וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק חברתי? העשירים ישלמו יותר על שירותי הדת

21.10.2013 / 4:03

הממשלה אישרה את הצעת סגן שר הדתות אלי בן דהאן, לפיה מימון תקציב המועצות הדתיות ברחבי הארץ יקבע לפי יכולתה הכלכלית של הרשות המקומית. בן דהאן: "זו חלוקה חברתית יותר"

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) בישיבתה השבועית את הצעת ההחלטה של סגן שר הדתות אלי בן דהן המשנה את אופן חלוקת תקצוב המועצות הדתיות ברחבי הארץ. עד כה, החלוקה נוהלה בצורה כזו, כך ש-60 אחוזים מתקציב המועצה הדתית היה על חשבון הרשות המקומית ו-40 האחוזים הנותרים הגיעו ממשרד הדתות. אולם, על פי ההצעה שאושרה, מימון התקציב של כל מועצה דתית יקבע על פי יכולתה הכלכלית של כל רשות מקומית. הנוסחה החדשה, שהוגדרה על ידי סגן השר כ"חלוקה חברתית יותר", קובעת כי רשויות מקומיות חלשות מבחינה כלכלית ישלמו רק 25 אחוזים מתקציב המועצה הדתית בתחומן, ואילו משרד הדתות ישלים את 75 האחוזים הנותרים. לעומתן, רשויות חזקות תשלמנה עד 75 אחוזים מתקציב המועצה הדתית שלהן, כאשר המשרד לשירותי דת ישלים את 25 האחוזים הנותרים.

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
תושבי תל אביב ישלמו יותר? בית הדין הרבני האזורי בתל אביב/שרון בוקוב

בן דהן הסביר בצאתו מישיבת הממשלה כי ההצעה נועדה לסייע למועצות חלשות, אשר לטענתו בכל מקרה לא היו מעבירות את הכספים שהיו אמורות על פי החוק, דבר שגרם להלנת שכר של עובדי המועצות הדתיות ברשויות אלו. לדברי בן דהן, "הנטל בחלוקת התקציב בין הממשלה לבין הרשות המקומית ישתנה ביחס לכל מועצה בהתחשב בתבחינים שונים ובין היתר באיתנותה הפיננסית של הרשות המקומית". הוא הוסיף כי לא מדובר בהגדלת העוגה התקציבית, אלא חלוקתה מחדש, באופן צודק יותר. "אני שמח שהממשלה אישרה את הצעתי לתקן את אופן מימון המועצות הדתיות ברחבי הארץ, כך שאזרחיה של מדינת ישראל, בין אם הם מתגוררים בפריפריה או במרכז הארץ, יוכלו לקבל שירותי דת טובים", אמר, והבהיר כי לתפיסתו "חלוקה חברתית אפשר לבצע גם בתחום שירותי הדת".

"החלטה שערורייתית"

אולם, חרף טענתו של סגן השר בן דהאן כי הצעת החלוקה החדשה שהגה הינה "חברתית יותר", בעמותת חדו"ש, שעוסקת בקידום חופש דת ושוויון בנטל בין חילונים לבין חרדים, הגיבו בחריפות נגד הצעת ההחלטה שאישרה הממשלה. "החלטת הממשלה היא מסוג ההחלטות שממאיסות את היהדות על הציבור", אמר שחר אילן, סמנכ"ל העמותה. "בניגוד לטענת המשרד לשירותי דת, לא מדובר בצעד חברתי שמחלק את הנטל באופן שוויוני, אלא בהחלטה שערורייתית שתטיל את עלות שירותי הדת בישובים דתיים ומסורתיים על תושבי הערים המבוססות".

הוא הוסיף כי ההחלטה "מהווה פגיעה נוספת של הממשלה במעמד הביניים. זו הוכחה נוספת לצורך לבטל את המועצות הדתיות ולהפריד בין הדת לפוליטיקה. במקום המועצות הדתיות יש להקים מחלקות לשירותי דת בעיריות שיספקו שירותים בהיקף ובמימון בו מעוניינים התושבים".

בתגובה להאשמות, טענו בסביבתו של סגן השר כי אחוזי ההשתתפות שנקבעו בהצעה מהווים גבולות גזרה בלבד, וכי עדיין לא הוחלט האם העלייה באחוזי ההשתתפות של הרשויות החזקות במימון שירותי הדת תהיה גבוהה כל כך. בנוסף, הם הסבירו כי גם בעבר הושגו הסכמות בין שר הדתות, שר הפנים ושר האוצר במקרים של משבר תקציבי ברשויות מסוימות, אשר הובילו להחלטות נקודתיות להשלמת תקציב על ידי רשויות חזקות.

לקריאה נוספת:
בנט הציג רפורמות בשירותי הדת: "מהפכה היסטורית"
פרשנות / המהפכה ההיסטורית בשירותי הדת: למה רק עכשיו?

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully