וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין מודיעין הכשיל תגובה צבאית לפיגוע - מטעמי מצפון

27.1.2003 / 7:34

הקצין, מיחידת עילית, שיבש תקיפה מתוכננת לאחר הפיגוע בתל אביב; סירב להעביר מידע מודיעיני בזמן אמת, "כדי לא לפגוע בפלסטינים חפים מפשע"; דובר צה"ל: הוא הודח כי סירב פקודה

קצין בחיל המודיעין הודח מתפקידו לאחר ששיבש תקיפה של חיל האוויר וסירב להעביר מידע מודיעיני בזמן אמת, לטענתו, "כדי לא לפגוע בפלסטינים חפים מפשע". מדובר בהתקפה שהיתה אמורה לבוא כתגובה לפיגוע במדרחוב נוה שאנן בתל אביב ב-5 בינואר, בו נהרגו 22 בני אדם ונפצעו עשרות.

על פי הפרסום ב"מעריב", לאחר הפיגוע, תיכנן צה"ל להגיב בתקיפה על יעד של הרשות הפלסטינית באחת הערים בשומרון. בנוסף, התוכנית היתה לתקוף גם כמה יעדים משניים ברצועת עזה, שכללו מחרטות לייצור טילים. עקב הפיגוע והשלכותיו הצפויות הוכרזה כוננות גבוהה, הן בחיל האוויר, הן באגף המודיעין והן בקרב כוחות נוספים. לאחר שהתקיפה לא בוצעה, נערכה חקירה באגף המודיעין, שבמסגרתה עלה כי הקצין החזיק ברשותו מידע שהיה קריטי לצורך ביצוע ההתקפה האווירית, אולם הוא לא העביר את המידע הלאה. רק לאחר שהכוננות ירדה, העביר הקצין את המידע, וגם אז רק בחלקו. כאשר עלו חשדות נגדו, הוא לא הכחיש את השיבוש המכוון, ואמר כי פעל במטרה למנוע הפצצה שעלולה לגרום למותם של חפים מפשע.

הקצין, סגן א', נחשב לקצין מבריק ומשתייך ליחידת עילית בחיל המודיעין. מדובר בקצין שהוכשר במסגרת פרויקט יוקרתי ביותר בחיל, המכונה "חמ"ן תלפיות". הוא הובא למשפט בפני מפקד היחידה לפני מספר ימים. להגנתו טען כי ההוראה שקיבל להעביר את המידע היתה בעיניו "בלתי חוקית בעליל" ולכן מבחינה מצפונית היה חייב לסרב לה. לקראת המשפט הוצאו בצה"ל חוות דעת משפטיות שעוסקות בסוגיה העקרונית: האם קצין רשאי לפעול לשיבוש פעולה צבאית אם הוא מאמין שהיא עלולה לגרום לפגיעה בחפים מפשע. טענתו של א' נדחתה, ובין השאר נטען כי הפעולות המודיעיניות שעליהן היה ממונה נועדו למנוע פגיעה בחפים מפשע ממילא.

עלול "לפתוח את הפה"

בעקבות המשפט, הודח הקצין מהתפקיד היוקרתי שאותו מילא והועבר לשרת בתפקיד מנהלתי במחנה מודיעין במרכז הארץ. גורמים צבאיים העריכו, כי הדין לא מוצה עם הקצין בשל המידע המודיעיני הרב והרגיש שהוא מחזיק ברשותו, ועקב חשש שאם ייענש המידע המודיע בחומרה, הוא עלול "לפתוח את הפה" ולגרום לנזק מודיעיני רב.

דובר צה"ל מסר אתמול בתגובה, כי "קצין המודיעין הודח מתפקידו לאחר שסירב פקודה ישירה של מפקדיו ובכך פגע בפעילות מבצעית של צה"ל. האירוע כולו תוחקר באופן מקיף והוסקו המסקנות הנדרשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully