וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיסקין מזהיר: "הסכסוך עם הפלסטינים קריטי יותר מאיראן"

4.12.2013 / 19:45

ראש השב"כ לשעבר התריע ואמר שהפלסטינים "מחפשים יעד להתפרץ עליו". בכנס העשור ליוזמת ז'נבה, הוא כינה את שחרור האסירים תמורת המשך הבנייה בהתנחלויות "עסקה מבחילה"

צלם: דוד קורן עריכה: טל רזניק

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, אמר הערב (רביעי) כי השלכותיו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני "קיומיות עבור ישראל הרבה יותר מסוגיית הגרעין האיראני". בכנס לציון עשור ל"יוזמת ז'נבה", הודה דיסקין כי "זה לא פופולרי לומר זאת, אבל זו עמדתי". לדבריו, "המצב בגדה המערבית מסוכן מאוד, הדור הצעיר בגדה המערבית מיואש וחי ללא עתיד. מאות אלפי צעירים פלסטינים שגדלו תחת כיבוש ישראלי ממורמרים, זועמים, חסרי תקווה ומחפשים יעד להתפרץ עליו. גם בקרבנו, בקרב החברה הישראלית, קיימים מתחים לא פשוטים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי, אלו יכולים להיות מוזנים בקלות ממה שקורה ויקרה בינינו לבין הפלסטינים".

דיסקין במאמר לוואלה!: ישראל על סף נקודת האל-חזור

תהליך השלום - כותרות נוספות:
אירופה: ”אם המו”מ ייכשל, נסמן מוצרי התנחלויות”
צוותי המשא ומתן הישראלי והפלסטיני נפגשו בשבוע שעבר
הנשיא פרס במקסיקו: ”מקדמים את פתרון שתי המדינות”

דיסקין המשיך ואמר ש"האלטרנטיבה היחידה לחזון שתי המדינות היא מדינה אחת. במצב כזה, חזון המדינה היהודית הדמוקרטית ייעלם". לטענתו, חוסר האמון בין מנהיגי ישראל והרשות הפלסטינית "מקשה מאוד על הגעה להסכם. כל מי שיבחן את הסכמי השלום עם מצרים וירדן, ואפילו את תחילת הסכמי אוסלו, יראה שהיה אמון בין המנהיגים. כך היה עם בגין וסאדאת וגם בין רבין לערפאת. על האווירה בין רבין למלך חוסיין אין צורך להכביר מילים".

בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
"חוסר האמון בין המנהיגים מקשה מאוד על הגעה להסכם". אבו מאזן, אובמה ונתניהו/AP

הוא ציין כי לכל הסדר בין הצדדים, "סיכוי נמוך מאוד לשרוד לטווח ארוך ללא מסגרת אזורית שתכלול לפחות את מצרים וירדן". לדבריו, "קיימים גם בעלי עניין נוספים, ואלו הן המדינות שהשינויים האזוריים, כמו האביב הערבי, הגרעין האיראני והשינוי במדיניות ארה"ב, יוצרים עבורם אינטרסים אסטרטגיים. פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני יכול ליצור הזדמנות להתקרבות היסטורית בין ישראל לבין סעודיה, נסיכויות המפרץ ואפילו טורקיה". הוא הוסיף כי "שיפור היחסים בין ארה"ב למצרים, שהתקררו לאחרונה, קריטי עבור תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. אבו מאזן חייב תמיכה ממדינות ערב כדי לקבל החלטות היסטוריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הסכם שלום מצדיק שחרור אסירים"

דיסקין קרא להחליף את הקואליציה הנוכחית ולהקים "קואליציה חדשה שבסיסה המפלגות התומכות בשתי מדינות לשני עמים". הוא טען כי "שתי מחוות שיכולות לתרום מידית לחיזוק התקווה והאמון בין הצדדים: הראשונה, הקפאת כל הבנייה בהתנחלויות. זו המחווה החשובה ביותר, שיכולה לתת תחושה שמשהו אכן קורה". לדבריו, המחווה השנייה היא שחרור אסירים. "אני מתנגד עקרונית לשחרר אסירים תחת סחיטה או איום", הסביר. "עם זאת, אני סבור, בכאב רב, שהסכם שלום מצדיק אפילו שחרור אסירים. נכון לעשותו רק בשלבים הסופיים שלו. לצערי, העסקה הפוליטית הצינית והמבחילה שנרקמה כדי להימנע מהקפאת הבנייה בהתנחלויות, נעשתה בשלב מוקדם מדי במשא ומתן ולכן קוממה רבים בציבור הישראלי, ובצדק".

הוא טען כי המשא ומתן הנוכחי הוא "אולי ההזדמנות האחרונה להגיע לפתרון שתי המדינות" והוסיף ש"יוזמת ז'נבה מניחה תשתית נכונה להסכם". הוא עקץ את שר הכלכלה, נפתלי בנט, שאמר בעבר כי "לחיות עם הבעיה הפלסטינית זה כמו לחיות עם רסיס בישבן" ואמר: "לא נוכל לחיות במדינה אחת בין הירדן לים ולא נוכל להתייחס לסכסוך כרסיס בישבן כדברי אחד משרינו החדשים. השאלה תהיה מיהו הרסיס ומיהו הישבן".

לסיכום, הדגיש ראש השב"כ לשעבר כי "יש צורך במנהיגות אמיצה שתיתן לשני הציבורים תקווה, באמצעות מחוות כמו למשל הופעת מנהיג ישראל ברמאללה או הגעת אבו מאזן לנאום בכנסת". הוא ביקש להבהיר כי "הופעתי כאן אינה מרמזת על כוונות פוליטיות כלשהן".

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) חוגג עם אסירים ששוחררו מישראל, רמאללה, 30 אוקטובר 2013. רויטרס
החגיגות ברשות הפלסטינית לאחר שחרור האסירים האחרון/רויטרס

"יוזמת ז'נבה" הוא ארגון שלום ישראלי-פלסטיני, שמקדם דגם של הסכם שלום בין הצדדים, אותו גיבשו לפני כעשור פוליטיקאים, אנשי ביטחון ואנשי רוח משני הצדדים. בכנס, שנערך במוזיאון תל אביב, השתתפו גם עשרות פעילים ממפלגות ש"ס והליכוד, שב"יוזמת ז'נבה" השקיעו בשנים האחרונות מאמצים בהצגת ההסכם לחבריהן. בין המשתתפים בכנס היה גם חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס).

עורך הדין מוטי אלפריח, חבר מרכז ליכוד ותיק, סיפר לוואלה! חדשות כי השתתף בסיור של "יוזמת ז'נבה" באזור עוטף ירושלים, והשתכנע כי המתווה שמציגים אנשי היוזמה מתאים לצורכי הביטחון של ישראל. "במשך שנים הייתי איש של ארץ ישראל השלמה, איש חירות, שהתנגד לכל פשרה עם הפלסטינים", הסביר. "אפשר להגיד שביוזמת ז'נבה פתחו לי את העיניים. היום אני מבין מה שגם ראש הממשלה נתניהו כבר מבין - שאין ברירה אלא שתי מדינות לשני עמים".

דבריו של דיסקין נאמרו שעות ספורות לפני הגעתו לישראל של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שצפוי לנחות הערב בנמל התעופה בן גוריון. קרי ייפגש מחר בבוקר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון נוסף לקדם את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. שר החוץ האמריקני מעוניין להביא לפריצת דרך במשא ומתן עד אמצע חודש ינואר, במקביל לפעימה השלישית של שחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל. הוא צפוי להיוועד מחר גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully