וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פיצוץ: חבילת הסנקציות של מערכת הביטחון נגד הרשות

9.4.2014 / 10:31

הדרג המדיני הורה למתאם פעולות הממשלה בשטחים להכין שורת צעדים שיפגעו ישירות בבכירי הרשות, אם זו תפנה שוב למוסדות בינלאומיים. אלה יכללו הגבלת תנועה ושלילת תעודות VIP

עריכה: גדי וינסטוק

(ג'ון קרי מתייחס למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, אתמול)

מדיבורים למעשים: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, הכין בהנחיית הדרג המדיני שורה של סנקציות, למקרה שהמשא ומתן המקרטע בין ישראל לפלסטינים יקרוס לגמרי, והפלסטינים יפנו למוסדות בינלאומיים נוספים כחלק מהרצון להכרה. חבילת הסנקציות תכלול קיזוז חובות עבור חברות דלק, חברת החשמל וספקים נוספים מכספי מסים שאמורים לעבור לרשות הפלסטינית, הגבלת תנועה ופעילות של אנשי עסקים בכירים ברשות הפלסטינית, עיכוב פרויקטים כלכליים עתירי משאבים, ו"מכת מחץ" הכוללת שלילת תעודות VIP המאפשרות מעבר חופשי בגדה המערבית וכניסה לישראל.

מו"מ על סף פיצוץ - כותרות אחרונות:
קרי תקע סיכה בבלון התירוצים של נתניהו / פרשנות
קרי מאשים: ישראל הכריזה על 700 דירות בשטחים - ובום
"המכשול להארכת המו"מ: הקפאת הבנייה בהתנחלויות"

אבו מאזן חותם על מסמכי ההצטרפות לארגונים הבינלאומיים. רמאללה, 1 באפריל 2014. רויטרס
אבו מאזן חותם על 15 אמנות בינלאומיות, בשבוע שעבר ברמאללה/רויטרס

גורם ביטחוני בכיר אמר כי ההחלטה מבוססת על הוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להכין חבילת סנקציות נגד צמרת הרשות הפלסטינית, בהמשך לביטולה של הפעימה הרביעית של שחרור המחבלים וכן סנקציות ממוקדות נגד אנשי עסקים. לחבילת הסנקציות המתגבשת יהיו השלכות קשות ביותר על בכירי הרשות הפלסטינית, והיא תפגע בתפקודה השוטף.

לדברי הגורם הבכיר, "ההחלטה לעצור את שחרור האסירים פגעה בעיקר ברחוב הפלסטיני שמצפה לשחרור האסירים והעלה את הביקורת למעלה. במקרה של הסנקציות שמכין מתאם הפעולות בשטחים, הפגיעה תהיה ממוקדת בראשי הרשות הפלסטינית".

אישור הפרויקטים הגדולים ברשות הפלסטינית נעשה באישורם של הדרג המדיני ומערכת הביטחון בישראל, והדבר נוגע להכנסת סחורות, משלחות ולוחות זמנים. התפקוד השוטף מתבסס על היכולת של בכירי הרשות הפלסטינית לנוע בחופשיות באמצעות תעודות VIP. הרובד הנוסף הוא הפגיעה בסוחרים, המהווים נדבך עיקרי בכלכלה הפלסטינית בגדה.

ישיבת ממשלה, פברואר 2014. מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
הורה להפסיק את שיתוף הפעולה. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

במערכת הביטחון מבהירים כי מדובר בחבילת סנקציות שנייה, וכי אם תימשך ההחרפה ביחסים – יהיו סנקציות חמורות יותר שיכללו ניתוק של שיתופי פעולה שגרתיים בתחומים שונים. גורם ביטחוני בכיר נוסף אמר כי שיתוף הפעולה הביטחוני הוא אינטרס דו-צדדי: "כרגע לא נראה שיש אינטרס ברשות הפלסטינית להסלים את המצב, אך לא ניתן להתעלם מהיוזמה החד-צדדית, שיש לה השלכות רבות על מערכת היחסים עם ישראל במגוון רחב של תחומים".

בתוך כך, הבוקר הורה נתניהו למשרדי הממשלה להפסיק את שיתוף הפעולה האזרחי והכלכלי עם הרשות הפלסטינית בשל המשבר שאליו נקלעו השיחות על הסדר אפשרי. ההחלטה אינה כוללת את משרד הביטחון ואת המשך השיחות בין הצדדים במסגרת המשא ומתן המדיני.

אמיר תיבון השתתף בהכנת הידיעה

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully