וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופיר רחום הובא למנוחות

19.1.2001 / 15:45

לאחר שבועות של שיחה בצ'ט עם נערה מרמאללה קבע איתה רחום פגישה; הצעירה טמנה לו מלכודת; אנשי תנזים ירו בו 15 כדורים והסתירו גופתו; הרשות הפלסטינית עצרה חשודים במעשה

'הרצח הלאומני הראשון דרך האינטרנט', כך הוגדר אתמול רצח הנער אופיר רחום, בן 16 מאשקלון, שנורה למוות בסמוך ליישוב פסגות, ליד רמאללה, בעקבות היכרות עם נערה דרך הרשת. הנער הגיע לרמאללה מרצונו החופשי לאחר שבועות של שיחות עם הצעירה בחדרי הצ'ט, אולם הוא לא ידע כי הנערה נשלחה על ידי אנשי התנזים ברשות, וטמנה לו מלכודת מוות. הלוויתו של רחום התקיימה בצהריים בבית העלמין באשקלון.

חבריו סיפרו כי רחום נפגש כבר לפני חודש עם הנערה. הפגישה התקיימה אז בירושלים. רחום סיפר לחבריו כי מאד נהנה בפגישה ושהוא מעוניין להמשיך בקשר עמה. לדבריהם, הוא לא ידע כי הנערה פלסטינית והוא חשב כי היא תיירת.

המשטרה הפלסטינית הודיעה כי עצרה מספר חשודים בקשר לרצח. בקול ישראל דווח הבוקר כי מפקד מחלק הבילוש במשטרה הפלסטינית בגדה, מוחמד סלאח אבו סלאח, אמר בראיון לעיתון הפלסטיני 'אל אייאם', כי לחשודים יש עבר פלילי, ועדיין לא ברור האם מדובר ברצח על רקע פלילי או לא. מומחים של משטרת ישראל והשב"כ בודקים כעת את המחשב האישי של רחום.

מחקירת משטרת לכיש עולה כי תחילת הפרשה לפני מספר שבועות. רחום, חובב מחשבים ואינטרנט, נהג לשוחח עם גולשים אחרים בחדרי צ'ט, ובאחת שיחות הכיר את הנערה, שככל הנראה הציגה את עצמה כצעירה אמריקאית מירושלים. השיחות בין השניים הפכו לאינטימיות, והם החליפו הודעות ישירות דרך הדואר האלקטרוני.

רחום לא סיפר על ההיכרות להוריו, אולם לחבריו בכיתה סיפר בגאווה כי הכיר תיירת בת 20. "הוא סיפר שכבר פגש אותה פעם אחת בירושלים, ושהיה כיף", סיפרו אתמול חבריו ל"ידיעות אחרונות". גם הצעירה סיפרה על ההיכרות לאנשי התנזים ברמאללה, ואלה שיכנעו אותה לפתות אותו להגיע לרמאללה, ושם לרצוח אותו.

הצעירה קבעה לבקשת אנשי התנזים, פגישה עם רחום בירושלים ביום רביעי. באותו יום יצא רחום מביתו בשעה שבע בבוקר עם סכום כסף גדול ותיק בית ספר, אולם במקום להגיע לתיכון מקיף ד' אשדוד שם למד בכיתה י"א, עלה לאוטובוס לירושלים. לחבריו, שפגשו אותו בתחנה, חייך ואמר: "אתם תדעו לאן אני הולך יותר מאוחר, כשאחזור". כשפגש את הנערה, היא הציעה לו לנסוע איתה לביתה, באזור רמאללה, והוא הסכים.

השניים נכנסו למכונית הסובארו של הנערה, בעלת לוחיות זיהוי צהובות, ונסעו לכיוון דרך פסגת זאב לכביש עוקף רמאללה, לכיוון אל בירה. בדרך, בשטח סי, שנמצא בשליטה ביטחונית ישראלית מלאה, חיכתה מכונית נוספת בעלת לוחיות זיהוי של הרשות הפלסטינית. הנערה עצרה את מכוניתה לצד הדרך וירדה מן המכונית. במקביל, הגיעו אנשי תנזים לרכב הסובראו, וירו ברחום כ-15 יריות מטווח קרוב. רוב אנשי התנזים והנערה נכנסו לרכב הנוסף, ונמלטו לרמאללה, מלבד פלסטיני אחד שהכניס את גופתו של רחום לתא המטען של מכונית הסובארו, ונמלט מהמקום.

חיילי צה"ל שהגיעו למקום בעקבות הירי, מצאו על הכביש סימני דם, אולם סברו כי מדובר בסיכסוך בין פלסטינים. איש התנזים שנהג בסובארו נטש את המכונית ולצידה הגופה בשכונת טירה, שבמערב רמאללה, ונמלט.

במקביל החלה משפחתו של רחום באשקלון בחיפושים אחריו. אביו דיווח למשטרה על היעדרו, וסיפר כי יתכן שיש קשר להתכתבויותיו באינטרנט. המשטרה בדקה את מחשבו האישי של רחום, וגילתה כי ההודעות האלקטרוניות ששלחה לו הנערה - מקורן ברמאללה. כמו כן, בבדיקת מכשיר הטלפון הנייד של הנער, נתגלה כי הוא נמצא ברמאללה. בעקבות ההתפתחויות החדשות, הועברה הפרשה לחקירת היחידה לחקירת פשעים בינלאומיים במטה הארצי של המשטרה.

הפלסטינים הסתירו במשך שעות כי בידיהם הגופה

במשך שעות רבות הכחישו הפלסטינים כי בידיהם גופתו של רחום, וגם לאחר שהודו בכך, הערימו קשיים על העברתה לידי ישראל. מיד לאחר האירוע, פנו גורמים ישראלים לרשות כדי לברר את פשר היריות וכתמי הדם שנתגלו על ידי חיילי צה"ל, אולם הפלסטינים השיבו להם כי לא היו מעורבים ישראלים באירוע.

אתמול בבוקר, עם ההתפתחויות החדשות בחקירת היעלמו של רחום, פנתה ישראל לרשות הפלסטינית פעם נוספת. הפלסטינים הכחישו כי גופתו נמצאת בידיהם, למרות שככל הנראה היא נתגלתה כבר בשעות הבוקר.

לטענת אנשי התיאום והקישור, תשובת הפלסטינים היתה מגומגמת ולא ברורה, והוחלט להעביר את המגעים לרמות גבוהות יותר. רק בשעות הצהריים אישרו ברשות כי נמצאה גופה, ככל הנראה של אדם ישראלי. בשעות הערב, בתום שעות של סחבת במהלכן ביקשו הפלסטינים כי נציגים ישראלים יגיעו לרמאללה כדי לזהות את הגופה, הועברה לבסוף גופתו של רחום למשרדי התיאום והקישור, מצפון לרמאללה.

הגופה נבדקה בידי חבלן ישראלי. לאחר מכן היא הועברה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם זוהתה כגופתו של רחום. על גופתו נמצאו מלבד סימני הירי, גם סימני מכות והתעללות. בשעות הערב נמסרה הודעה למשפחתו.

האם שושנה: "שהילדים יזהרו מהאינטרנט"

עם קבלת ההודעה על הרצח, החלו בני משפחה וחברים להתכנס בבית משפחת רחום, ברחוב שפירא באשקלון. בהודעה שנמסרה בשם האם, שושנה, נאמר: "שהילדים יזהרו מהאינטרנט. זה מה שקורה כשמשחקים הרבה באינטרנט. האינטרנט משך את הילד וזה מה שהרג אותו".

רחום היה השני מבין ארבעת ילדיהם של שולה ושלום רחום. חבריו סיפרו כי היה נער חרוץ ואחראי, שאהב לגלוש ברשת ואף הפעיל אתר משלו.

ראש הממשלה, אהוד ברק, אמר בתגובה לרצח, כי מדובר בפשע נתעב, שבוצע בידי רוצחים שפלים, חסרי צלם אנוש. ראש הממשלה אמר עוד, כי הרוצחים ייענשו על ידי ישראל. ברק רמז כי בעקבות הרצח הוא עשוי להקפיא את המשא ומתן עם הפלסטינים, אולם הוא לא הכריז על השעייה.

מועמד הליכוד לראשות הממשלה, אריאל שרון, הגיב אף הוא על האירוע, ואמר כי מדובר במקרה טראגי ונורא, המצביע על המשך מעשי הרצח, ועל כך שהמשך קיום משא ומתן תחת אש מחליש את ישראל.

הרשות הפלסטינית גינתה את הרצח בהודעה שהתפרסמה בסוכנות הידיעות 'וואפה'. אבו רודיינה, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת, טילפן אמש לראש הממשלה, אהוד ברק, וגינה את הרצח בשם ערפאת.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully