וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המעצר: למה בעצם שמבקשי המקלט לא יברחו שוב?

345 מבקשי מקלט - שהם 90% מאלה שנקלטו במתקן השהייה הפתוח בנגב - לא שבו אליו. כמחצית מהם נעצרו ונכלאו ב"סהרונים", אך בעוד שלושה חודשים יהיו שוב חופשיים - וייכלאו שוב

צילום: מור שאולי, עומר מירון, עריכה: טל רזניק

הם שהו למעלה משנה במשמורת, הועברו למתקן שהייה פתוח, יצאו, לא שבו, העבירו לילה בתחנה מרכזית בבאר שבע, צעדו שעות ארוכות, בילו לילה במועדון בקיבוץ ומשם המשיכו להפגנה בירושלים. אתמול (שלישי) בצהריים נעצרו כ-200 מבקשי המקלט במפגן כוח של רשות האוכלוסין וההגירה וכוחות משטרה ויס"מ. הם הובאו לשימוע בעניינם במתקן "חולות", שם נותרו כמאה מבקשי מקלט בלבד, וככל הנראה יועברו למשמורת במתקן "סהרונים". אלא שכאן לא מובטח סוף לסאגה שמעלה סימני שאלה בדבר קיום תכליתו של החוק למניעת הסתננות ויישומו בהמשך.

עוד על בריחת מבקשי המקלט:
ביום ראשון הם לא שבו למתקן השהייה הפתוח
אתמול הם החלו לצעוד לירושלים
והיום הם נעצרו מול משכן הכנסת

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. טלי מאייר
מעצר מבקשי המקלט בירושלים, היום/טלי מאייר

ביום שישי סיים מתקן השהייה "חולות" לקלוט את הקבוצה הראשונה שהועברה אליו וכללה 384 מבקשי מקלט. קבוצה זו מורכבת ממבקשי מקלט שאינם ברי-גירוש למדינות מוצאם בעיקר מאריתריאה וסודן. מספר מבקשי המקלט שיצאו ממתקן השהייה הפתוח ולא שבו לרישום הלילי בשעה 22:00 עומד מיום פתיחתו על 345, 90% מהאנשים שהועברו למתקן עם פתיחתו ביום חמישי. כ-150 מבקשי מקלט נעלמו ואילו כ-200 איש יצאו לצעדה, הפגינו אתמול בבוקר ונעצרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

היעד: המתקן יוכל להכיל 6,000 מבקשי מקלט

מבקשי המקלט שהצליחו לברוח, יזכו לחופש עד לאיתורם על ידי פקחי רשות האוכלוסין וההגירה כשככל שירחק היום מיום שנדרשו להתייצב ב"חולות", יגדל פרק הזמן שיהיה עליהם לשהות במשמורת במתקן "סהרונים", עד לתקופה של שנת מעצר. אלה שנעצרו אתמול הוחזרו כאמור לכלא "סהרונים", ממנו יצאו רק בשבוע שעבר, לתקופה של שלושה חודשים אחריה יועברו שוב למתקן "חולות". שם, כמובן, תוכל להתחיל הפארסה שראינו ביומיים האחרונים שוב ושוב.

כיום, יכול המתקן לקלוט עד אלף איש ועד פברואר צפוי לגדול לקיבולת של 3,300 איש ובטווח הארוך יותר 6,000 איש. נכון להיום, קולט המתקן גברים בלבד מכלא "סהרונים" וברשות צפויים ל"זמן" אליו בשבועות הקרובים מבקשי מקלט השוהים ברחובות הערים שיאותרו על ידי פקחי הרשות, כשתחילה ייקלטו מבקשי מקלט ותיקים יותר בישראל, וגם הם יצטרכו להחליט אם לשוב למתקן או לבחור בדרך בה בחרו מבקשי המקלט שיצאו לפני יומיים.

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. עומר מירון
מבקשי המקלט נעצרים בירושלים/עומר מירון

תקוותם של אנשי רשות האוכלוסין וההגירה היא כי השילוב של החזרה למשמורת עם אכיפה מוגברת על העסקתם של מבקשי המקלט, תוך הבנת האנשים כי ייעצרו שוב וחוזר חלילה, תפחית את המוטיבציה שלא לשוב למתקן הפתוח ואולי אף תעודד את אלה שלא נשקפת להם סכנת חיים במדינת מוצאם לבקש חזרה מרצון תוך קבלת תשלום של 3,500 דולר. כמו כן, מקווים ברשות כי הסדר עם מדינה שלישית שתקלוט את מבקשי המקלט יקרום עור וגידים, אך הסדר כזה עוד לא בטווח הנראה לעין.

"החוק החדש הוא חוק רע"

הימים האחרונים מעלים תהיות בדבר מטרתו של החוק למניעת הסתננות, שכן בשנה האחרונה נכנסו מבקשי מקלט בודדים בלבד לישראל ואילו פארסת "הכניסה-יציאה" של 3,000 מבקשי מקלט מ"חולות" לא תסייע רבות לתושבי דרום תל אביב ואילת שסובלים מריכוזם של עשרות אלפי מבקשי מקלט באזורי מגוריהם.

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. טלי מאייר
"זהו מעגל של שוטים שיש להפסיקו"/טלי מאייר

בארגוני הסיוע סבורים שאין בחוק החדש דבר וחצי דבר להשגת מטרתו והוא רק פוגע בכלל האוכלוסיות הנוגעות בדבר. "החוק החדש, כמו קודמו שנפסל על ידי בג"ץ, הוא חוק רע", אומר עורך הדין אסף וייצן, מהמוקד לפליטים ומהגרים. "הוא פוגע באופן אנוש בזכות לכבוד ולחירות של מבקשי המקלט בישראל בה בשעה שאין הוא מקל במאומה על המצוקה האמיתית בדרום תל אביב. המתקן הפתוח הינו כינוי מכובס לכלא מסוג אחר. מבקשי המקלט שעלו לירושלים כדי לחשוף זאת בפני הציבור בישראל נעצרו היום ונשלחו לכלא על ידי פקידים של משרד הפנים וללא משפט. אלא שזהו מעגל של שוטים שיש להפסיקו".

גם חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), יו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת, מתקשה להבין כיצד החוק יסייע לזקוקים לפתרון. "מעגל הקסמים המטופש הזה מוכיח כמה החוק הזה לא רק אכזרי אלא גם לא נותן פתרון, לא למבקשי המקלט ולא לאזרחי ישראל", אמרה. "מדובר בפיאסקו ואבסורד על גבם של מי שהכי זקוקים לסיוע הממשלה כרגע - מבקשי מקלט ותושבי דרום תל אביב".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

עדכון ראשון: 23:33

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully