וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביבי נכשלת": 7,000 השתתפו בעצרת השמאל בתל אביב

17.8.2014 / 0:12

הכינוס בכיכר רבין נערך תחת הכותרת "משנים כיוון לשלום". ח"כ גלאון: "המבצע בדרום: כרוניקה של כישלון ידוע מראש". הסופר דויד גרוסמן: "אין תמונת ניצחון במלחמה"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
"חייבים פתרון מדיני". משתתפי העצרת בכיכר רבין, הערב/דרור עינב

לפחות 7,000 בני אדם השתתפו אמש (שבת) בעצרת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב, שנערכה תחת הכותרת "משנים כיוון לשלום: לא לדרך המלחמות, חייבים פתרון מדיני". את קיום העצרת, שהייתה אמורה להתקיים בשבוע שעבר אך נדחתה בהוראת המשטרה, ארגנו המפלגות מרצ וחד"ש והארגונים "שלום עכשיו" ו"לוחמים לשלום". המשתתפים נשאו שלטים עליהם נכתב, בין השאר, "בצלם אלוהים ברא אותם ערבים ויהודים", "כשאין שלום באה מלחמה", "יהודים וערבים בונים עתיד", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים" ו"לא למלחמת בחירות".

"אנחנו מפגינים בדמדומיו של מבצע 'צוק-איתן', לו התנגדנו מהיום הראשון, שהיה כרוניקה של כישלון ידוע מראש. אם אחרי חודש של הרס והרג ברצועה, תושבי הדרום נאלצים להפגין בדרישה לקבל את אותו ביטחון שנתניהו הבטיח להם כשיצא למבצע 'עמוד ענן' לפני כשנתיים – כנראה שהמבצע הזה לא שינה שום דבר", אמרה במהלך העצרת יו"ר מרצ, זהבה גלאון. "אני רוצה להגיד מכאן לראש הממשלה: הכישלון שלך הוא כל כך עמוק, לא בגלל שהוא נולד במבצע הזה, אלא בגלל חמש שנים של סרבנות וקיפאון מדיני: של סירוב לאמץ את יוזמת השלום של הליגה הערבית, של פיצוץ ה'כאילו' משא ומתן עם אבו-מאזן אחרי תשעה חודשים, של מיטוט יחסי ישראל-ארצות הברית, של סירוב להכיר בממשלת האחדות הפלסטינית, ומכיוון שאפשרת בנייה פראית בהתנחלויות, שהורסת כל סיכוי להסדר ולהישגים עם הפלסטינים המתונים".


מלחמה בדרום - כל הכותרות:
הקצין שנתקל בשישה מחבלים בבית יקבל צל"ש?
גורם ישראלי: "סיכוי קלוש" להסכם עד סוף ההפוגה
החיילים הבודדים החדשים: הצעירים שעלו כדי להתגייס

הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
אלפים הגיעו להשתתף בעצרת/דרור עינב
הפגנה שמאל ימין כיכר רבין מבצע צוק איתן זהבה גלאון. דרור עינב
זהבה גלאון נואמת בכיכר רבין, הערב/דרור עינב

"ביבי נכשלת", תקפה גלאון. "אתה צריך להניח את המפתחות וללכת הביתה. נכשלת להוביל את ישראל למקום בטוח יותר לחיות בו. נכשלת בביטחון, נכשלת בשלום, נכשלת בכל פרמטר אפשרי בסולם הערכים שבו נמדדת מדינה מתוקנת". לטענתה, "למתווה שאתה מוכן לקבל עכשיו אפשר היה להגיע גם ללא המחיר הנורא של 64 הרוגים ישראלים, והרג של 2000 פלסטינים, הרס מחריד ברצועה, וכחצי מיליון עקורים מבתיהם".

גלאון הוסיפה כי "לממשלה הזו היו חמש שנים של צ'ק פתוח ליישם את המדיניות שלה, כשבתקופה הזו היו שני מבצעים כושלים ואלימות בלתי פוסקת. ממשלה שלא מסוגלת להביא שקט ארוך טווח לדרום ותקווה לשני העמים, האשמה היא כולה עליה. המבצע הזה הוא החותמת הסופית לכך".

הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים. שוטרי מג"ב בכיכר/דרור עינב

הסופר דויד גרוסמן עלה לנאום ואמר: "אין תמונות ניצחון במלחמה הזאת של אף צד. יש רק מראות של הרס ושל הרג. כל תמונה היא תמונה של תבוסה, של שני עמים שכבר מאה שנים מסוגלים לדבר רק בשפת האלימות". לדבריו של גרוסמן, "אין פתרון צבאי לסכסוך בין ישראל לחמאס. עד שלא תיפתר תחושת המחנק של תושבי עזה גם אנחנו לא נוכל לנשום בשתי ריאותנו. ישראל חייבת להציע לפלסטינים ברצועת עזה הצעות משמעותיות יותר מכל סך האפשרויות שהציעה. אפשר להתמקח על כל סעיף קטן בהסכם, אבל מה שחייב להשתנות זה רוח הדברים. גם אם היום תושבי עזה הם אויבים, לעולם הם יהיו שכנים. לעולם נחיה זה לצד זה. לעובדה הזאת יש משמעות, כי מפלתו של השכן שלי היא לא בהכרח נצחוני".

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) אמר כי "אנחנו רוצים לבנות אחווה של אמת בין ערבים לבין יהודים. המדינה והימין, מאז הסכמי אוסלו, פעלו לשלילת הלגיטימיות האזרחית של ערביי ישראל, שלעולם לא יכריעו את הכף למען מלחמה אבל תמיד יהיו למען הסכם שלום". ברכה הוסיף כי "אני לא בעד התנאי של ממשלת ישראל והאופוזיציה, להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית - זה ניסיון לתקוע מקלות בגלגלים לפני ההתנעה (של תהליך מדיני)".

ח"כ מוחמד ברכה וזוהיר בהלול בעצרת השמאל בכיכר רבין בתל אביב, אוגוסט 2014. דרור עינב
"אין אלטרנטיבה לשיח משותף". ח"כ מוחמד ברכה/דרור עינב

העיתונאי זוהיר בהלול, שכתב במהלך מבצע "צוק איתן" מאמר נוקב לעיתון "הארץ" תחת הכותרת "נמאס לי להיות ערבי כאן", עלה גם הוא לנאום. "נולדתי כאן במדינת ישראל, ברשותי תעודת זהות כחולה כמוכם, אך מדינתי מעולם לא הכירה בי כאזרח מן המניין. הישראליות בוגדת בי השכם וערב", אמר הערב. "נולדתי בחיפה, שהיא עיר מעורבת. התרועעתי עם יהודים ומעולם לא חשתי סלידה מהם?. מצאתי עם רובם מכנה משותף ורקמנו ביחד חלומות משותפים. תמיד טרחתי לומר להם ולהזכיר להם שידידם שחום העור לעולם לא יוותר על הערביות והפלסטיניות שלי. אבל למרות חבריי וידידיי הישראלים השאר בזו לי וניסו לבזוז את מעמדי הישראלי. במלחמה הזאת הפכתי לאויבם של הישראלים. קראו לי מוות לערבים. הגזענות הנתעבת זקפה קומה, הטילה חרמות עליי במדינה שלי".

בהמשך דבריו הבהיר בהלול, כי "למרות הייאוש שהשתלט עליי אני שואב את האמונה שלי בכם שהגעתם לכאן לערב המרתק הזה. אין אלטרנטיבה לשיח משותף, אין ברירה אלא להכיר באחר כאן ובעזה ובלגיטימיות של מאבק השחרור. בזכותכם נותרה בנפשי המיוסרת תקווה. עוצמה איננה תחליף לחוכמה. ישראל שחוותה את הזוועות שבהיסטוריה מחויבת לחמלה".

הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
"אין פתרון צבאי לסכסוך בין ישראל לחמאס". צעירה מכינה שלטים למשתתפי העצרת/דרור עינב

בשל איומיהם של פעילי ימין לחבל בעצרת, נערכה המשטרה מבעוד מועד בכוחות מתוגברים. היא החילה סידורי אבטחה קפדניים לכל באי הכינוס בכיכר ודאגה לחצוץ בין מפגיני השמאל והימין.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:00)

הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
ח"כ ניצן הורוביץ בתל אביב, הערב/דרור עינב
אחינועם ניני בעצרת השמאל בכיכר רבין בתל אביב, אוגוסט 2014. דרור עינב
הזמרת אחינועם ניני/דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב/דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב/דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב. דרור עינב
הפגנת השמאל בכיכר רבין שבתל אביב/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully