וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולגלות בנות 9,000 שנה נמצאו בגליל

קובי מנדל

13.8.2008 / 9:49

לדברי מנהל החפירות ביפתחאל, נראה שנהגו להניחן על ספסלים בבית, כדי שיהוו השראה לדור הצעיר להמשיך את דרכי אבותיהם

שלוש גולגלות בנות 9,000-8,000 שנה נתגלו בחפירות הנערכות בימים אלה באתר הארכיאולוגי יפתחאל, סמוך לצומת המוביל בגליל התחתון. הגולגלות, מתקופת האבן החדשה (התקופה הניאוליתית הקדם-קראמית), נמצאו בבור ליד מבנה מלבני רחב מימדים.

לדברי ד"ר חמודי חלאילה, מנהל החפירה באתר מטעם רשות העתיקות, "הגולגלות נמצאו כשהן מכוירות (מפוסלות) - תופעה המזוהה עם תקופת האבן החדשה. המנהג כלל שחזור פני המת על כל מרכיביו באמצעות פיסול על הגולגולת בחומרים מגוונים כמו טיח יעודי".

הוא הוסיף, כי "לא תמיד שחזור חלקי הפנים נעשה בהתאמה למיקומם האמיתי בגולגולת. בגולגלות שמצאנו בחפירה, שוחזר האף במלואו. הפה הובלט והעיניים שוחזרו באמצעות הוספת שלוש צדפות בכל ארובת עיניים. יתר חלקי הפנים שוחזרו במסכת טיח".

הגולגולות נמצאו בבור הסמוך למבנה שקירותיו נבנו מלבני בוץ, ורצפתו עשויה טיח עבה. במבנה בלטו במיוחד שקעים שנוצרו ברצפה ונאטמו לאחר מכן. לדברי ד"ר חלאילה, "נראה ששקעים אלה שימשו כקברים מתחת לרצפות. מנהג הקבורה אז, היה להניח את המתים מתחת לרצפות הטיח, בתוך המבנים. כעבור זמן מה, נהגו אנשי המקום לחפור שוב את בור הקבורה, לנתק את הגולגולת מיתר השלד, ולכסות את השלד. בהמשך הם נהגו לכייר את הגולגולת בדמות הנפטר ושמרו אותה בתחום הבית. מנהג זה ידוע בספרות כ"פולחן האבות", כאשר הגולגולת המכוירת היא למעשה הדמות שנשמרת בתודעת היורשים, ומנחה אותם בהחלטות השונות בחיי היום יום.

שלוש הגולגולות המכוירות שנמצאו ביפתחאל, מצטרפות לכ-15 גולגולות דומות שנמצאו עד כה ביריחו, בייסמון, כפר החורש, עין ע'זאל בירדן, ובאתר סמוך לדמשק. לדברי ד"ר חלאילה, "אופן הטמנת הגולגולות מיפתחאל וצורת הכיור דומים לאלה שנתגלו באתר הניאוליתי תל-אסווד, ונראה שהיה קשר בין יפתחאל והאתר הסורי, המצוי במרחק של כמאתיים ק"מ."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully