וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מציב מכ"ם נאוטילוס בנגב המערבי

30.1.2005 / 20:57

תותח הלייזר ליירוט רקטות וטילים נמצא עדיין בפיתוח, אך המכ"ם של המערכת, שהוכיח כבר את יעילותו, ייתן התרעה על ירי רקטות קסאם. כאשר התותח יהיה מבצעי, גם הוא יוכנס לשימוש

בצה"ל נוקטים באמצעי זהירות חדש נגד ירי הקסאם למרות השקט ברצועת עזה, ופורשים בנגב המערבי מכ"ם של מערכת הנאוטילוס – תותח לייזר ליירוט רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה לא ייעשה שימוש בתותח הלייזר עצמו, הנמצא עדיין בפיתוח, אך המכ"ם, שכבר הוכיח את עצמו, יצטרף למערכת "שחר אדום", המתריעה היום את תושבי שדרות והסביבה על ירי הקסאם. בערוץ 2 דווח, כי ברגע שתותח הלייזר יהיה מבצעי, גם הוא יוכנס לשימוש בנגב המערבי.

כתב "הארץ" אמנון ברזילי מוסיף:

"נאוטילוס" הנחיל עד כה בעיקר אכזבה. הפרויקט השאפתני והמאתגר התחיל בקול תרועה רמה ב-1996, בהסכם שחתמו נשיא ארה"ב, ביל קלינטון וראש הממשלה ושר הביטחון, שמעון פרס. יוזמי הפרויקט ומבצעיו - חברת נורתרופ-גרומן האמריקאית וקבלניות המשנה התעשיה האווירית, רפאל, אלביט מערכות ותדיראן מערכות - הבטיחו לייצר בתוך שלוש שנים מערכת מבצעית שתיירט במהירות האור, באמצעות קרן לייזר, קטיושה שמשוגרת מלבנון אל יישובי הגליל. מאז הושקעו 200 מיליון דולר בפיתוח אב-טיפוס - ישראל תרמה כרבע מהמימון, ארה"ב את השאר.

אבל הנאוטילוס עדיין תקוע. בניסויים שהתקיימו בשנים האחרונות בווייט סנדס שבניו מקסיקו הצליחה קרן לייזר ליירט מטחי קטיושות ומטחי מרגמות, אך מערכת הביטחון לא התרשמה ולא רצתה במוצר במתכונתו הנוכחית. "במסגרת הפיתוח הצלחנו להוכיח היתכנות טכנולוגית", אומר מקור ביטחוני ישראלי. "קרן לייזר באמת מיירטת עצמים מעופפים, אבל מה שקרה זה שנבנתה מפלצת ענקית, עם הרבה כבלים חשופים וקונטיינרים ענקיים לאחסון הכימיקלים והדלק. זאת מערכת נייחת ומסורבלת ולכן היא גם פגיעה מאוד. משום כך היא לא יכולה להיות מבצעית". טענות אחרות נוגעות למגבלות הפיסיקליות של קרן הלייזר, שאינה מסוגלת לחדור מבעד למעטה עננים, למשל, מה שיפגע ביעילותה.

אך למרות הביקורות יש המאמינים עדיין במערכת הנאוטילוס, ובחמש השנים הקרובות תשקיע ארה"ב יותר מ-200 מיליון דולר בפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully