וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השב"כ לשעבר עמוס מנור הלך לעולמו

5.8.2007 / 19:58

מנור מת אמש בגיל 89, לאחר ששרד את אושוויץ, עלה לישראל וגויס לשב"כ. עמד בראש השב"כ בשנים 1953-1963

עמוס מנור, ראש השב"כ לשעבר, נפטר הלילה בגיל 89. מנור עמד בראש שרות הביטחון הכללי בין השנים 1953 - 1963. בשנת תשמ"ב הוענק לו פרס הרצל על תרומתו לביצור ביטחון המדינה.

מנור נולד בעיירה בטרנסילבניה, [[רומניה]] בשם ארתור מנדלוביץ'. הוא למד הנדסה במילוז, צרפת. מנור גויס לצבא הונגריה עם תחילת מלחמת העולם השנייה, שם הועסק בעבודות כפייה ובנה חפירות וביצורים. בשנת 1944 היה בטרנספורט הראשון שנשלח מבודפשט למחנה ההשמדה [[אושוויץ]]. הוריו, שני אחיו ואחותו נרצחו, אך מנור הצליח לשרוד.

מנור גויס למוסד לעלייה ב' עוד בטרם עלה ארצה, כשפנה אל הארגון במטרה להגיע לישראל. במשך שנים אחדות היה אחראי ברומניה להגעתן של ספינות מעפילים. הוא עלה ארצה עם אשתו בשנת 1949, וגויס לשב"כ כסוכן. בשנת 1952 קודם לתפקיד סגן ראש השב"כ ובשנת 1953 מונה לתפקיד ראש השב"כ, בו שרת במשך עשור.

בראיון ל"הארץ", סיפר על הימים הראשונים בשב"כ: "זה היה מעין משחק של חובבנים מול פרופסיונלים. היינו גם מאוד עניים. לא היה לנו כסף. אבל מה שפעל לטובתנו היה העובדה שידענו שאנחנו דילטנטים והיינו רעבים להצליח ורצינו להשתפר. לאט לאט למדנו לזהות את אנשי המודיעין. עקבנו אחריהם, ביצענו גם חדירות סמויות והתחלנו להשיג תוצאות".

בתקופה שבה עמד בראש השב"כ הגיע לידי מנור נאום המנהיג הסובייטי חרושצ'וב, שבו הוא מגנה את סטלין ומוקיע את פשעיו. מנור סיפר באותו ראיון שזיהה מיד את חשיבותו של המסמך שבידי עוזרו."אמרתי לו, אתה אידיוט", סיפר מנור, "אתה מחזיק ביד את אחד הסודות החשובים ביותר בעולם". לאחר שהמסמך תורגם והועבר לבן גוריון, החליטו מנור וראש המוסד דאז איסר הראל להעבירו לידי ארצות הברית למרות החשש שהמסמך מזויף. "אמרתי לו, אם זה אותנטי זו פצצת אטום", סיפר מנור.

לאחר פרישתו מהארגון, מנור עבר לתחום העסקים ופעל כנציג בנקים מחו"ל בארץ וכחבר בדירקטוריונים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully