וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה ליועמ"ש: שלילת אזרחות לערבים - מסר משפיל

25.4.2014 / 3:03

במכתב של האגודה לזכויות האזרח ומרכז עדאלה מוחים הארגונים על דבריו של וינשטיין, לפיהם ניתן לשלול אזרחות לאסירים ערבים-ישראלים שישוחררו במו"מ. "מאפיין משטרים אפלים"

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
קודמו טען כי ביטול אזרחות היא צעד חריג. יהודה וינשטיין/טלי מאייר

בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות, לפיו נשקלת שלילת אזרחותם של ארבעה עשר אסירים אזרחי ישראל שאמורים להשתחרר במסגרת המו"מ בין ישראל לרשות הפלסטינית, פנו אמש (חמישי) האגודה לזכויות האזרח ומרכז עדאלה אל היועץ המשפטי לממשלה במכתב, בו דחקו בו לא לאשר את שלילת אזרחותם של אסירים ערבים-ישראלים.

עוד בוואלה! חדשות:
וינשטיין: אפשר לשלול אזרחות מאסירים ערבים-ישראלים
”שלילת אזרחות אינה מספיקה - צריך לגרש את הרוצחים”
בנט לערביי ישראל: בשחרור האסירים תהפכו לסוג ב'

עורכי הדין חסן ג'בארין מעדאלה ועודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ציינו כי בית המשפט העליון דחה בעבר בקשה לשלילת אזרחות של ערבי-ישראל שהורשע בעבירה חמורה. כמו כן, הם ציינו כי בשנת 1996 נדחתה עתירה לשלילת אזרחותו של רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר, בנימוק כי החברה מביעה הסתייגותה וסלידתה מן הרצח בדרכים אחרות, ולא שוללת אזרחות. אזרחות, נכתב אז בפסק הדין, היא "אחת מזכויות היסוד המובהקות ביותר".

"שלילת אזרחות", צוין במכתב, היא "סמכות קיצונית מאוד המאפיינת משטרים אפלים וטוטליטריים". לדוגמה, מציינת האגודה את החוק הסובייטי, שאיפשר שלילת אזרחות בשל "הפרת אמונים" ובו עשו שימוש שלטונות ברית המועצות וגירשו את אלה שאזרחותם נשללה. במכתב מצוין כי הזכות לאזרחות היא זכות יסוד, שקיבלה הכרה בהכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם משנת 1948.

לדברי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, "בכל תולדות מדינת ישראל נשללה אזרחותם של שני אזרחים בשל 'הפרת אמונים' למדינה. לא מפתיע כי בשני המקרים המדוברים היו אלה אזרחים ערבים". לדברי פלר, "גם במקרה זה, השימוש בסמכות הקיצונית והדרקונית מבקש להעביר מסר משפיל ומפלה, לפיו אזרחותם של אזרחי ישראל הערבים אינה ברורה מאליה".

בשבוע שעבר אמר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדיון בלשכת ראש הממשלה כי ניתן לשלול את אזרחותם של אסירים ערבים-ישראלים שישוחררו במסגרת המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית. לדברי גורם מדיני שעודכן בפרטי הדיון, וינשטיין הבהיר כי במקרה הנידון אין מניעה משפטית לנקוט את הצעד החריג. הגורם הוסיף כי במשרד המשפטים בוחנים בימים האחרונים כמה דרכים להוציא לפועל את המהלך.

קודמו של וינשטיין בתפקיד, היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, כתב בחוות דעת שחיבר בזמנו על הנושא כי הסמכות לביטול אזרחות משום "הפרת אמונים" היא סמכות חריגה, שאינה קיימת במרבית מדינות העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully