וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 76% מהציבור בעד יוזמת השלום הערבית

27.2.2014 / 16:42

בסקר שנערך בקרב 500 איש מהאוכלוסייה היהודית, השיבו חצי מהנשאלים שוויתור על שכונות ערביות בירושלים יגדיל את תמיכתם בהסכם. וגם: כמה יתמכו בנתניהו אם יפלג את הליכוד?

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו וקנצלרית גרמניה מרקל בתחילת השבוע)

סקר שנערך לפני כשבועיים ומתפרסם לראשונה היום (חמישי) בוואלה! חדשות מצביע על תמיכה מפתיעה בקרב הציבור הישראלי ביוזמת השלום של הליגה הערבית: כ-76% מהנשאלים בסקר של "מחקרי הגל החדש" אמרו כי יהיו מוכנים לתמוך בהסכם שלום על בסיס יוזמת השלום הערבית, לאחר שהוצגו בפניהם עיקרי היוזמה - יחסי שלום מלאים בין ישראל לכל מדינות האיסלאם לאחר הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 (עם חילופי שטחים) שבירתה תהיה במזרח ירושלים, ופיתרון מוסכם לסוגיית הפליטים.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
דיווח: אובמה ילחץ על נתניהו לקבל את הסכם המסגרת
אבו מאזן "איים להפוך את השולחן" בפגישה עם קרי
אובמה אינו אויב / דעה

הסקר נערך באמצעות מדגם מייצג של 500 ישראלים מהאוכלוסייה היהודית, מתוך פאנל אינטרנטי קבוע של כ-100 אלף איש. 52% מהמשיבים הזדהו כ"ימנים" מבחינה פוליטית (מתוכם כ-28% "ימנים מאוד"), 28% כ"מרכז" ורק 16% כ"שמאל". לאור הנתונים הללו, התמיכה הגדולה של הנסקרים בעקרונות היוזמה הערבית מפתיעה במיוחד. הסוקר שריכז את הכנת הסקר, יעקב לוי, אמר לוואלה! חדשות כי "הימין המתון מגלה נכונות לפשרות הרבה יותר מאשר הימין הקיצוני, ויגבה את ראש הממשלה נתניהו אם יחליט ללכת למהלך מדיני משמעותי". הסקר הוזמן ע"י תנועת "ישראל יוזמת", שמעודדת את הממשלה לקבל את יוזמת השלום הערבית.

כ-80% מהיהודים: "הפלסטינים אינם רוצים שלום"

72% מהמשתתפים בסקר אמרו כי לדעתם הציבור הישראלי מעוניין להגיע להסכם שישים קץ לסכסוך. לעומת זאת, 77% אמרו כי לדעתם הפלסטינים אינם מעוניינים בכך. על הרקע הזה, 55% מהנסקרים השיבו כי "ללא מעורבות של מדינות ערב והליגה הערבית, הפלסטינים לעולם לא יגיעו להסכם עם ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
רוב הציבור מתנגד לזכות השיבה. אבו מאזן, אובמה ונתניהו/AP

כ-63% מהנסקרים השיבו בחיוב לשאלה אם יתמכו בהסכם שלום שיאפשר השגת שלום מלא בין ישראל למדינות ערב והאיסלאם, בתמורה לוויתורים ישראליים - מבלי שפורטו הוויתורים הנדרשים. בהמשך הוצגו לנסקרים המרכיבים המפורטים של הסדר ישראלי-פלסטיני על פי עקרונותיה של יוזמת השלום הערבית. הנשאלים התבקשו להשיב אם שילוב המרכיבים הללו בהסכם, יגדיל או יקטין את מידת תמיכתם.

הסעיף הראשון נוסח כך: "רק השכונות הערביות במזרח ירושלים תהיינה חלק מהבירה הפלסטינית ו-250 אלף ערביי מזרח ירושלים יהפכו מאזרחי ישראל היום לאזרחי המדינה הפלסטינית". 49% אמרו שהסדר כזה יגדיל את תמיכתם בהסכם, 26% אמרו שהדבר לא ישנה את עמדתם ו-24% אמרו שהסדר כזה יצמצם את תמיכתם בהסכם.

רוב הישראלים בעד שיתופי פעולה עם מדינות ערב

בנושא המקומות הקדושים הוצגה הנוסחא הבאה: "המקומות הקדושים בהר הבית ינוהלו על ידי ישראל, מדינות ערב וגוף בינלאומי, ויהיו ללא ריבונות מיוחדת – כלומר – ללא ריבונות, תוך הבטחת חופש גישה למאמיני כל הדתות". במקרה הזה, 49.9% אמרו שההסדר המוצע יגדיל את תמיכתם בהסכם, 21.2% אמרו שהדבר לא ישפיע על עמדתם ו-28.9% אמרו שהסדר כזה יקטין את תמיכתם בהסכם.

בנושא הפליטים הוצגה נוסחא לפיה "לא תהיה לפליטים פלסטינים זכות שיבה לתחומי מדינת ישראל, למעט מספר סמלי ורק בהסכמת ישראל". כ-73.9% אמרו שהסדר כזה יגדיל את הסיכוי שיתמכו בהסכם, לעומת 15.7% שהשיבו כי הדבר לא ישפיע על עמדתם ו-10.5% שאמרו כי ההצעה הזו תקטין את תמיכתם בהסכם.

בהמשך הוצגו בפני הנסקרים נוסחאות גם בתחומי הביטחון (מדינה פלסטינית מפורזת, הסדרי ביטחון שיכללו כוחות ישראליים, אמריקניים ובינלאומיים) והגבולות (חזרה לגבולות 1967 עם חילופי שטחים), שזכו לתמיכה גורפת של יותר מ-65% מהמשתתפים בסקר. לאחר מכן נשאלו המשתתפים בסקר כיצד תשפיע על עמדתם האפשרות שמדינות ערב יסכימו לייסד יחסים מלאים עם ישראל, כולל שיתופי פעולה בתחומי הביטחון והכלכלה. יותר מ-60% אמרו כי הדבר יגדיל את תמיכתם בהסכם.

לאחר שהוצגו לנסקרים כל המרכיבים של הסכם ברוח יוזמת הליגה הערבית – גם הוויתורים הישראליים (בירה פלסטינית במזרח ירושלים, ריבונות דתית משותפת בהר הבית, שיבה סמלית של פליטים וחזרה לגבולות 1967) וגם הרווחים של ישראל (קץ הסכסוך, יחסים מלאים עם כל מדינות ערב והאיסלאם, ופתיחת הייצוא הישראלי לשוק צומח של כ-300 מיליון איש), נשאלו הנסקרים אם יתמכו בהסדר שיתבסס על ה"חבילה" הזו. כ-76% השיבו "בטוח שכן" או "חושב שכן".

שאלה מעניינת לא פחות שהופיעה בסקר התייחסה להשלכות הפוליטיות של המשא ומתן המדיני. הנסקרים נשאלו: "אם רבים בליכוד ובבית היהודי יתנגדו להסכם המתגבש, ייתכן מאוד שנתניהו יצטרך לפרק את הליכוד ולהקים מפלגה חדשה שתקדם את ההסכם הזה. מה הסיכוי שתתמוך במפלגה זו?". 14.7% השיבו "בטוח שכן", ו-41.1% השיבו "חושב שכן". זאת, לעומת 25.5% "חושב שלא" ו-18.7% "בטוח שלא".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully