וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי נחת בז'נבה: "עדיין לא הושג הסכם עם איראן"

9.11.2013 / 1:33

שר החוץ האמריקני הוזעק לשוויץ לרגל חתימה אפשרית על הסכם בסוגיית הגרעין, אך הודה כי בשלב זה קיימים פערים בין הצדדים. נתניהו לקרי: "ההסכם קובר פתרון של שלום"

לשכת העיתונות הממשלתית

מחלוקת קשה ופומבית בין וושינגטון לירושלים: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי ישראל אינה מחוייבת להסכם המתהווה בין המעצמות לאיראן. "שמעתי שהאיראנים ממשיכים לחייך בז'נבה, יש להם סיבה טובה", הוסיף בפגישתם אתמול (שישי) בבוקר בנמל התעופה בן גוריון.

קרי עצמו אמר עם נחיתתו בשוויץ כי "ישנם עדיין נושאים לא פתורים". שר החוץ האמריקני, שהוזעק במפתיע לז'נבה - עדות נוספת לכך שחתימה על הסכם מתקרבת - הבהיר כי טרם נחתם הסכם בין איראן למעצמות.

לפני שהמריא קרי מישראל, שמע את נתניהו אומר כי ההסכם המתהווה קובר "את האפשרות לפתרון של שלום" בסוגיית הגרעין האיראני. "ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה". יצוין כי בפתח הפגישה השניים אמורים היו להופיע יחד בפני התקשורת, אך בפועל רק נתניהו התייצב מול הכתבים. יתכן שהסיבה לכך היא רצונו של קרי להימנע מעימות בפני המצלמות.

נתניהו ברומא: "להמשיך את הלחץ על איראן". רויטרס
"שמעתי שהאיראנים ממשיכים לחייך בז'נבה, יש להם סיבה טובה". נתניהו וקרי/רויטרס

דבריו של נתניהו מגיעים על רקע מה שנראה כהתקדמות משמעותית בשיחות הגרעין עם האיראנים בז'נבה, לקראת הסכם ביניים במסגרתו תזכה טהראן להקלה מסוימת בסנקציות שחונקות את כלכלתה. בירושלים מתנגדים לכל מתווה שיעניק לאיראנים הקלות בטרם יפסיקו את העשרת האורניום, וטוענים כי רק הגברת הלחץ תגרום למשטר האייתוללות לוותר על שאיפותיו הגרעיניות.

מוקדם יותר אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי ייתכן שהסכם בין הצדדים ייחתם "כבר השבוע". קרי נפגש במהלך היום עם עמיתו האיראני. בנוסף, גם שר החוץ הצרפתי לורן פביוס משתתף בסבב השיחות בז'נבה, כמו גם שר החוץ של בריטניה וויליאם הייג ושר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"יש אפשרות להסכם מדורג"

מקור במשרד החוץ האמריקני סיפק הסבר לנסיעתו הלא מתוכננת של קרי, ולפגישות אותן הוא אמור לקיים: "שר החוץ קרי הוזמן לז'נבה על ידי נציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון בכדי לסייע במאמץ לצמצום המחלוקות בין הצדדים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הלילה בראיון ל-NBC להסכם אשר עשוי להיחתם בזמן הקרוב עם איראן. "ישנה אפשרות להסכם מדורג", אמר אובמה, "כאשר בשלב הראשון נדאג להקפאת פרויקט הגרעין של איראן ובמקביל נספק להם הקלה קלה, תוך השארת תוכנית הסנקציות הכללית במקומה".

נתניהו כינה השבוע את ההסכם "טעות היסטורית", והבהיר כי בעיני ישראל, הוויתורים להם צפויה איראן להסכים – הקפאת העשרת האורניום לרמה של 20%, האטת הפעילות במתקן המים הכבדים באראק, דילול האורניום המועשר שברשות איראן והאטת הצנטריפוגות שלה – כלל אינם ויתורים. גורמים מדיניים ישראליים השתמשו במילים בוטות עוד יותר מאלה של נתניהו, ואמרו אמש כי הסכם הגרעין המתגבש "מסוכן לישראל ולשלום העולם כולו". נתניהו זועם על כך שהאמריקנים הסכימו להסיר מעל איראן חלק מהסנקציות שהוטלו עליה, בתמורה לצעדים "טקטיים" מצד האיראנים.

קרי לא צפוי להשתכנע מטיעוניו של נתניהו נגד ההסכם. עוד בשבוע שעבר הוא אמר כי ארה"ב "לא תיכנע לטקטיקות של הפחדה" בסוגיה האיראנית – רמז ברור לאופן בו נתניהו מתייחס לנושא. הבית הלבן הודיע הלילה כי מבחינתו ההסכם המתגבש מהווה הישג, שכן לראשונה מזה עשור תיעצר פעילות הגרעין הצבאית של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully