וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן חזר למשרד החוץ: "להרגיע הרוחות עם ארה"ב"

12.11.2013 / 12:09

במשרד החוץ נערכה לליברמן קבלת פנים חגיגית, עם שובו לתפקיד השר. את נאומו הקדיש למתיחות מול האמריקנים בנושא האיראני: "זו צפירת הרגעה. בלי ארה"ב לא נוכל לתמרן בעולם"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

11 חודשים אחרי שעזב, חזר הבוקר (שלישי) ח"כ אביגדור ליברמן למשרד החוץ, ממנו פרש נוכח האישום נגדו. הוא התקבל במקום על ידי העובדים והמנכ"ל שהכינו לו קבלת פנים חגיגית, ועל ידי סגנו זאב אלקין שמילא את התפקיד בהיעדרו. במרכז דבריו הבהיר השר כי יש "להרגיע את הרוחות" בין ישראל לבין ארה"ב בנושא הגרעין האיראני.

"אתם מכירים אותי, אני לא סנטימנטלי - אבל היום נכנסתי ללשכתי, והיא נשארה בדיוק כפי שעזבתי אותה. כמה טוב לחזור הביתה. אין טוב מזה", אמר ליברמן לנוכחים. אחרי שורת הברכות וההבטחה לעסוק מיידית בנושא סכסוך העבודה במשרד החוץ שנמשך כבר תשעה חודשים, פנה ליברמן להתנצחות עם וושינגטון. "פגישת העבודה הראשונה שלי הייתה עם השגריר האמריקני דן שפירו", אמר והצהיר: "היחסים עם ארה"ב הם אבן היסוד של יחסי החוץ, בלי זה אנחנו לא יכולים לתמרן בעולם העכשווי. חילוקי דעות זה טבעי, אבל הם לא צריכים להישמע כפי שנשמעו בחוץ. צפירת הרגעה היא חשובה, ואנחנו נתעסק בזה כבר מחר", אמר.

ליברמן שב ואמר כי חרף חילופי הדברים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי, "היחסים הם חיוניים וטובים, שום דבר לא ישנה זאת".

"היית פה בלבנו"

"לא השתכחת, היית פה בלבנו", אמר בטקס יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ, יאיר פרומר. "אני מברך אותך 'ברוך הבא למשרד החוץ'. כל עובד ממשרד החוץ שמח בשמחתך גם על חזרתך וגם על העול שהוסר ממך אישית". הוא הוסיף כי למשרד החוץ תפקיד חשוב שהאינטרס הישראלי יישמר בנושא האיראני. "הוא עומד בחזית במשך שנים, וימשיך כל עוד נזדקק לו". לדבריו, כדי שמשרד החוץ יוכל לעמוד באתגרים, ולמען שמירה על האינטרס ישראל, יש להעביר סמכויות נוספות למשרד ולסיים את סכסוך העבודה.

"אנחנו שמחים לראות אותך כאן, גם אישית וגם מקצועית", אמר לו מנכ"ל המשרד רפי ברק. "המשרד היה עסוק בשני דברים – ברמת הקונפליקט היינו עסוקים בסוגיה האיראנית, וחיפשנו הזדמנויות באזור, וגם ליווינו מקרוב את המו"מ עם הפלסטינים".

סגן השר אלקין, שמינויו לתפקיד אושר היום מחדש אמר: "היית צריך להמשיך פה ברצף, וחבל על השנה שהמשרד היה ללא שר. קולך היה חסר בקבינט ובמקום קבלת ההחלטות. ישראל צריכה שקולו של משרד החוץ יישמע ביתר שאת, ושקולך האישי - עם מדיניותך האקטיביסטית, יחזקו את קולה של הממשלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האתגר הגדול ביותר הוא זה האיראני. חמינאי בנאום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שזוכה בשבוע שעבר בבית המשפט מעבירות של מרמה והפרת אמונים, ולאחר שמינויו המחודש אושר לפני יומיים בממשלה, הושבע אמש יו"ר ישראל ביתנו, לתפקיד שר החוץ. הכנסת אישרה מוקדם יותר את מינויו ברוב של 62 מול 17. מאז הבחירות בחודש ינואר האחרון נמנע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מלמנות שר חוץ במשרה מלאה כדי לשמור את התפקיד לליברמן במקרה שיזוכה.

אולם, לא כולם מרוצים מחזרתו של ליברמן למשרד החוץ. בתחילת השבוע הביע ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) התנגדותו למהלך. "הצמד ליברמן ואלקין הם הצמד הלא נכון במקום הלא נכון. מול מתקפת החיוכים הם מביאים מתקפת חיכוכים. הם יבודדו את ישראל ויגרמו נזק הסברתי, הם משחקים לידי מתנגדי ישראל בעולם", אמר הרצוג באירוע שבת תרבות בנס ציונה. "ליברמן הוכיח שהוא שר החוץ הגרוע ביותר בתולדות ישראל, אדם שלא מקובל בשום מדינה מערבית. אני לא מבין למה להחזיר אותו".

מה מחכה לליברמן?

השנה שבה נעדר ליברמן ממשרד החוץ הייתה דרמטית ביותר. זה החל בחודש מרץ האחרון, אז החליט נתניהו, לאחר בקשה מפורשת מנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לעשות צעד ראשון לקראת פיוס עם טורקיה. זה נמשך בחודש יוני, עת נבחר נשיא חדש באיראן - שהצליח לקרב את ארצו למערב - ונגרר אל חודשי הקיץ, במהלכם הודיע האיחוד האירופי שהוא מאמץ מדיניות חדשה להחרמת ההתנחלויות, כמה שבועות בטרם חודש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. כל האתגרים הללו יחכו לליברמן על שולחנו כאשר ישוב למשרד.

בחזית הטורקית, הסיכוי שליברמן יביא לשינוי ביחסים עם משטרו של רג'פ טייפ-ארדואן הוא כמעט אפסי. הסיבה העיקרית לכך שהפיוס עם טורקיה תקוע היא התנהלותו השערורייתית של ראש הממשלה הטורקי, אבל גם להצהרות לוחמניות מכיוונו של ליברמן כלפי טורקיה ודאי לא תהיה השפעה מיטיבה על הנושא. האמריקנים היו מעוניינים מאוד לראות את שתי בעלות הברית שלהם באזור שבות לשתף פעולה, אבל חזרתו של ליברמן למשרד החוץ הופכת את התסריט הזה כאמור לכמעט בלתי אפשרי.

בנושא האיראני, למשרד החוץ ישנה השפעה מוגבלת, בלי קשר לזהותו של השר המכהן. עם זאת, לליברמן בהחלט יכולה להיות תרומה מסוימת למאמציה של ישראל למנוע מאיראן לפצל את שש המעצמות שמנהלות מולה משא ומתן. זאת, בשל יחסיו עם גורמים בכירים במוסקבה, בהם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

בין איראן לארדואן: ליברמן חוזר למשרד החוץ

קבלת פנים לשר החוץ אביגדור ליברמן עם חזרתו למשרד החוץ, נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
קבלת פנים לשר החוץ אביגדור ליברמן עם חזרתו למשרד החוץ, נובמבר 2013/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully