אחרת. ממשלת ישראל הופכת להיות ממשלה פוסט ציונית שמקבלת החלטות שממשלת המנדט הבריטי יכולה היתה להיות חתומה עליהם".

נציג משרד ראש הממשלה, אהוד פראוור, התייחס בדיון לטענה, כי קיימת בעיה בנוגע לשמות הזכאים לעלייה. "הממשלה בודקת כל שם בדו"ח אפרתי (דו"ח השמות) ותשלים את הבדיקה", הוא אמר. עם זאת, מקורבים למבקר המדינה אמרו לוואלה! חדשות ש-3,000 השמות עליהם דיבר המבקר נלקחו ממחברת אותה הודה פראוור שהממשלה אינה מתכוונת לבדוק.

יו"ר הוועדה אמר בתגובה כי, "אתה מטעה, מסלף ומוליך שולל. אתם אומרים 'נעצום את עינינו, לא ניקח אותם כי אנחנו יודעים מה יש שם'. אתם יודעים שיש פה יהודים שבמשך שנים הבטיחו להם להעלות אותם ואתם מפחדים שיהיו אנשים נוספים שתצטרכו להעלות. אם הייתם יודעים שאין זכאי הייתם בודקים את זה תוך חמש דקות". פראוור השיב לאיתן ואמר כי "אנחנו משלימים תהליך היסטורי, בהתחשב בזה שזוהי המלצת המבקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully