וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: איתורן בישבן

קרן רייטן

8.10.2006 / 11:30

מאז פורסמה היוזמה של ח"כ חסון לאפשר לאזרחים להציע רעיונות להצעות חוק באמצעות אס.אם.אסים, כבר התקבלו יותר מאלף הצעות

אזרחים אכפתיים שרוצים להשפיע ולא ממש מסתפקים בהצבעה בבחירות מתעלים בימים אלו את המעורבות החברתית שלהם אל אפיק חדש: יוזמות להצעות חוק. לא מדובר בהליך בירוקרטי ארוך ומסורבל אלא בשליחת הצעות באמצעות SMS לטלפון נייד שמספרו 5454, עם המילה "חוק" בפתיחה. אזרחים ששולחים את הצעה מקבלים הודעה שאומרת "הצעתכם התקבלה במערכת מסרון הכנסת ומוצגת באתר של ח"כ ישראל חסון".

מדובר בשירות ראשון מסוגו בעולם שיזם לפני שבועיים ח"כ ישראל חסון, לפיו אזרחים יכולים להעביר יוזמות להצעות חוק ע"י שליחת אס.אם.אסים. חגיגת דמוקרטיה או גימיק יח"צני? יהיה המניע אשר יהיה, היוזמה החדשה הולכת ומסתמנת כשלאגר אמיתי. מאז התפרסמה, הגיעו קרוב לאלף רעיונות מצד אזרחים שונים, חלק ישימים יותר חלק פחות, אבל, ללא ספק, כולם יצירתיים.

בימים האחרונים נערך סינון ראשוני בלשכתו של ח"כ חסון וכבר נבחרו שתי הצעות שיוגשו למליאת הכנסת בעוד שבוע עם פתיחת מושב החורף. ההצעות הן הצעה לאיסור פיטורי גבר שאשתו הרה והוא המפרנס היחיד והצעה לביטול המע"מ על תרופות עבור ציבור הגמלאים.

את ההצעה הראשונה יזם שי קופלוביץ' (31) משערי תקווה: "הרעיון נולד בגלל שאשתי בהריון", אמר. "למרות שאין לי שאיפות פוליטיות אני שמח להשפיע על החיים הציבוריים במדינה. מאד אשמח להיות במליאה כשהצעת החוק שלי תוצג".

"SMS למטרה יותר ערכית מכוכב נולד"

משה קלוגהפט, יועץ התקשורת של ח"כ חסון, אומר כי נוצר הרושם שהצעות חוק המתקבלות בכנסת באמצעים הרגילים - פקסים ומכתבים - מגיעות מאנשים מאד מעורבים חברתית או בעלי זמן פנוי: "המטרה שלנו הייתה למשוך למעורבות ציבורית כזו גם אנשים שפחות מעורבים בדרך כלל, כמו צעירים ואנשים עסוקים שאין להם פנאי לפרוצדורות מסובכות. SMS יכולים להיות מנוצלים לדברים יותר ערכיים מאשר תחרויות טלוויזיה כמו כוכב נולד".

ח"כ ישראל חסון, יוזם ההצעה, אומר כי רוב ההצעות שהתקבלו עסקו ברווחת הפרט ושינוי שיטת הממשל בישראל: "אני שמח שנפלה בידי הזכות לתקן ולו במשהו את הרושם כי נבחרי הציבור אינם קשובים לציבור".

הצעה: ביטוח נזקים לכלבים

הצעות אחרות, שלא יוצגו בינתיים כהצעות חוק, הציעו לחייב רוכבי אופניים ואופנועים ללבוש אפוד זוהר, להגביל טכנית מהירות נסיעת מכוניות ל- 110 קמ"ש, להאריך חופשת לידה לחצי שנה ולקבוע תקופת צינון של חצי שנה לנשיא המדינה לפני כניסתו לפוליטיקה.

לצד ההצעות הרציניות הגיעו גם כמה משעשעות ביותר. בין ההצעות: הצעה לאסור השמעת חדשות יותר משלוש פעמים ביום ("כדי להעלות את המורל"), הצעה לאחד את עיריית ר"ג ועיריית גבעתיים, הצעה לעשות ביטוח נזקים לכלבים, הצעה להקים חניון מיוחד לגמלים ולסוסים בערים הגדולות, לסבסד שיעורי יוגה ומדיטציה לקהל הרחב, להשתיל איתורן בישבן של חיילים כדי לאתרם במקרה של חטיפה והצעה לקנס כפול למי שחונה בחנייה כפולה. הצעות שוביניסטיות במיוחד הציעו קנס נגד נשים שמעונינות להישאר לבושות והצעה לחייב נשים נהגות להצמיד לשמשת המכונית שלהן שלט "נהגת".

האזרחים המאושרים, שהצעות החוק שלהם יזכו להיות מוגשות מעל דוכן הכנסת, "יתוגמלו" באופן צנוע יחסית: ביקור במליאת הכנסת והצגת שמם בפני המליאה בעת הגשת הצעת החוק ע"י ח"כ חסון. אמנם לא מדובר גמול כספי או מתנה יוקרתית, אבל אותם אזרחים יוכלו להתגאות בכך שזכו להיות מחוקקים לרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully