וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנגדות השתלמה? הממשלה לא תצביע על גדר ההפרדה

21.9.2014 / 13:39

השרים החליטו לא להצביע על תכנית משרד הביטחון להקמת קטע מגדר ההפרדה בגוש עציון - שגררה התנגדות מצד מתנחלים, פלסטינים וארגונים ירוקים. הדיון בנושא נדחה לפחות עד אחרי החגים

הכפר בתיר. יותם רונן
"אתר מורשת עולמית". הכפר הפלסטיני בתיר/יותם רונן

יושבים על הגדר: הממשלה החליטה הבוקר (ראשון) לא לקיים הצבעה על תכנית משרד הביטחון להקמת קטע מגדר ההפרדה באזור גוש עציון, ולדחות את ההצבעה בנושא למועד עתידי. את ההתנגדות לגדר הובילה בממשלה סיעת הבית היהודי, אך תוך כדי הדיון שהתקיים בנושא בישיבת הממשלה, התברר כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו נלהב מהתכנית.

עוד בוואלה! חדשות:
ערב ראש השנה תשע"ה: בישראל 8,904,373 אזרחים
תיעוד: היכתה באכזריות אישה שהעירה לה על חנייה
מסיבה לקהילה הגאה בתל אביב נערכה ב"סגנון דאעש"

דחיית ההחלטה בנושא הקמת הגדר מהווה הישג עבור הקואליציה הציבורית יוצאת הדופן שהתנגדה להקמתה, אשר כוללת בין היתר את מפלגת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, תושבי גוש עציון, המשרד להגנת הסביבה, הארגונים הירוקים וגם את תושבי הכפר הפלסטיני בתיר, שהגדר הייתה אמורה לקום בסמוך אליו.

כל החלטה עתידית בנושא תובא להצבעה בממשלה

בשבוע שעבר דווח בוואלה! חדשות על כוונתו של משרד הביטחון להעלות להצבעה בממשלה את תוואי הגדר באזור בתיר, כפר פלסטיני המשמר שיטות חקלאיות עתיקות יומין וזכה לאחרונה למעמד של "אתר מורשת עולמית" מטעם האו"ם. ארגון "ידידי כדור הארץ" הגיש עתירה לבג"ץ נגד הקמת הגדר בסמוך לכפר, בטענה שהיא תגרום נזק חסר תקדים למערכת הטראסות העתיקה של בתיר.

התנגדותם של הירוקים ושל תושבי הכפר לגדר, זכתה לגיבוי מצד תושבי גוש עציון וגם מצד מפלגתו של בנט, על בסיס הטענה כי באזור גוש עציון אין צורך בגדר ביטחון וכי להקמת הגדר יהיו השלכות שליליות על כל תכנית עתידית להפוך את הגוש לחלק רשמי ממדינת ישראל. להתנגדויות הללו הצטרף חשש שהביעו פקידים בכירים במשרד החוץ, כי הקמת הגדר בצמוד לכפר שהוכר כ"אתר מורשת עולמית", תגרור ביקורת בינלאומית קשה נגד ישראל.

רוה"מ נתניהו בישיבת ממשלה, ספטמבר 2014. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

כל השיקולים הללו הושמעו הבוקר במהלך ישיבת הממשלה. להפתעתם של השרים, גם ראש הממשלה נתניהו הביע ספקות מסוימים לגבי התכנית, בעיקר בגלל החשיבות ההיסטורית של הכפר בתיר, שהיסטוריונים וארכיאולוגים מזהים אותו עם היישוב היהודי העתיק ביתר, שעמד במוקד מרד בר ככוכבא במאה השנייה לספירה.

במהלך הדיון הוחלט, כאמור, לא לקיים היום הצבעה בנושא. כמו כן קיבלה הממשלה את דרישתם של שרי הבית היהודי, כי כל החלטה עתידית בנושא הגדר באזור גוש עציון תובא להצבעה בממשלה. ראש הממשלה נתניהו הציע לקיים דיון בנושא כבר ביום שלישי הקרוב, אז תתקיים ישיבת ממשלה נוספת שתתמקד בפיצויים לתושבי הדרום, אולם בשלב זה נראה שהדיון בנושא יתקיים לכל המוקדם אחרי החגים.

מנכ"ל ארגון "ידידי כדור הארץ", גדעון ברומברג, אמרה בתגובה להחלטת הממשלה: "אנחנו מברכים על ההבנה שחלחלה בקרב ראש הממשלה וחלק משרי הממשלה בדבר הסכנות הפוטנציאליות שבאישור תוואי הגדר הקיים ופגיעה בלתי הפיכה באתר המורשת העולמי בבתיר. אנו מקווים כי בפרק הזמן שיעבור עד הדיון המחודש בנושא, תשקול הממשלה מחדש את אישור התוואי, או לכל הפחות את התצורה הנוכחית של הפרויקט. בפני הממשלה עומדת כעת הזדמנות נוספת להתייחס לחלופות לבניית הגדר שהוצגו בפניה על ידי ארגון ידידי כדור הארץ, אשר מאפשרות הן שמירה על אתר המורשת העולמי הייחודי בבתיר, הן שמירה על ביטחון אזרחי ישראל והן על תדמיתה הבינלאומית של המדינה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully