וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי מקלט על הגדלת מענק העזיבה: "לא מחפשים כסף"

כדי לעודדם לעזיבה מרצון, מציע שר הפנים להגדיל את המענק ל-5,000 דולר במקום 1,500 שנהוגים כיום. מבקש מקלט על רקע הדיון בוועדת עובדים זרים: "נחזור רק כגופות"

שר הפנים גדעון סער עובד במרץ על תכנית להתמודדות עם סוגיית מבקשי המקלט בישראל, לאור פסיקת בג"ץ, שביטלה את החוק למניעת הסתננות. במסגרת התכנית סיכם סער עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על העלאת המענק שתשלם ישראל למבקשי מקלט במטרה לעודדם לעזוב את ישראל מרצון לכ-5,000 דולרים, זאת לעומת 1,500 דולרים שקיבלו עד כה. הנושא נמצא בדיונים מתקדמים בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ומשרד האוצר, כך אמר היום (רביעי) לוקר בדיון בוועדת עובדים זרים. בשבוע הבא צפוי סער להציג תזכיר חוק בנושא.

עמנואל ימאני, מבקש מקלט מאריתריאה השוהה בישראל מזה חמש שנים וחצי נדהם כששמע על התכנית. "אנחנו לא באנו בשביל 5,000 דולרים, לא באנו לחפש כסף אלא רק את חיינו", סיפר לוואלה! חדשות. "אני לא מאמין שמישהו ייקח את הכסף ויחזור לאריתריאה כי משמעות הדבר תהיה שהכסף יגיע ישירות לממשלה כשאותו אדם ינחת ומיד ילך לכלא או ימות. במצב הנוכחי באריתריאה אני אחזור לשם רק כגופה". ימאני הוסיף כי אנשים "חזרו לשם בעבר דרך סודן או ממצרים ועד היום לא ברור איפה האנשים האלה, אז מה יעזור להם הכסף? ישראל יודעת בדיוק מה קורה שם, אז מה זה משנה איזה סכום יציעו?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סער ונתניהו סיכמו על תכנית חדשה להתמודדות עם מבקשי מקלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארגוני זכויות אדם סבורים שראשי המדינה לא מבינים שדבר לא ישכנע אנשים לחזור למקום בו נשקפת סכנה ברורה לחייהם. "פעם נוספת מסרבת הממשלה ללמוד מלקחי העבר, כשעבור מרבית ממבקשי המקלט חזרה למולדתם מהווה סכנת חיים ועל כן אף סכום של כסף לא יגרום לעזיבה של מרבית הקהילה ", אמרה עו"ד רעות מיכאלי, מנכ"ל מוקד סיוע לעובדים זרים. "את הכסף שמבקשת הממשלה להשקיע בעידודם של פליטים לחזור לסכנת חיים, ראוי שתשקיע בתשתיות, דיור, בריאות ושאר שירותים בדרום תל אביב, לטובת כלל הקהילות המתגוררות שם. השקעה מתאימה יחד עם מתן היתרי עבודה למבקשי המקלט תביא לשינוי משמעותי במצב".

גם בארגון אס"ף (ארגון סיוע לפליטים) לא מאמינים כי כסף הוא מה שיוציא את מבקשי המקלט מישראל. "לאן ישראל מצפה שיעזבו עם הסכום הזה? הרי לאריתריאה וסודן הם לא יכולים לחזור. הסכום הזה לא יסייע לאנשים לסיים את מצב פליטותם ואני לא מאמינה שאנשים שנשקפת סכנה לחייהם יאמינו שבסכום זה ייצרו לעצמם חיים חדשים במקום אחר בעולם", אמרה אורית מרום מהארגון.

הצעה להחזיק מסתננים במעצר שנה וחצי

בנוסף להעלאת גובה המענק כוללת תכניתו של סער תיקון לחוק למניעת הסתננות כך שיעמוד במבחן בג"ץ, באמצעות הפחתת משך הזמן שיותר להחזיק מבקש מקלט במעצר לכשנה וחצי. כמו כן כוללת התכנית סעיף לפיו יופעלו מתקני כליאה פתוחים בנגב, בסמוך לכלא סהרונים. נושא זה נדון הבוקר בוועדת עובדים זרים בראשות ח"כ מיכל רוזין (מרצ) לצד סוגיית הענקת היתרי עבודה למבקשי מקלט.

בהתייחסו לתכנית של סער אמר היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין וההגירה דניאל סולומון: "מתקן השהייה שייבנה בסמוך לסהרונים יכיל בשלב הראשון את הכלואים בסהרונים ובשלב שני את שאר המסתננים בארץ. הוא יהיה מתקן פתוח ביום, אך בערב תהיה התייצבות והשוהים בו לא יוכלו לעבוד". רוזין טענה כי מדובר בכלא פשוטו כמשמעו. "מתקן שהייה פתוח שיש בו מסדרי ערב וספירת ראשים, שלכלואים בו אסור לעבוד ומנוהל על ידי שב"ס - כרגע נשמע כמו כלא", אמרה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
"הכלא שייבנה ליד סהרונים יהיה מתקן פתוח ביום, אך בערב תהיה התייצבות והשוהים בו לא יוכלו לעבוד". כלא סהרונים/יותם רונן

עוד עסק הדיון במתן אישורי עבודה למבקשי המקלט. על פי המדיניות הנהוגה כיום, ממשלת ישראל לא מעניקה רישיונות עבודה למבקשי מקלט, אך מנגד מאפשרת למעסיקים להעסיקם ללא מתן קנסות בגין ההעסקה. מצב עמום זה יוצר בלבול רב בקרב מעסיקים שלא ממהרים ללמוד את המציאות ולעיתים מעדיפים שלא להעסיק מבקשי מקלט. מצב זה דוחק רבים לעבודות מזדמנות ולא מדווחות, ותורם להצטופפותם בשכונות המוחלשות, בעיקר בדרום תל אביב, ולתנאי העסקה פוגעניים.

"אף צד לא מקבל מענה הולם"

"הממשלה מתעקשת למנוע ממבקשי מקלט אישור עבודה בישראל, אף שגם למנהיגיה ברור שזאת הדרך היחידה להקל על מצבם – וגם על מצב תושבי השכונות בדרום תל אביב", אמרה רוזין. "עשרות אלפי בני אדם חיים בינינו ומחכים לפתרון, בשעה שענפים רבים במשק הישראלי, שישראלים לא מעוניינים לעבוד בהם – כמו חקלאות או ניקיון – משוועים לידיים עובדות. אנחנו נגיש תכנית תעסוקה לשולחן הממשלה, שהיא מפתח גם לנושא הרווחה, החינוך וביטחון הפנים, וגם להגברת ההגנה על זכויות מבקשי המקלט. כרגע אף צד בעניין לא מקבל מענה הולם".

נציגי ארגוני הסיוע הציגו נייר עמדה לפיו מתן אשרות עבודה מסודרות יובילו לשיפור המצב בכמה היבטים. "הענקת רישיונות עבודה למבקשי מקלט יכולה לסייע בפיזורם במקומות עבודה שונים ברחבי הארץ, תקדם העסקה שוויונית והוגנת המיטיבה עם כלל ציבור העובדים בישראל ותתרום למניעת ההידרדרות לפשע, הנובעת מקשיי הישרדות ומעוני", טענו נציגי הארגונים, "באופן זה יכולה ממשלת ישראל לתת מענה מיידי לחלק מן המצוקות הן של מבקשי המקלט והן של תושבי השכונות שבהן מרוכזים מבקשי המקלט, ולהגן על זכויותיהם של כלל העובדים במשק".

"על ישראל לחשוב על פתרונות שיובילו לשילוב בריא ונכון של 54 אלף מבקשי המקלט עד ליום בו יוכלו לחזור בבטחה לביתם", הוסיפה אורית מרום, "בראש ובראשונה יש לתת להם היתרי עבודה עמם יוכלו לעבוד בצורה חוקית בכל רחבי הארץ. עצם אי מתן היתרי עבודה הוא שדוחק אותם להיות בשוליים של החברה והגורם להם לעבוד בעבודת דחק, להיות תלויים אחד בשני ולהתקבץ באזורים מוחלשים. רק הסדרת אשרות תוכל להביא לפיזורם בכל רחבי הארץ ולשילובם באופן בריא בחברה".

עוד באותו נושא:
שר הפנים יציג: מסתננים ייכלאו, אך לא ל-3 שנים
המדינה מתעלמת מבג"ץ: "לא משחררים מסתננים"
דעה: לא רוצה מתנות - תנו לי לעבוד

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully