וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק למניעת הסתננות: מאסר של שנה ללא משפט

בעקבות ביטול תיקון החוק על ידי בג"ץ, הצעה חדשה מקצרת את תקופת המאסר וקובעת מתקני שהייה פתוחים ביום. ההצעה תיצור "איזון בין זכותה ישראל להגן על הגבול לבין חובתה לנהוג בהומניות"

מאסר של שנה ללא משפט ושהייה במתקנים ייעודיים שיהיו פתוחים ביום וסגורים בלילה עם התייצבות תלת-יומית ועבודות תחזוקה במקום - כך ייראו חייהם של מבקשי המקלט בישראל, זאת לפי תזכיר החוק למניעת הסתננות שהופץ הלילה (שישי) על ידי משרד הפנים. תקופת המאסר קוצרה משלוש שנים, לאחר שתיקון החוק למניעת הסתננות בוטל על ידי בג"ץ לפני חודשיים בטענה להיותו בלתי חוקתי. אמנם ההצעה הנוכחית מדברת על "מתקן שהייה פתוח", אך תזכיר החוק מבהיר היטב כי לצד אי התייצבות לרישום במהלך היום ייקנסו מבקשי המקלט או יושמו מידית במעצר מנהלי. "הצעת החוק נותנת כלים חיוניים למאבק בהסתננות הבלתי חוקית לשטח ישראל, המתחייבים בעקבות פסיקת בג"ץ", אמר שר הפנים גדעון סער הלילה והוסיף כי יביא את ההצעה לאישור הממשלה עוד במהלך החודש.

על פי דבר ההסבר להצעת חוק, "תיקון חקיקה זה בא ליצור הסדר מאוזן יותר, אשר יהווה אמצעי מידתי יותר ועל כן יעמוד בסטנדרטים החוקתיים אשר נקבעו בפסק הדין", נכתב. "הצעת חוק זו יוצרת, אם כן, איזון ראוי בין זכותה של מדינת ישראל להגן על גבולותיה ולמנוע את ההסתננות אליה, לבין חובתה לנהוג באופן הומני כלפי כל מי שנמצא בשטחה ולהגן על זכויות האדם של כל אדם באשר הוא אדם".

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
לצד אי התייצבות לרישום במהלך היום ייקנסו מבקשי המקלט או יושמו מידית במעצר מנהלי. מתקן הכליאה בסהרונים/יותם רונן

על פי תזכיר החוק ניתן יהיה לכלוא למשך שנה רק מבקשי מקלט חדשים שייכנסו לישראל מרגע אישור החוק וכניסתו לתוקף. על כן, לא יחול החוק על עשרות אלפי מבקשי המקלט השוהים בישראל כיום. כמו כן, בעקבות קביעה זו עדיין תצטרך רשות האוכלוסין וההגירה להמשיך בשחרור מבקשי המקלט המוחזקים כיום בסהרונים מתוקף החוק שביטל בג"ץ, פעולה שעושים בעצלתיים ואתמול אף ביקר בג"ץ התנהלות זו וטען כי ניתן גם לעבוד שעות נוספות על מנת לזרז את ההליך.

להפחית את התמריץ הכלכלי להסתננות

במטרה להתמודד עם מבקשי המקלט השוהים בישראל, לראשונה קובע תזכיר החוק כי יופעל "מרכז שהייה פתוח" שיופעל על ידי שרות בתי הסוהר ויספק למבקשי המקלט השוהים בו את צרכיהם הבסיסיים בהם לינה, מזון, שרותי בריאות. "מטרתו של מרכז השהייה לספק למסתנן את צרכיו הבסיסים מחד, ולאסור עליו לעבוד מאידך. כך פוחת התמריץ הכלכלי להסתננות לישראל ולהשתקעות בישראל ביחס לאלו המצויים כבר בישראל ועם זאת אין צורך בהשמת המסתנן במשמורת לתקופות ארוכות... מדובר באמצעי מידתי יותר ופוגעני פחות בהשוואה לאמצעים חלופיים", הוסבר בתזכיר החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב, דצמבר 2012. בן קלמר
החוק לא יחול על עשרות אלפי מבקשי המקלט השוהים כבר בארץ/בן קלמר

מבקשי המקלט שיוחזקו במתקן לא יורשו לעבוד באזור במהלך שהייתם מחוצה לו, אך על פי תזכיר החוק מנהל מרכז השהייה יהיה רשאי להעסיק את מבקשי המקלט השוהים בו בעבודות תחזוקה ושירותים שוטפים בשטח המתקן. זאת תמורת "גמול סביר", שייקבע בתקנות על ידי השר לביטחון הפנים, שיקבע גם את גובה דמי הכיס שיקבלו השוהים במתקן. עוד נקבע כי על שר הפנים לקבוע הוראות שיסדירו את אופן יציאתם וחזרתם של מבקשי המקלט מהמתקן ושלושה מועדי התייצבות לרישום, מה שיקשה עליהם להתרחק מהמקום.

עוד קובע תזכיר החוק הנחיות באשר להפרת ההתייצבות לרישום, עבודה מחוץ למתקן ועוד: ממונה ביקורת הגבולות של משרד הפנים יהיה רשאי להורות על העברת שוהה למשמורת במתקן כליאה סגור אם לא יתייצב לרישום באופן חוזר, יעבוד מחוץ למרכז השהייה או שיימצא כי מסכן את ביטחון המדינה או שלום הציבור. בעקבות הפרה ראשונה של התנאים ניתן יהיה להעביר מבקש מקלט למתקן כליאה לשלושה חודשים, בהפרה שנייה לשישה חודשים ובכל הפרה נוספת לתקופה של שנה. כמו כן נקבע כי ימונה אדם שכשיר להיות שופט שלום כממונה על בירור פניות של השוהים בעניין תנאי שהייתם במתקן.

"אני מציעה למבקשי המקלט ולתושבי דרום תל אביב לקרוא טוב טוב את השורות הבאות: 'ההצעה לא תחול על עשרות אלפי המסתננים שכבר מצויים בישראל'. כלומר, מי שכבר חיים בישראל - החוק החדש לא יטפל בהם", אמרה הבוקר ח"כ מיכל רוזין (מרצ). "אני מזכירה שבחודשים האחרונים נכנסו לישראל אפס שוהים בלתי חוקיים. אפס. בהם החוק החדש אמור לטפל. אז מי שחולם שבעקבות החוק הזה עשרות אלפי מבקשי המקלט בדרום תל אביב יעלו מחר על אוטובוסים לנגב - מוזמן להתעורר. שוב הממשלה עושה רעש גדול, אבל חוץ מזה, לא עושה דבר. הממשלה יודעת טוב מאוד שהאנשים שחיים כאן יישארו כאן - הגיע הזמן לדאוג להם לתעסוקה, בריאות, דיור, רווחה וחינוך".

עוד באותו נושא:
נוהל חדש: שחרור מבקשי מקלט - לא לתל אביב ואילת
המדינה מתעלמת מבג"ץ: "לא משחררים מסתננים"
מבקשי מקלט על הגדלת מענק העזיבה: "לא מחפשים כסף"

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully