וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: אעגן בחוק יסוד את ישראל כמדינה יהודית

1.5.2014 / 16:40

בביקור בהיכל העצמאות הודיע ראש הממשלה כי יקדם חקיקה שתבסס את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום היהודי, וזאת חרף הביקורת על המהלך. "ישנם אלה שאינם מכירים בזכות טבעית זאת"

הצהרה של בנימין נתניהו לרגל יום העצמאות ב בית דיזינגוף, תל אביב. מאי 2014. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה בנימין נתניהו ברקע מגילת העצמאות, היום/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

ימים ספורים לפני שמדינת ישראל חוגגת את יום העצמאות ה-66 מודיע היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו לפעול לעגן את מעמדה של ישראל כמדינת העם היהודי באמצעות חקיקת יסוד. במהלך ביקור בהיכל העצמאות בתל אביב, שם הוכרזה המדינה על ידי ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון, מתח נתניהו ביקורת על חלקים בשמאל הישראלי שטענו כי אין לכרוך את המשא ומתן עם הפלסטינים בהכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית.

בסביבת נתניהו אמרו היום כי הוא יקדם את החוק במשותף עם יו"ר הקואליציה, יריב לוין, בנוסח הדומה לזה שהוגש בתחילת הקדנציה של הכנסת ה-19. על פי אותו נוסח, "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל יחודית לעם היהודי. ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי ומקום כינונה של מדינת ישראל". רק בהמשך נכתב כי "מדינת ישראל תהא בעלת משטר דמוקרטי".

עוד בוואלה! חדשות
סקר וואלה! חדשות: 59% חושבים שאולמרט צריך לשבת בכלא
גדלנו בשנה: ישראל חוגגת 66 עם 8.1 מיליון תושבים
חשד לרצח שני היום: גופת אישה נמצאה במגדל העמק

"מגילת העצמאות מציבה כאבן יסוד בחיי המדינה את זהותה הלאומית היהודית של מדינת ישראל. לצערי הרב, כפי שראינו שוב לאחרונה, ישנם אלה שאינם מכירים בזכות טבעית זאת", אמר נתניהו ברומזו לפלסטינים – וזאת על אף שיו"ר הרשות אבו מאזן הצהיר השבוע כי הממשלה הפלסטינית החדשה תכיר בישראל ובהסכמים קודמים עמה. "הם מבקשים לערער על ההצדקה ההיסטורית, המוסרית והמשפטית, לקיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של עמנו", המשיך.

הצהרה של בנימין נתניהו לרגל יום העצמאות ב בית דיזינגוף, תל אביב. מאי 2014. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
"המרכיב הבסיסי ביותר בחיינו הלאומיים יזכה למעמד חוקתי". נתניהו בהיכל העצמאות/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

כפי שכבר הצהיר בעבר, הבהיר נתניהו כי על מנת לבסס את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום היהודי, הוא יוביל חקיקת חוק-יסוד שתהווה עיגון חוקתי של מעמדה של ישראל. "אני מאמין שהמרכיב הבסיסי ביותר בחיינו הלאומיים יזכה למעמד חוקתי, בדומה למרכיבים מרכזיים אחרים העומדים בבסיס משטרנו, שנקבעו עד היום בחוקי היסוד של הכנסת", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לבני: "אתנגד לכל ניסיון לפגוע בדמוקרטיה"

מדובר בהצעת חוק שנויה במחלוקת, שיזם במקור חבר הכנסת אבי דיכטר מקדימה בכנסת ה-18. ההצעה לא קודמה, בין היתר אחרי שיו"ר קדימה דאז ושרת המשפטים היום ציפי לבני, הודיעה על התנגדותה לחוק. בתחילת הכנסת ה-19 הגישו חברי הכנסת יריב לוין ואיילת שקד את הגרסה שלהם לחוק, לפיה ייווצר מדרג שבמסגרתו מדינת ישראל תוגדר "מדינה יהודית שמשטרה דמוקרטי", כך שאופייה היהודי של המדינה יהיה קודם לאופייה הדמוקרטי.

יצוין כי ניסיונות מצד סיעת יש עתיד להביא להצעה מרוככת יותר בתיאום עם שקד לא צלחו, וההצעה נתקעה. קידומה של ההצעה – כפי שמשתמע מדבריו של נתניהו הוא מפתיע, כיוון שהוא טומן בחובו משמעויות פוליטיות נרחבות ובראשן התנגדות צפויה של לבני, שהיא גם יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, שכבר דחתה את הרעיון. "אתנגד לכל ניסיון לפגוע בדמוקרטיה אפילו אם המציע הוא ראש הממשלה", הודיעה."לא אתן להחליש או להכפיף את הערכים הדמוקרטיים ליהודים - זו מהות מגילת העצמאות וזה בסיס קיומנו.

אחת ההסתייגויות המשמעותיות לחוק היא הפגיעה האפשרית במעמדם של ערביי ישראל ושל שאר המיעוטים שבמדינה. בתגובה לכך אמר היום נתניהו כי ישראל תמשיך "לשמור על שוויון מלא בזכויות האישיות והאזרחיות של כלל אזרחי מדינת ישראל, יהודים ולא-יהודים כאחד, במדינה היהודית והדמוקרטית". ראש הממשלה שב על הטיעון כי בישראל מובטחות זכויות הפרט וזכויות האזרח, וזאת בניגוד למתרחש במזרח התיכון "ואף מעבר לו".

את הסיפא של דבריו הקדיש כאמור לביקורת על האופוזיציה, שהלינה על הדרישה של נתניהו להכרה במדינה יהודית. "תמוה בעיני שדווקא בין אלה שקוראים לישראל לעשות ויתורים בשטחי יהודה ושומרון בגלל רצונם המובן להימנע ממדינה דו-לאומית - יש כאלה שמתנגדים להגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אי אפשר לטעון בעד הקמת מדינת לאום פלסטינית כדי לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל, ובה בעת להתנגד להכרה בכך שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית והתנגדות להכרה במדינת הלאום היהודית מערערת בטווח הארוך על עצם זכות הקיום של מדינת ישראל".

חרף ההצהרה של נתניהו, ועל דתו, מונתה רק לפני מספר חודשים פרופ' רות גביזון על מנת לבחון לעומק את הנושא ולנסח בהתאם הצעת חוק שתשמור על האיזון של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully