וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד על הפרדת דת ומדינה: "בישראל זה לא יקרה"

29.10.2013 / 16:20

שר האוצר, שמקדם חקיקה שתציע חלופה לזוגות שלא רוצים להינשא באופן דתי, אמר כי הגדרתה של ישראל כיהודית ודמוקרטית בעייתית. הוא הבטיח: נקצה 4 מיליארד שקל לקידום הערבים

מערכת וואלה!

שעות ספורות לאחר שסיעת יש עתיד הגישה למזכירות הכנסת את הצעת חוק "ברית הזוגיות", ולמרות שהסיעה פועלת לקידום הצעת חוק לקיום תחבורה ציבורית בשבת, יו"ר המפלגה, שר האוצר יאיר לפיד, הצהיר חד-משמעית כי לא תהיה הפרדה בין דת למדינה בישראל. בדברים שנשא היום (שלישי) בוועידת ראש הממשלה בנושא שותפות וצמיחה באוניברסיטת תל אביב, בהתייחסו להפרדה בין דת למדינה במדינות אחרות, אמר לפיד: "בישראל זה לא יקרה".

לפיד דיבר על המתיחות שבין הגדרתה של ישראל כיהודית להגדרתה כדמוקרטית, וטען כי מדובר בבעיה ללא פתרון. "מדינת ישראל מוגדרת, גם בחוק, כמדינה יהודית ודמוקרטית. במפגשים כמו זה, נהוג להצניע את ההגדרה הזו. אנחנו מעדיפים להדגיש את הדמוקרטיה הישראלית, את העובדה שיש לנו קצינים ושופטים ערבים וכולנו מעמידים פנים שאין בעיה. אבל יש בעיה", ציין לפיד. "זו בעיה שאין לה פתרון מפני שההגדרה של ישראל כיהודית ודמוקרטית אינה קלינית. אם המדינה היא דמוקרטית, איך היא יכולה להיות שייכת לבני לאום אחד?".

"צעירים ערבים יקבלו את הזכויות שמקבלים יוצאי צבא"

לפיד התייחס גם צורך לפתור את בעיית הפשיעה במגזר הערבי, לתגבר את השיטור בתוך היישובים וליצור הזדמנויות לקידום מקצועי לצעירים הערבים. "אני יודע שיש מתנגדים לשירות במגזר הערבי, אבל אנחנו מסיימים בימים אלה את מתווה השוויון בנטל, וחלק מזה זה שצעירים ערבים יוכלו לשרת בתוך הקהילה שלהם ולקבל את אותן זכויות שמקבלים יוצאי צבא", הסביר. "עד שנת 2016 נקצה ארבעה מיליארד שקלים בתכניות שונות לקידום האוכלוסייה הערבית בישראל. נדע להביא עוד תקציבים, נעזור בסיוע לרשויות הערביות, בשינוי מבחני ההתאמה לשירות המדינה ובחינוך".

בימים הקרובים צפויה יש עתיד להגיש את הצעת חוק "ברית הזוגיות", המבקשת למעשה ליצור מנגנון אזרחי המקביל לנישואים בישראל. בדברי ההסבר להצעה, שאותה מתעתדת להגיש חברת הכנסת עליזה לביא, נכתב כי היא מבקשת לפטור את מצוקתם של בני זוג שלא מעוניינים להינשא באופן דתי. "במציאות בישראל של ימינו, היעדרותו של מסלול חלופי למסגרת הדתית מביא להעמקת הקרעים שבין הציבור שומר המצוות לבין זה שאינו ולהתרחקות של רבים מהמסורת הדתית", נכתב בהצעה.

השר בנט בישיבת סיעה של הבית היהודי, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"סוגיות דת ומדינה יוסדרו בהסכמה". ישיבת סיעת הבית היהודי, אתמול/נועם מושקוביץ

להצעת החוק, אם וכאשר תוגש, צפויים לא מעט מכשולים: ראשית, קשה להאמין שסיעת הבית היהודי תתמוך בחוק בגרסתו הנוכחית. ההצעה עלולה להמשיך ולפורר את ציר בנט- לפיד, שחטף מכה קשה בראשית השבוע, כאשר לפיד תקף במילים קשות את ההצעה של הבית היהודי לקיים משאל עם על שחרור מחבלים וכינה אותה "הצעה מאוד לא אחראית שנועדה ליחסי ציבור".

בבית היהודי תקפו הבוקר את הצעת החוק. "סוגיות דת ומדינה יוסדרו בהסכמה ולא בכותרות תקשורתיות", נכתב בהודעת המפלגה. בכיר בבית היהודי אמר לוואלה! חדשות כי "כיוון שהסוגיה לא הובאה לדיון, כפי שדורשים ההסכמים הקואליציוניים, אנחנו לא נתמוך בה". גם בליכוד לא ימהרו לתמוך בהצעה, מכיוון שנתניהו מעוניין לשמור על אפשרות תמרון מול המפלגות החרדיות, למקרה של שינוי קואליציוני אפשרי, וקידום החוק עלול לסתום את הגולל על האופציה הזו. העובדה שסיעות הקואליציה סיכמו ביניהן כי כל התקדמות בנושאי דת ומדינה ייעשה בתיאום ובהסכמה, יקשו גם הן על קידום ההצעה.

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

לקריאה נוספת
האם בקרוב יוכלו זוגות חד מיניים להתחתן בארץ?
נאבק בסקרים - ובבנט: לפיד מקדם את ברית הזוגיות
המטאור שהתרסק: האכזבה מלפיד השפיעה על הבחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully