וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: הזנה בכפייה לאסירים שובתי רעב

10.6.2014 / 0:10

באופוזיציה ביקרו בחריפות את החוק, וטענו כי הוא מזכיר את השיטות הנהוגות בכלא גואנטמו. "הגוף האנושי הוא הכלי האחרון שיש לאסיר כדי להביע התנגדות", אמר ח"כ דב חנין

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
אסירים פלסטינים בשחרורם מהכלא בישראל/AP

הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את החוק שיאפשר להזין בכפייה אסירים שובתי רעב. 29 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-18 התנגדו לה. ההצעה מבקשת להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו.

"שביתות רעב של אסירים הן תופעה מוכרת אשר חוזרת על עצמה במציאות הישראלית במשך השנים, לשם קידום תכליות שונות של ציבור האסירים השובתים. לעתים מתאפיינות שביתות הרעב בכך שמשתתפים בהן מספר גדול של אסירים, וכן בכך שחלק מן האסירים מתמידים בשביתת הרעב למשך פרק זמן ממושך, אשר בחלק מהמקרים מגיע עד כדי סיכון חייהם. מצב דברים זה מחייב גיבוש של דרכים ראויות ומתאימות לצורך התמודדות עם שביתות הרעב", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

עוד ידיעות באותו נושא:
360 אסירים שובתים רעב במחאה על מעצרים מנהליים
סכנה לחייהם של שני עצירים פלסטינים השובתים רעב
העצורים בגואנטנמו לאובמה: לא להזנה בכפייה ברמדאן

דב חנין אולפן וואלה יום הבחירות, ינואר 2013. מגד גוזני
"הצעת חוק נוראה, מסוכנת ולא מוסרית". חבר הכנסת דב חנין/מגד גוזני

באופוזיציה ביקרו בחריפות את החוק, וטענו כי הוא מזכיר את השיטות הנהוגות בכלא גואנטמו. חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) אמר: "זו הצעת חוק נוראה, מסוכנת, לא מוסרית, מנוגדת לאתיקה הרפואית ולנורמות הבין לאומיות המקובלות. מדובר פה בעינוי וזה ברור לגמרי. הגוף האנושי הוא הכלי האחרון שיש לאסיר כדי למחות ולהביע התנגדות, ובגוף הזה הוא משתמש כשכלו כל הקיצים וגם את הכלי האחרון הזה אתם רוצים לקחת לו בכוח".

יושבת ראש מפלגת מרצ, זהבה גלאון, אמרה בדיון: "מה אומרת ממשלת ישראל? מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח. האסירים הללו נוקטים בכלי הכי לגיטימי במסגרת חופש הביטוי והיא שביתה. ממשלת ישראל מבקשת לשבור שביתה על ידי הזנה בכפייה, אני לא חושבת שיש ממשלה בעולם המערבי שנוהגת באופן הזה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"מטרתו של האסיר היא למחות ולא למות"

השר יאיר שמיר, שהשיב בשם הממשלה, אמר: "יש לי ניסיון אישי עם שביתת רעב. כשאני הייתי בן שנתיים אמי נאסרה, ומאחר ואבי היה עצור באריתריאה היא החליטה לשבות רעב. היא כמעט הגיעה למצב של מוות קליני ולבסוף הרב לוין שכנע אותה לאכול ואני מודה לרב לוין. באשר לטענה של חברת הכנסת גלאון שאין מדינות מערביות שעושות כך אז תדעו שבאוסטריה ואוסטרליה לא רק שזה מותר אלא אפילו עם פחות מגבלות".

השר שמיר התייחס גם לטענה של חבר הכנסת חנין לפיה הזנת אסירים בכפייה מותרת בזמן שפיטום אווזים נאסר, ואמר: "עם כל הכבוד ההשוואה לפיטום אווזים אינה במקום. במקרה של האווז מפטמים אותו על מנת ליצור תענוג לעצמנו וזה שונה לגמרי מנקודת המוצא שאומרת שבית הסוהר אחראי על האסירים ואחראי על חייהם. צריך לזכור שמטרתו של האסיר היא למחות ולא למות".

ב-24 באפריל קבוצה של 85 אסירים פלסטינים מנהליים החליטה לפתוח בשביתת רעב בלתי מוגבלת עד שישיגו את דרישתם: לעמוד למשפט או להשתחרר. לדברי שירות בתי הסוהר, 65 אסירים פלסטינים אושפזו עקב מצבם הרפואי, אך כולם בהכרה ואינם בסכנת חיים. לטענת הפלסטינים, מדובר ב-78 אסירים שנזקקו לטיפול רפואי.

ביום שבת האחרון הביע מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, דאגה בנוגע להידרדרות במצבם הבריאותי של האסירים ודרש כי יוגשו נגדם כתבי אישום רשמיים או שישוחררו באופן מידי.

(עדכון: 23:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully