וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקאת: "ההחלטה לספח הבקעה נועדה להרוס תהליך השלום"

ראש צוות המו"מ הפלסטיני תקף בחריפות את החוק שאושר בוועדת השרים לחקיקה, והוסיף כי זו עילה לכלול הצטרפות של מדינה פלסטינית בגבולות 67' למוסדות הבינלאומיים

צילום: ערוץ הכנסת, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי
ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
עריקאת/AP

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, הגיב בזעם לאישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה את החוק שמספח את בקעת הירדן לישראל, ומחיל באזור את החוק הישראלי. "ההחלטה הישראלית נועדה להרוס את תהליך השלום ואת מאמציו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי", אמר הערב (ראשון) לעיתונאים. לדבריו, "זו עוד הוכחה לכך שממשלת ישראל מזלזלת ופוגעת בחוק הבינלאומי ובמאמצי הקהילה הבינלאומית".

בשיחה עם סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", הוסיף עריקאת כי "סיפוח הבקעה מצריך את הקהילה הבינלאומית לדרוש הסברים מיידים לפעולה". לדבריו, התגובה הפלסטינית כעת צריכה לכלול הצטרפות של מדינת פלסטינית בגבולות 67' לכל המוסדות הבינלאומיים, מאחר שזו הדרך היחידה שעמה אפשר להתמודד עם ממשלת ישראל.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי, דצמבר 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
עיתוי לא מוצלח מבחינת נתניהו. כאן עם קרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שמונת שרי הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו תמכו באישור ההצעה, ואילו שלושת שרי "התנועה" ו"יש עתיד" התנגדו. יו"ר הוועדה, שרת המשפטים ציפי לבני, מתחה ביקורת על השרים שתמכו בחוק. "זו הצעת חוק חסרת אחריות ומי שתומך בה הוא חסר אחריות", אמרה. "זו הצעה שתפגע במדינת ישראל ותבודד אותה. זו הצעה שנועדה לפגוע גם בממשלה כי נושא כזה הוא עניין מדיניות ממשלה ולא להצעת חוק פרטית. אין לי כבוד להחלטה של אלה התומכים בהצעה הזו כי הם היו מתנגדים לה אם הם היו חושבים שהיא תעבור, הם הרי מנצלים את העובדה שאני אגיש ערר ואעשה בשבילם את העבודה".

לפיד גיבה את לבני: "לא רוצה לחיות במדינה דו-לאומית"

עיתוי אישור הצעת החוק רגיש במיוחד ועלול לגרום מבוכה גדולה לראש הממשלה נתניהו ערב ביקורו של קרי, בניסיון לגבש הסכם מסגרת בין ישראל לפלסטינים. עם זאת, ההערכה היא שהצעת החוק לא תגיע לאישור הכנסת, שכן השרים ציפי לבני ועמיר פרץ צפויים להגיש ערר בנושא. לבני מתוקף היותר שרת המשפטים היא שתחליט מתי לדון בחוק, ולפי ההערכה, היא צפויה "לקבור" את ההצעה. "מדובר בניסיון לחבל בתהליך השלום ולצמצם את המשא ומתן", אמר פרץ. לדבריו, "אין באישור ההצעה שום תכלית מעשית מלבד נזק בינלאומי למדינת ישראל".

שר האוצר יאיר לפיד גיבה את לבני ואמר בישיבה: "צריך לתת חופש מלא למי שמנהל את המשא ומתן ולא לכבול את ידיו של ראש הממשלה בהצעות חוק כאלו. אני מתנגד להצעה בכל תוקף. אנחנו רוצים לנהל תהליך מדיני אבל לא מוכנים לשלם על כך מחיר. אני לא רוצה לחיות במדינה דו-לאומית ויש לכך מחיר וזה יתבטא בסוף המשא ומתן".

מנגד, ח"כ רגב, שהגישה את ההצעה, בירכה עליה ואמרה כי "אישור החוק בוועדת השרים לחקיקה דווקא בימים אלה שמנוהלות שיחות עם הפלסטינים, הוא בגדר אמירה מוחלטת של הממשלה כי יישובי בקעת הירדן הם נכס אסטרטגי ביטחוני של מדינת ישראל והם יישארו לעד בידי ישראל. הישארות יישובי בקעת הירדן הריבונות ישראלית היא אמירה ביטחונית שבקעת הירדן הייתה ונותרה חגורת הביטחון של ישראל בגבולה המזרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully