וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "למדינה יכולת מוגבלת להתערב במגזר הפרטי"

יהושע בריינר

19.11.2013 / 9:25

שר האוצר לפיד התייחס בכנס שדרות לגל הפיטורים: "המדינה תתערב בכל מקום שבו היא יכולה. צריך שמעמד הביניים ירוויח יותר. טעיתי כשלא אמרתי כמה שנאתי את תקציב הקיצוצים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

שר האוצר יאיר לפיד נואם הבוקר בכנס שדרות ה-11, שנפתח היום (שלישי) במכללה האקדמית ספיר. "האבטלה בישראל נמוכה לעומת העולם, אבל זה לא עוזר ל-800 עובדי 'אופיס דיפו' וזה לא עוזר לאנשים ב'נעלי בריל', וזה לא עוזר לעובדי הקבלן של בזן שעומדים בפני פיטורים", אמר שר האוצר. "המדינה תתערב בכל מקום שבו היא יכולה להתערב. אני הייתי ועודני מעורב בניסיון למנוע או לפחות לצמצם למינימום את הפיטורים ב'טבע', ועדת הכספים התערבה אתמול במתרחש ב'נעלי בריל'. יחד עם זאת המדינה מוגבלת ביכולתה להתערב במגזר הפרטי. מה שהיא יכולה לעשות, ומה שהיא תעשה, זה לדאוג שהמשק יעבור מהתעשיות המסורתיות – שמפטרות אנשים – לתעשיות החדשנות – ששוכרות אנשים ומשלמות להם משכורות טובות יותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם לא היינו עושים תקציב קיצוצים, המשק היה פשוט מתפרק לנו בין הידיים", לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו צריכים שמעמד הביניים ירוויח יותר כסף, מפני שהוא לא מוציא את הכסף הזה בסן טרופה או באקפולקו, הוא מוציא אותו ביקנעם ובקרית גת ובבאר-שבע", המשיך השר לפיד. "הוא מוציא אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים, שמוציאים אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים. אני יודע שזה לא מה שקרה עד עכשיו. אחת הטעויות הכי גדולות שלי היא שבזמן שעשינו את תקציב הקיצוצים לא אמרתי לציבור, בזמן אמיתי, כמה אני שונא אותו. עד כמה אני לא אוהב אותו ולא גאה בו ועשינו אותו רק כי לא הייתה ברירה, כי אם לא היינו עושים אותו המשק הישראלי היה פשוט מתפרק לנו בין הידיים", אמר.

מאוחר יותר הופיעה בכנס, שעוסק בנושאי מדינה וחברה, גם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'. "את נגב טקסטיל היה אפשר להציל בשלושה מיליון שקלים. איזה מערך הכשרה צריך לבנות כדי להעסיק מחדש 50 עובדים במקומות טובים. ממש ייקחו את העובדים מנגב טקסטיל להיי טק כמו שאמר שר האוצר. מבחינת המדינה הרבה יותר זול להציל מקומות עבודה. טבע קיבלה בחמש השנים האחרונות הטבות מס בשווי 12 מיליארד שקלים. על כל מקום עבודה שייצרה כנגד הטבות המס האלה, טבע קיבלה 2.5 מיליון שקל. אז שלושה מיליון כדי להציל 50 עובדים בנגב טקסטיל, למה זה לא מסתדר? מישהו השתגע", טענה.

"ככל שאתה מרוויח יותר אתה משלם פחות מס. ואם אתה עני ממש יטילו עליך מס כי מע"מ זה מס על עניים. שמעתי את שר האוצר מדבר על תרבות הקצבאות. אני לא מדברת על מקבלי קצבאות, אלא על אנשים שקמים בבוקר לעבודה ונשארים עניים. זאת הבעיה המרכזית שלנו. אם יש אמא חד הורית שמקבלת קצבה ורוצה לעבוד, שוללים לה את הקצבה מיד. למה לא לעודד אותה לעבוד? שתביא משכורת, אפילו נמוכה, ותמשיך לקבל קצבה. ככה הרי מעודדים יציאה לעבודה. לא באמצעות שלילת הקצבה ברגע שמצאת איזו עבודה עלובה. הקיצוץ בהוצאה הממשלתית האזרחית בישראל מ-2011 הוא הגדול במערב", סיכמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"גיבוי מלא למחוז תל אביב בפרשת הזמר"

מפכל" המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, התייחס בכנס לצו איסור הפרסום בפרשת הזמרים והקטינות, המונע מכלי התקשורת הממוסדים להתייחס אליה בפירוט. "הייתה ביקורת על המשטרה ולא רק בהקשר של פרשת הזמר. נטען שאנו ממהרים להוציא צווים, משיקולים זרים. הממוצע של מספר צווי איסור הפרסום ב-2006 היה בערך 150 צווים, בעת ובעונה אחת בתוקף. המספר היום בתוקף - 35 צווי איסור פרסום. היום מקפידים הרבה יותר ויש נוהל שלא כל אחראי על חקירה יכול להוציא צו. צריך לקבל שורה של אישורים כך שהמספר אוטומטית ירד. לגבי הפרשה האחרונה, אני מכיר את הפרטים ונותן גיבוי מלא למחוז תל אביב שעושה עבודה ראויה ומקצועית. תנו להם להמשיך ולעשות את עבודתם. בואו נתאזר בסבלנות עד סיום החקירה.

"להניף את הדגל החברתי"

בהמשך הכנס צפוי לדבר שר התחבורה ישראל כץ והשר להגנת הסביבה עמיר פרץ. הכנס צפוי להימשך יומיים, ובמהלכו יתמקדו הדיונים בנושאים כגון דיור בר השגה, שיקום השכונות, הרכבת המתוכננת לאילת, סביבה ופנסיה. כמו כן יתקיימו דיוני שולחן עגול על משבר מדעי הרוח בישראל ועל "חוק יסוד - זכויות חברתיות", ויתארחו ועדות שונות של הכנסת.

אל"מ עוזי דיין, נשיא הכנס ומייסדו, אמר כי "יותר מתמיד נכונה היום דרישתו - הנפת שני הדגלים, הביטחוני והחברתי, יחדיו ולאותו גובה. יותר מתמיד ברורה חשיבותו של סדר יום חברתי-כלכלי שמוביל הכנס בעשור האחרון". הוא הוסיף כי הכנס יתמקד השנה ב"בחינה של שנתה הראשונה של הממשלה והבאת הצעות פעולה מפורשות בתחומים החברתיים-
כלכליים השונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully