וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנחלויות שנתניהו רוצה להשאיר בידי ישראל

5.2.2014 / 7:22

לוואלה! חדשות נודע שבמסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים, דורשת ישראל לספח כ-10% משטחי הגדה, אך הפלסטינים מסכימים לסיפוח של כ-3% מהשטח. ויש גם מחלוקת על דרך הפיצוי לרשות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ישראל דורשת לספח כ-10% משטחי הגדה המערבית במסגרת הסכם עתידי עם הפלסטינים - כך אמרו לוואלה! חדשות גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. אותם גורמים הדגישו כי משמעות הדרישה הישראלית היא נכונות עקרונית להיפרד מקרוב ל-90% משטחי הגדה המערבית במסגרת הסכם. הפלסטינים, עם זאת, לא מסכימים לסיפוח שטחים בהיקף כזה, והביעו נכונות לסיפוח של קצת יותר מ-3% משטחי הגדה בלבד. הפער בין הצדדים בשלב הזה נוגע לא רק להיקף השטח שישראל תספח, אלא גם לאופן בו היא תפצה את הפלסטינים על כך. יש לציין כי גם דרישותיה של ישראל וגם ההצעה הנגדית של הפלסטינים, יאפשרו ל-70-80% מהמתנחלים להישאר בריבונות ישראל.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
"ניו יורק טיימס": אירופה מובילה את האינתיפאדה החדשה
הפלסטינים ביקשו לדון במניעת הסתה – ישראל סירבה
אבו מאזן: "צה"ל יוכל להישאר 5 שנים, נאט"ו יסייר"

במסגרת השיחות שנערכות מאז תחילת יולי, ישראל דורשת לספח את גושי ההתנחלויות הבאים: גוש עציון, מעלה אדומים, גבעת זאב, אריאל, התנחלויות הצמודות לקו הירוק ובנוסף את ההתנחלויות קדומים, קרני שומרון ומעלה שומרון. גורם אמריקני אמר לוואלה! חדשות כי "בחדר המשא ומתן לא מדברים באחוזים, אבל כאשר מחברים את הדרישות של ישראל, מגיעים בערך ל-11-10% משטח הגדה המערבית, תלוי בפרשנות". לדבריו, "לא ידוע לי שהונחו מפות מדויקות על השולחן, אבל התמונה הטריטוריאלית יחסית ברורה".

ההתנחלויות שישראל דורשת לספח:

הגורם הוסיף כי "ברור שעל כל השאר, כ-90% מהשטח, יש נכונות עקרונית לוותר". עם זאת, הגורם ציין שישראל העלתה הצעה לחכור לטווח ארוך את בית אל, עפרה וההתנחלויות הקרובות אליהן. ישראל הדגישה כי חשוב לה שתישאר גם נוכחות ישראלית בחברון.

על פי גורמים ישראלים ופלסטינים, קיימת מחלוקת בין הצדדים על הגדרת הגושים. כך למשל, הפלסטינים מסכימים לסיפוח גוש עציון לישראל, אך קיימת מחלוקת לגבי ההתנחלויות אפרת ומגדל עוז שנמצאות ממזרח לכביש 60. בנוגע למעלה אדומים, ישראל דורשת לצרף להתנחלות הגדולה גם התנחלויות קטנות הסמוכות אליה, אך הפלסטינים מתנגדים לכך בתוקף. עם זאת, הפלסטינים אינם מתנגדים לסיפוח ההתנחלות גבעת זאב שמצפון לירושלים ולסיפוח התנחלויות הצמודות לקו הירוק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בעבר דרשה ישראל סיפוח של 6.5% בלבד

היקף השטח שישראל דורשת לספח גדול יותר מהדרישות שהציגה בסבבים הקודמים של המשא ומתן המדיני: בשנת 2000, תחת ראש הממשלה אהוד ברק, הסכימה ישראל לסיפוח של כ-8% מהשטח, ואילו במשא ומתן שהתנהל בין אהוד אולמרט לאבו מאזן ב-2008 הציעה ישראל סיפוח של כ-6.5%. עם זאת, חשוב לציין שגם בסבבים הקודמים, ישראל הציגה בתחילת המשא ומתן עמדה נוקשה יותר – ובהחלט ייתכן שאם המשא ומתן הנוכחי יימשך, ישראל תרד גם מתחת לרף של 10%. בחודש יוני ציטט עיתון "הארץ" שר בכיר בליכוד שאמר כי נתניהו יסכים לוותר גם מעבר ל-90% תמורת הסדרי ביטחון טובים.

השבוע אמרו לוואלה! חדשות - הן גורמים בצד הישראלי והן בצד הפלסטיני - כי השטחים שיוצעו לפלסטינים כפיצוי על סיפוח גושי ההתנחלויות (במסגרת "חילופי שטחים") יהיו: רצועת שטח צרה בעמק בית שאן ושתי רצועות שטח מדרום להר חברון. במסגרת השיחות עלתה האפשרות להציע לפלסטינים גם רצועת שטח נוספת בצמוד לרצועת עזה, אך המצב הנוכחי בעזה הופך את ההצעה לבעייתית. כמו כן, ישראל אינה פוסלת את ההצעה לסלול כביש "מעבר בטוח" שיחבר בין עזה לגדה המערבית. גורם ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי "הקמתו בפועל של המעבר הבטוח תלויה בהתפתחויות בעזה", והעריך כי הסכמה להקמת המעבר, אך עיכוב המהלך בשל המצב ברצועה, תפעיל לחץ רב על חמאס.

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
האמריקנים נוטים לקבל את עמדה הפלסטינית בנוגע לפיצוי. עריקאת, קרי ולבני/AP

הפלסטינים מתעקשים על כך שיפוצו על השטחים שישראל תספח לפי מפתח של "1:1". כלומר, על כל קמ"ר שישראל תספח, הם יקבלו קמ"ר בתחומי ישראל. מכיוון שישראל דורשת לספח כ-10% מהשטח, היא אינה יכולה לעמוד במפתח של "1:1", והציעה לפצות את הפלסטינים על חלק מהשטח באמצעים כלכליים – החל מתשלום כספי ועד להקמת מסילות ברזל שיחברו את הערים הפלסטיניות לנמלי הים של ישראל.

הפער הטריטוריאלי קטן יחסית

בנושא הקריטי הזה, האמריקנים נוטים לקבל את העמדה הפלסטינית – מה שידרוש מישראל לצמצם את היקף השטח שברצונה לספח. האמריקנים מקווים לשכנע את שני הצדדים לקבל נוסחה לפיה המדינה הפלסטינית העתידית, כולל "המעבר הבטוח" בין עזה לגדה, תהיה שווה בשטחה לשטח שישראל כבשה ב-1967. לא ברור אם ההתייחסות לכך תיכלל במסמך המסגרת האמריקני, או תישאר בינתיים כנושא לדיון בין הצדדים.

אחת מנקודות המחלוקת העיקריות היא ההתנחלות הגדולה אריאל שבצפון הגדה המערבית. הפלסטינים הסכימו פעם אחת בלבד לאורך השנים הארוכות של המשא ומתן לסיפוח אריאל לישראל. זה קרה בוועידת טאבה, שנערכה בשנת 2001 על רקע האינתיפאדה השנייה והבחירות בישראל. בכל סבבי השיחות מאז הם התנגדו בתוקף להשארת אריאל במקומה, והם מתנגדים לכך גם עתה. בנוסף, הם מתנגדים שישראל תספח את ההתנחלויות קדומים, קרני שומרון ומעלה שומרון כ"גוש צפון השומרון". גורם שעודכן בפרטים אמר לוואלה! חדשות כי "הדבר החשוב ביותר מבחינת הפלסטינים הוא יצירת רצף טריטוריאלי הגיוני בתוך המדינה הפלסטינית. הם לא יסכימו למדינה שהמפה שלה תהיה שבורה ומקוטעת".

למרות המחלוקות לגבי גושי ההתנחלויות ולגבי היקף חילופי השטחים, האמריקנים סבורים כי הנושא הטריטוריאלי לא יהווה מכשול בדרך להנחת הסכם המסגרת והארכת השיחות. בהשוואה למחלוקות בנושא ירושלים, ההכרה במדינה היהודית והסדרי הביטחון, הפערים בנושא זה נראים להם קטנים יותר וניתנים לגישור. השאלה הגדולה היא כיצד יגיבו בקואליציה של נתניהו ובמפלגתו לנכונות עקרונית לוותר על הרוב המכריע של שטחי הגדה המערבית.

את הסכמתו העקרונית של נתניהו להיפרד מכ-90% משטחי הגדה המערבית, אין לפרש בהכרח כהסכמה גם לפינוי ההתנחלויות באזורים הללו. נתניהו, כפי שדווח לראשונה בוואלה! חדשות בשבוע שעבר, הציע לפלסטינים במסגרת המשא ומתן כמה נוסחאות שיאפשרו למתנחלים להישאר בבתיהם בשטח המדינה הפלסטינית. השליח האמריקני למשא ומתן, מרטין אינדיק, אמר כי הוא התרשם שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לא יתנגד לאפשר למתנחלים להישאר בבתיהם כאזרחי המדינה הפלסטינית.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully