וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים: 10 שעות - 2 מכוניות תופת

27.5.2001 / 14:27

גל הטרור גובר: אמש התפוצצה מכונית במגרש הרוסים - לא היו נפגעים; הבוקר התפוצצה מכונית נוספת ברחוב יפו - 30 נפצעו קל; המפכ"ל: חוליות טרור רבות מסתובבות בארץ מוכנות לפעולה

המזל, שלא היטיב עם ירושלים ביום חמישי בערב, פקד ביממה האחרונה את העיר. שתי מכוניות תופת שהתפוצצו בעיר בהפרש של עשר שעות אחת מהשניה גרמו למספר פצועים באורח קל בלבד.

הבוקר, סמוך לשעה תשע, נשמע פיצוץ גדול בצומת הרחובות חשין-יפו. שני אנשים נפגעו קל מרסיסים ו-28 מחרדה. אחר הצהריים שוחררו מרבית החולים שנפצעו הבוקר. שמונה פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים והם צפויים להשתחרר בשעות הקרובות.

עדי ראיה סיפרו כי נשמעו מספר פיצוצים. מפקד מחוז ירושלים, ניצב מיקי לוי, סיפר כי המכונית הוצבה במתווה דומה לזה של מכונית התופת שהתפוצצה אתמול בחצות הלילה. ככל הנראה, הורכב המטען שברכב מפצצות מרגמה ומסמרים. להערכת המשטרה שתי חוליות נפרדות הניחו את המכונית שהתפוצצה הבוקר ברחוב יפו ואת זו שהתפוצצה בלילה במגרש הרוסים הסמוך.

עוד מעריכים החוקרים כי מכונית התופת שהתפוצצה הבוקר ברחוב יפו במרכז ירושלים הוחנתה במקום דקות אחדות לפני הפיצוץ. אזור הפיצוץ נסרק ביסודיות במהלך הלילה לאחר שבמגרש הרוסים הסמוך התפוצצה מכונית אחרת. המשטרה תבדוק אפשרות שחלקי פגזי המרגמה שהיו בתוך מטען החבלה נלקחו משטחי אש של צה"ל.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, אמר כי להערכתו ארגוני החבלה ערוכים לבצע שורה של פיגועים נוספים. אהרונישקי הדגיש כי ברחבי הארץ מסתובבות חוליות פיגועים רבות המוכנות לפעולה. לדבריו נראה שאין קשר בין שני הפיגועים במערכת הבטחון בודקים אפשרות ששתי המכוניות הונחו במקום על מנת לפגוע במטה המשטרה הסמוך. לפני כחודש נעצרו ערבים ממזרח ירושלים בחשד שאספו מידע על קציני משטרה הפועלים בעיר וכן על תנועת הכוחות במקום. הם שוחררו ממעצר לאחר שלא נמצאו ראיות מפלילות נגדם.

בנוסף לכך, התעורר חשש להטמנת שני מטענים נוספים. ב"כיכר החתולות", ברחוב ריבלין, נמצא נפל של מרגמה, שככל הנראה עף ממכונית התופת. מאוחר יותר התברר כי היו מספר נפלים שהועפו מאזור הפיצוץ, אחד מהם על גג בניין סמוך. פצצות המרגמה שלא התפוצצו פונו מהאזור על ידי "עגלות פיצוץ" שהם כלי רכב שעליהם מיכל שבו מועברות הפצצות לשטח לא מיושב, שם יפוצצו על ידי החבלנים בצורה מבוקרת. אחר הצהריים השלימו חבלנים של המשטרה את הטיפול בכל הנפלים ופירקו אותם ללא פגע.

ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, אמר בתגובה לפיגוע היום כי על ראש הממשלה "לעשות חושבים מחדש". בראיון לערוץ שתיים אמר אולמרט כי "הגענו לנקודה שממנה ואילך יהיה קשה מאוד לא להבליג. צריך לשקול לנקוט בסדרת צעדים, שאותה אני לא רוצה לפרט בשידור, ולעשות חושבים מחדש.

אולמרט הוסיף כי לא ייתכן ש-700 אלף תושבי העיר יחיו במצור. ארגון הג'יהאד האיסלמי לקח על עצמו את האחריות לפיצוץ הבוקר בירושלים. בהודעת פקס, שהגיעה למשרדי סוכנות הידיעות "רויטרס" בביירות, נכתב כי הפעולה בוצעה לציון שנה ליציאת ישראל מדרום לבנון.

מפכ"ל המשטרה: "אנו לא יכולים להבטיח חסימה הרמטית"

קדם לפיצוץ הבוקר פיצוץ מכונית תופת אמש במגרש הרוסים בירושלים. לא היו נפגעים. המכונית התפוצצה קצת אחרי השעה 23:00 ברחוב מונבז במגרש חניה סמוך לבית משפט השלום בעיר ולמשטרת המחוז. בסמוך נמצא אזור בילוי עמוס בפאבים שהיה בעת הפיצוץ הומה בבני נוער ובבליינים.

כוחות משטרה, מכבי אש ואמבולנסים הגיעו למקום, ופתחו בפעולות לכיבוי האש שפרצה בעקבות הפיצוץ. השוטרים הרחיקו את ההמון מהמקום, מחשש להמצאותו של מטען נוסף. ממד"א נמסר כי למקום הוזעקו כל כוחות מד"א בעיר, אולם לא היו נפגעים מלבד שני אנשים שלקו בהלם וטופלו במקום.

ניצב מיקי לוי, אמר זמן קצר לאחר הפיצוץ כי מדובר במטען גדול ובפיצוץ חזק, וכי מכונית התופת התפרקה לחלוטין וחלקיה עפו לכל עבר למרחק רב. הוא ציין כי מכונית סמוכה למכונית התופת עלתה באש, וכי לאחר הפיצוץ עדיין נשמעו פיצוצים ממכונית התופת עצמה.

לוי ציין כי לא נמצאו גופות מחבלים במכונית התופת. "ייתכן שהמכונית הונחה והמחבלים נמלטו", אמר. "כוחות מחוז ירושלים עיקבו לחקירה כל חשוד ברדיוס של מספר קילומטרים. הרחקנו את כל הקהל ממקום הפיגוע, והחבלנים סורקים את כל המקום, הוא אמר". מעדויות שנגבו במקום עלה כי נראו שני פלסטינאים נמלטים מהמקום ברכב אחר, דקות לפני הפיצוץ. המשטרה פתחה במצוד מלווה במסוק, אחרי השניים, אך ללא תוצאות.

לוי נשאל האם הפיצוץ קשור לניסיון לפגוע בתחנת המשטרה הסמוכה, ואמר כי הוא קושר את המקרה לניסיון לבצע פיגוע תופת ברחוב הומה אדם. "הרחוב הומה בדיסקוטקים ומלא בבני נוער שמבלים במקום". משטרת ירושלים חוקרת מספר עצורים בקשר לארוע. ארגונו של ג'ורג' חבש, החזית העממית, לקח אחריות על ביצוע הפיגוע.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, אמר הבוקר לגלי צה"ל: "אנחנו לא יודעים להבטיח חסימה הרמטית. אנחנו פועלים בכל רחבי ישראל, כולל בקו התפר, אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום". לגבי הצבת מכונית התופת בסמוך לאזור בילוי של צעירים, אמר: "אין קווים אדומים לפיגועים". המפכ"ל הוסיף כי "הגיע הזמן לחפש שותפויות שונות, יש במדינה הרבה מאוד גופים העוסקים בביטחון, חברות פרטיות, רשויות מקומיות. אנחנו הגשנו לממשלה הצעת חקיקה שתעלה את הסמכויות שבידי גופים אלו".

בפיגוע התופת שאירע בחדרה, ביום שישי נפצעו 4 אנשים באורח בינוני ו-65 באורח קל, שני המחבלים הפלסטינים נהרגו. במהלך סוף השבוע שוחררו רבים מהפצועים לבתיהם ובבית החולים "הלל יפה" נותרו 11 פצועים, מצב ארבעה בינוני והיתר קל. שני הפלסטינים פוצצו את רכבם בקרבת אוטובוס, ברחוב צדדי בעיר. במשטרת חדרה מעריכים כי השניים תכננו לפוצץ מטען אחד בקניון חדרה והשני היה אמור לפוצץ עצמו בקרבת המחלצים, דקות לאחר הפיצוץ הראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully