וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: ליברמן יושבע לתפקיד שר הביטחון רק בשבוע הבא

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

24.5.2016 / 16:43

גורם המעורה במגעים מסר כי ישראל ביתנו והאוצר קרובים להסכם, על אף ששניהם התבצרו בעמדותיהם. כעת נתניהו צריך לפתור את המשבר עם בנט, שדרש רפורמה מקיפה בקבינט

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו על הכניסה הצפויה לקואליציה)

מסתמן כי יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, יושבע לתפקיד שר הביטחון רק בשבוע הבא. הסיבה לכך היא שטרם נחתם הסכם קואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, שצריך להיות מונח על שולחן הכנסת יממה לפני ההשבעה. מחר הכנסת תתפזר מוקדם בגלל חגיגות ל"ג בעומר, וביום חמישי לא מתקיימים בה דיונים בדרך כלל.

לטענת גורם המעורה במגעים הקואליציוניים, הפערים בין ישראל ביתנו למשרד האוצר לקראת סגירה. כעת ממתינים לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו יפתור את המשבר עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ויוודא כי הוא תומך בהרחבת הממשלה. אתמול הוסיף בנט תנאי לתמיכתו בהצטרפות ישראל ביתנו לקואליציה ודרש רפורמה מקיפה בעבודת הקבינט המדיני-ביטחוני.

בנט דורש לתקן ליקויים בעבודת הקבינט ולמנות מזכיר צבאי מיוחד לשרי הקבינט לעדכונים ביטחוניים שוטפים, ולהכנתם לביצוע תפקידם. "תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה"ל. במלחמת לבנון השנייה ובמבצע 'צוק איתן' ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלו", אמר בנט. "חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם, ולכן לא תפקדו כראוי בשעת מבחן כאחראים על צה"ל". לטענת בנט, הוא פנה לראש הממשלה כמה פעמים בנושא זה - שאף מופיע בפירוש בדוח וינוגרד לבדיקת מלחמת לבנון השנייה - אך דבר לא התקדם.

לקריאה נוספת:
חברי הכנסת של ישראל ביתנו יצאו מהמליאה בזמן ההצבעה על אי אמון
ליברמן: "לא נקבל את הצעות האוצר"; נתניהו: "שום דבר לא קורס"
ח"כ יונה על המגעים בין הרצוג לנתניהו: "התוצאות היו מביכות"

השר נפתלי בנט, סיעת הבית היהודי, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל". בנט, אתמול/נועם מושקוביץ

בפוסט שפרסם הלילה בנט בפייסבוק הוא הסביר כי בדרישותיו מראש הממשלה הוא "נלחם על חיי אדם". "איננו דורשים ג'ובים, איננו דורשים כסף, אני נלחם כדי לשמור על ביטחון ישראל", הבהיר בנט והוסיף: "על פי החוק, הקבינט הוא המפקד של צה"ל. לא ראש הממשלה ולא שר הביטחון. האצבעות של חברי קבינט שולחות חיילים למלחמה. לראש הממשלה יש מזכיר צבאי, לשר הביטחון יש מזכיר צבאי, אפילו לנשיא המדינה יש מזכיר צבאי, על אף שהוא אינו מקבל החלטות. לחברי הקבינט, מפקדי צה"ל, אין. למה? ככה".

בנט הסביר כי הדרישה מראש הממשלה מגיעה בימים אלה בשל דוח המבקר על לקחי מבצע "צוק איתן" הצפוי להתפרסם בקרוב, כמו גם פרישתו של שר הביטחון משה יעלון. בליכוד שללו לחלוטין את דרישתו של בנט. "אנחנו לא מנהלים משא ומתן מחודש על פתיחת ההסכמים הקואליציוניים עם אף שותפה, לרבות הבית היהודי", אמר השר יריב לוין, ראש צוות המשא ומתן הקואליציוני בליכוד, ותקף את הודעת הבית היהודי, ש"פוגעת ביכולת להשלים את הרחבת הממשלה הלאומית. אני מצפה מראשי הבית היהודי לנהוג באחריות המתחייבת".

ח"כ אביגדור ליברמן, סיעת ישראל ביתנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"אני לא מנהל משא ומתן, אני מחכה להצעה טובה". ליברמן, אתמול/נועם מושקוביץ

בכל הנוגע למגעים בין ישראל ביתנו לאוצר, השיחות הופסקו הלילה וחודשו היום. השיחות עוסקות בדרישתו העיקרית של אביגדור ליברמן להגדיל את הפנסיות לעולים מברית המועצות לשעבר, שעלותה מוערכת בכ-2.5 מיליון שקלים בשנה. המחלוקת בין הצדדים נסובה סביב התנגדותו של שר האוצר, משה כחלון, ליצור תכנית שתיטיב רק עם עולים מברית המועצות לשעבר ולא עם כלל האוכלוסייה.

בימים האחרונים עבדו פקידי האוצר על תכנית שתעניק הטבות גם לעולים ממדינות אחרות, ותאפשר השלמת הכנסה לקשישים מכלל האוכלוסייה. לטענת גורמים באוצר, לישראל ביתנו נוספו דרישות שטרם כומתו או תוקצבו. ליברמן, מצדו, דחה את טענות האוצר בישיבת הסיעה שנערכה אתמול. "אני לא מנהל משא ומתן, אני מחכה להצעה טובה. כל מה שקיבלנו עד עכשיו לא היה מקובל עלינו", אמר.

שר האוצר דחה את הדברים והדגיש מוקדם יותר, בישיבת סיעת כולנו: "ההצעה שלנו לישראל ביתנו היא הצעה הוגנת שלא מפלה בין אזרחים. את הכסף יקבלו כלל הזכאים או אף אחד. בסביבת כחלון אמרו אמש כי הוא "אינו מתכוון להתקפל". גורם פוליטי העריך בשיחה עם וואלה! NEWS כי "כחלון לא יזוז מילימטר, מבחינתו אפשר גם להישאר עם ממשלת 61 ולא יקרה כלום". למרות הדברים האלה אמר הגורם המעורה במגעים כי הצדדים ככל הנראה יצליחו לגשר על הפערים.

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"אינו מתכוון להתקפל". כחלון, היום/נועם מושקוביץ

ליברמן הודה בישיבת הסיעה כי התפשר במרבית דרישותיו. "התפשרנו בנושאי דת ומדינה ועונש מוות למחבלים, אך יש שני נושאים בסיסיים שעליהם אנחנו לא מוכנים להתפשר - ביטחון ורפורמה פנסיונית", אמר. בנושאי דת ומדינה, ליברמן הסכים להצביע יחד עם הממשלה ובהתאם להסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות, וכן הסכים להקמת ועדה שתורכב מנציגי כל סיעות הקואליציה שתכריע בסוגיות אלה.

בנוגע לעונש מוות למחבלים, אחת מדרישותיו הראשונות של ליברמן, הוחלט כי ייעשה תיקון לצו בתי המשפט הצבאיים בלבד, כך שרוב של הרכב שופטים יוכל להטיל עונש מוות ולא רק פה אחד כפי שנהוג כיום. עם זאת, גורמים משפטיים הצביעו על כך שגם לפי החוק כיום התביעה הצבאית יכולה לדרוש עונש מוות למחבלים, אך הפעם האחרונה שבה זה נעשה הייתה ב-1994, ואותו מחבל עתר לבית הדין לערעורים ועונשו הומר במאסר עולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully