וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: הגן הלאומי שיחסום הרצף הערבי בירושלים

15.11.2013 / 0:03

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה להקים את הגן הלאומי מורדות הר הצופים שיחלוש על 650 דונם. תושבים ערבים באזור, שהגן יחצוץ בין שכונותיהם, טוענים: זה מהלך פוליטי

למרות הלחץ והגינויים, תנופת אישורי הבנייה במזרח ירושלים ממשיכה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה אמש (חמישי) את בנייתו השנויה במחלוקת של הגן הלאומי "מורדות הר הצופים" במזרח ירושלים. הגן הלאומי האמור, שיתפרש על פני 650 דונם, עתיד לחצוץ בין השכונות הערביות באזור ולמעשה עשוי למנוע רצף טריטוריאלי. באחרונה דחף משרד הפנים את קידום התכנית.

תכנית המתאר המקומית להקמת הגן הלאומי, הנמצא בסמוך לאוניברסיטה העברית ובין שכונת א-טור ועיסאוויה במזרח ירושלים, הופקדה להתנגדויות הציבור כבר בנובמבר 2011, אלא שעתירה לבית המשפט גרמה לעיכובה. אחרי שהעתירה נדחתה, התכנית הופקדה בשנית באפריל 2013.

תושבים ערבים בשכונות הסמוכות, המתנגדים להקמת הגן, טוענים כי הוא עתיד להיבנות על קרקעות השייכות להם, וכי הוא מונע אפשרות של התרחבות טבעית של האוכלוסייה ובנייה חדשה. לדבריהם, המניע של ישראל להקמת הגן נעוץ למעשה בסיבות הללו. "הגן חונק את השכונות", אמרו בעמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון", המסייעת לתושבים הערבים. "שתי השכונות מוקפות באלמנטים אורבניים בלתי עבירים כגון כביש ארצי, קמפוס האוניברסיטה, מתחמי כנסיות ושכונות יהודיות", הוסיפו. לטענתם, השכונות באזור ממילא בנויות בצפיפות גבוהה בהן התשתיות דלות.

מנגד, גורמים המצדדים בתכנית טענו כי בגן ישנם ממצאים ארכיאולוגיים חשובים, והם ציינו גם כי הוא ישמש ריאה ירוקה נקייה מבנייה - ממנה יוכלו ליהנות גם תושביה הערבים של השכונות. לטענתם, שטח שייגרע מהתכנית יהפוך לחלק מעיסאוויה. אולם, נוכח העובדה שמדובר בשטח ששולט על צירים חשובים, כמו הכביש למעלה אדומים, בנייה ישראלית במקום תימנע למעשה אפשרות של חלוקת ירושלים במשא ומתן עתידי.

"מנסים לחבל בתכנית"

הגן הלאומי בהר הצופים מופיע כבר בתוכנית המתאר של ירושלים, אולם בשנים האחרונות נעשו בתכנית להקמתו שינויים - כך שנוספו לשטחו 80 דונם לעומת המתאר המקורי. השטחים הירוקים הסובבים "סופחו" אף הם לתכנית והפכו לחלק אינטגרלי מהגן המתכונן. גורמים בוועדה לתכנון ובנייה מסרו לוואלה! חדשות כי ראש העיר ניר ברקת מנסה לקדם פשרה עם התושבים הערביים של השכונות במטרה להעביר 35 מאותם 80 דונם לחזקתם (כך ששטח הגן הכולל יעמוד בסופו של דבר על 615 דונם במקום 650). יצוין כי בתחילה עמדה התכנית על 750 דונם, אולם בסופו של דבר התקבלו כמה התנגדויות, מה שהקטין במאה דונם את שטחו הכולל של הגן הלאומי.

חבר הוועדה, עורך הדין יאיר גבאי, מסר בתגובה: "הגורמים שניסו לחבל בקידומה של התכנית החשובה והאסטרטגית הזו פעלו למען עבריינות בנייה שאין לה גבולות ושאיננה מתחשבת אף לא באינטרסים של תושבי מזרח ירושלים". לטענתו, גם אלו זכאים ליהנות משטחים ציבוריים פתוחים ושטחי נוף פתוח, במקומות עם הנוף הקדום של ירושלים. הוא גם העביר ביקורת כלפי הארגונים הסביבתיים שלא התייצבו לצד התכנית ה"ירוקה". "מפליא אותי כל פעם מחדש איך כל הארגונים הירוקים למיניהם נעלמים כשמדובר בבנייה על שטחים ירוקים במזרח ירושלים. פתאום ריאות ירוקות לא חשובות, פארקים לילדים ותושבים לא מעניינים אף אחד. מבחינתם, שתושבי האזור ימשיכו להגיע לגן סאקר במקום שיהיה להם פארק ראוי לשמו ליד הבית".

בתוך כך השר להגנת הסביבה עמיר פרץ הורה אתמול לרשות הטבע והגנים, היזם של התכנית בירושלים, לא להגיע לדיון ולהפסיק את הקידום – זאת על אף שהשלב הנוכחי עוסק בהתנגדויות להקמת הגן ולא בייסודו. בתגובה לכך אמר עו"ד גבאי: "זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ששר בממשלת ישראל שממונה על איכות הסביבה פועל נגד הקמת גן לאומי ובעד הפקרות ועבריינות בנייה".

מהשר פרץ נמסר בתגובה: "השינויים כפי שהתקבלו בוועדה מצביעים על כך שבמאמץ נוסף, כפי שדרש השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, היה ניתן להגיע לתוצאה של תוכנית בהסכמה ולא להותיר את השטח כשטח מריבה בתקופה רגישה זו. השר פרץ מנהל מאבק בלתי מתפשר על הגנת הסביבה בכל אתר ואתר ולהגנה על המרחבים הפתוחים במדינה אך אינו מוכן להיות שותף בהכרזות שמטרתן לא נוגעת לסביבה כלל וכלל. השר פרץ נושא באחריות המדינית הכוללת ורואה בהכרזה בעת הזו הוספת שמן למדורה לעימותים הבינלאומים הקריטים ובמיוחד כאשר אין כל דחיפות ובהילות להכרזה מסוג זה לאור העובדה שאין שום תוכניות בנייה ולא מתבצעת בנייה בפועל בשטח המדובר".

פפה אללו, יו"ר מרצ-העבודה בירושלים וחבר מועצת העיר אומר כי אישור התכנית לא מפתיע: "הלחץ הפוליטי הורגש עוד לפני הדיונים ובמשך הרבה שנים. השיא של הפוליטיזציה של התוכנית באה בהתחלת הדיון כאשר הנציג של השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, לא קיבל מענה לבקשתו לא לקיים את הדיון ולדחות אותו כדי להגיע להסכמות. חוץ מלהיות תכנית פוליטית, זאת תכנית שאפשר להגדיר אותה כפשע נגד התושבים של עיסאוויה וא-טור. מדובר על האדמות היחידות שנשארות להם כדי לאפשר לדורות הבאים לבנות ולהרחיב את הישוב. אני חבר בוועדה לתכנון ובניה המקומית בירושלים, ונוכחתי לדעת פעם אחר פעם איך הדרג הפוליטי ניסה לטרפד את התכנית שהגישה בזמנו עמותת "במקום" עבור התושבים של עיסאוויה בשטח של הגן. למרות שהתכנית היתה מוסכמת על הדרג המקצועי, התכנית טורפדה".

נתניהו מגיב ללחץ: הורה לבחון מחדש הבנייה בהתנחלויות

(עדכון ראשון: 23:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully