וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוליטיקה חדשה? שרי יש עתיד מנעו שקיפות בהצעות חוק

9.2.2014 / 19:37

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה הצעה של ח"כ הורוביץ לפיה יפורסמו תוצאות ההצבעה של השרים החברים בה על כל הצעת חוק. כך, הציבור לא יוכל לדעת מי תמך בהצעות חוק ומי התנגד

שרי הממשלה לא מוכנים שתדעו איך הם מצביעים: ועדת השרים לענייני חקיקה הפילה היום (ראשון) את הצעת החוק של ניצן הורוביץ ממרצ וקבוצת חברי כנסת, שדרשה שקיפות בהכרעות וועדת השרים. מדובר בגוף המורכב מ-13 נציגי הממשלה, המצביעים על כל הצעת חוק שמגיש חבר כנסת ומחליטים האם לתמוך בה, או להתנגד. החלטה שמקבלת ועדת השרים מחייבת את כל חברי הקואליציה באופן גורף לתמוך בה.

בעקבות ההחלטה שקיבלה הוועדה בנוגע לעצמה, לא יהיה ניתן לדעת, לדוגמה, אם שר מסוים הצביע נגד הבטחה שנתן לציבור במהלך קמפיין הבחירות. ההצבעה הוכרעה לאחר ששבעה שרים התנגדו להצעה בעוד ששלושה תמכו (לא כל 13 חברי הוועדה נכחו בדיון). שרי הבית היהודי, אורי אריאל ואורי אורבך, וכן שרת המשפטים לבני תמכו בהצעה. כל יתר השרים מיש עתיד והליכוד ביתנו שנכחו בישיבה: יאיר לפיד, יאיר שמיר, לימור לבנת, יצחק אהרונוביץ', גדעון סער ומאיר כהן - הצביעו נגד. אילו תמכו בהצעה שרי יש עתיד, ובהם השרה יעל גרמן שיצאה ממש בדקות ההצבעה מחדר הדיונים - היא הייתה מאושרת ברוב של שישה נגד חמישה.

עוד כתבות בוואלה! חדשות:
קצין בכיר חשוד שביצע עבירות מין בקצינה
ניצב מנשה ארביב הודיע על פרישה מהמשטרה
מה גרם לספרד לפתוח שעריה ליהודים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. פברואר 2014. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
לא רוצים שתדעו מה עמדתכם. ישיבת ממשלה/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

הצעת החוק שהגיש הורוביץ דרשה לחשוף את הצבעות השרים בוועדה, לחייב עריכת פרוטוקול, ולתת למציע להציג אותה בפני חברי הוועדה. זאת, בין היתר על רקע העובדה שהמקום האמיתי בו מוכרע גורלן של הצעות החוק הוא ועדת השרים, ולא מליאת הכנסת - לשם עולות הצבעות עם הוראה מפורשת לחברי הכנסת אם לאשר או להפיל כל הצעה. אלא שהשרים העדיפו להמשיך את הנוהג הקיים, לפיו לציבור לא נמסר פירוט על הצבעת השרים, מה הנימוקים שהנחו אותם בנוגע להצעה, ומה נאמר בדיון.

המציע, ח"כ הורוביץ, אמר בתגובה: "השרים שהתנגדו להצעת החוק נוהגים בפחדנות ומונעים מהציבור להיחשף לעמדותיהם. ועדת השרים לחקיקה היא בית הקברות לחקיקה של הדמוקרטיה הישראלית. היא פועלת בחוסר שקיפות קיצוני. השיטה הזו מאפשרת לשרים להתנער מאחורי הקלעים מהבטחותיהם לציבור מבלי שאיש יוכל לדעת זאת".

מיש עתיד נמסר בתגובה לעמדת הסיעה בוועדה: "איננו חושפים את הצבעותיו של השר בוועדת השרים לחקיקה באופן יזום. אנו סבורים כי הפיכת הצבעות השרים בדיוני הועדה לפומביות תייצר דיונים פופוליסטים. עמדותינו, הבאות לידי ביטוי במגוון רחב של אפיקים, מובאות ומבוטאות באופן ברור ומדויק גם ללא פרסום פרוטוקולים מהדיונים או הצבעות שממילא מוצאות את דרכן לתקשורת".

"החלטה לא סבירה"

"לצערנו הוועדה פועלת במחשכים. השינוי היחיד שחל לאחרונה הוא, ששרת המשפטים מפרסמת את אופן הצבעתה", מסרה עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, הנלחמת למען קידום השקיפות. "לא סביר שהציבור לא יידע כיצד הצביעו כל שר ושרה. בפנייה שעשתה התנועה לאחרונה לכל השרים וחברי הכנסת בולטת במיוחד לרעה חוסר התייחסות של השרים החדשים בוועדה, שאפילו לא טרחו להשיב לפניה של התנועה בעניין".

מלשכת השרה לבנת נמסר: "השרה טענה שהנושא הוא לא לחקיקה אלא לעיגון בתקנון הממשלה. בכל אופן השרה רואה חשיבות גדולה בשקיפות, והיא הודיעה כי היא מוכנה לשמש דוגמה, ותפרסם מדי שבוע מיוזמתה לציבור את הצבעותיה בעמוד פייסבוק שלה". מלשכותיהם של השרים סער, שמיר, ואהרונוביץ', נמנעו מלהסביר מדוע הם בחרו להתנגד להצעה שביקשה להפוך את הצבעותיהם לשקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully