וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו כבר אזרחים סוג ב'

ח"כ אחמד טיבי

13.4.2014 / 13:51

בעקבות המכתב ששיגר השר בנט לערביי ישראל בו טען כי תמיכה בשחרור אסירים ערבים-ישראלים תהפוך כל אחד מהם לחשוד בטרור, משיב לו ח"כ רע"מ-תע"ל: אנחנו לא קוץ בישבן

השר נפתלי בנט שיגר הבוקר אגרת לציבור הערבי בישראל בה הוא טוען כי שחרור אסירים ערבים מישראל במסגרת המשא ומתן כדרישת הנשיא הפלסטיני אבו מאזן "יהפוך אתכם לאזרחים סוג ב'".

א. אין זו הפעם הראשונה שאזרחים ערבים משתחררים בעסקת חילופי אסירים. לאחרונה הם שוחררו בעסקת שליט ולפניה בעסקת ג"יבריל. לא זכור לי שטענת כך בעסקת שליט, אתה, או מי מחבריך. מבחינתכם, הכול היה "כשר כדי להביא לשחרורו של שליט.

ב. אבו מאזן ואש"ף אינם מייצגים את הציבור הערבי-הפלסטיני בישראל ואינם טוענים שכן. אבו מאזן חזר על כך לא אחת. ועדת המעקב ונבחרי הציבור הם נציגיו, ולכן חלק מאתנו נמצאים בפרלמנט. באש"ף טוענים כי אסירים אלה היו במיוחד חברי הארגון ולכן לא יפקירו אותם.

ג. ההנהגה הפלסטינית טוענת כי העסקה לגבי 104 האסירים הושגה כבר על ידי ג'ון קרי שהודיע להם ישירות על הסכמת ממשלת ישראל לשחרר את השמות שאבו מאזן מסר לקרי שהעבירם לראש הממשלה נתניהו ואז חזר עם הסכמתו לרמאללה. ולכן, אבו מאזן מעלה דרישה סבירה: הסכמים יש לקיים. לא להפר, לא להתחכם ולא לנהל משא ומתן מחדש על שלב "שהוסכם".

נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אפריל 2014. עמית שאבי,
אתה זוכר אסיר יהודי שרצח ערבי ונכלא ל-30 שנים? בנט/עמית שאבי

לגופו של עניין האסירים הביטחוניים אזרחי ישראל: יש שלוש קטגוריות של אסירים ביטחוניים בישראל, כפי שציינתי מעל דוכן הכנסת לא אחת. הקבוצה הראשונה היא של אסירים פלסטינים מהשטחים שנכבשו בשנת 1967 שאש"ף (או חמאס) מייצג אותם. הקבוצה השנייה היא של אסירים ביטחוניים יהודים שרצחו או פגעו שממשלת ישראל מייצגת אותם ודואגת להם ומעניקה להם קצבת עונש, חופשות ושחרור מוקדם. הקבוצה השלישית היא של אסירים ערבים-פלסטינים אזרחי ישראל, שרשויות הכלא נוהגות בהם כחברי ארגונים פלסטינים והם שייכים לכאורה לקטגוריה הראשונה - ללא זכויות ולא כאסירים אזרחים ישראלים. הם לא מקבלים חופשות או קצבות עונש מהותיות כמו שמקבלים האסירים היהודים שרצחו ערבים.

בנט, אתה זוכר את "חברי המחתרת היהודית ", ואיך שכולכם פעלתם כדי לשחררם אחרי שזכו לבקר בחוף הים? לעומתם, אסירים ערביים כמו כרים יונס שנמצא בכלא כבר יותר מ-30 שנים לא הורשה אפילו להשתתף בהלוויית אביו בשנה שעברה למרות ניסיונותיי להביא לכך. כך גם מאהר יונס.

כלומר, היחס אל האזרח הערבי הוא יחס מפלה גם כשהוא אסיר בכלא. האסיר מחמוד גבארין נמצא יותר מ-20 שנים בכלא על סיוע ברצח משתף פעולה, כאשר חבריו לחוליה מאזור ג'נין כבר שוחררו לביתם בעסקת חילופי אסירים קודמת.

ובעניין ה"אזרחים סוג ב'". אנחנו הרבה מתחת לכך כבוד השר. אין תחום אחד שאזרח ערבי שווה בו לאזרחים סוג א' (אתם היהודים). לא בתקציבים, לא בהקצאת קרקע, לא בתעסוקה, לא בתשתיות, לא בהקדשים, לא בחקלאות, לא באזורי תעשייה ולא בתכנון ובנייה. שלא להזכיר עשרות חוקים המפלים באופן ישיר ובעקיפין את האזרחים הערביים שאתה וחבריך יזמתם ותמכתם בהם.

דאגתך לציבור הפלסטיני-ערבי בישראל נוגעת ללב. אני מציע שתפנה אותה לצמצום הפער האדיר שממשלות ישראל יצרו באמצעות מדיניות של הדרה ואפליה מובנית, ובוא נתחיל מהמשרד שאתה מופקד עליו.

מסתייג מהמעשים, אבל אלחם לשחררם

המאבק העיקרי שלנו כאזרחים הוא המאבק לשוויון. וכדי לחסוך חלק מהתגובות הפבלוביות הישראליות הטיפוסיות, בחיאת אל תזכירו לי שוב את המצב בעיראק, סוריה או מאוריטניה. מדינה שטוענת השכם והערב שהיא דמוקרטית חייבת להשוות את מצב כלל אזרחיה, ללא הבדל, כמו צרפת, שבדיה או אפילו קנדה. נראה לכם שקנדה לא תעניק זכויות שוות לדוברי צרפתית למשל?

החתום מטה מסתייג ומתנגד למעשי האסירים האלו, וכך כל חברי הכנסת והמפלגות הערביות. דרך המאבק שלנו היא פוליטית, ציבורית, עממית וללא אלימות. אנחנו מייצגים את כלל הציבור הערבי, ולכן אנחנו קוראים לשחררם מיד, כפי שהשתחררו יהודים שרצחו ערבים. בנט, אתה זוכר אסיר יהודי שרצח ערבי ושהה בכלא 30 שנה? על אותו משקל לטענתך, האם הפעילות של ממשלת ישראל להביא לשחרורו של ג'ונתן פולארד תוביל לכך שהציבור האמריקני יתייחס ליהודים בארה"ב כאזרחים סוג ב'?

נמשיך להיאבק כדי להיות שווים בארץ שאנחנו בניה. ניאבק יחד, ערבים ויהודים, נגד הגזענות שהפכה להיות "מיינסטרים" בחברה הישראלית, בה אנשים כמוך כבוד השר חושבים שהפלסטיני הוא קוץ בישבן שייעודו הוא "לעשות לי קפה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully