וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לבחירות: ראש עיריית בת ים הודח מתפקידו

גלעד גרוסמן

20.10.2013 / 18:03

בג"ץ קיבל את עתירתה של תנועת אומ"ץ שדרשה להעביר את שלומי לחיאני מתפקידו, נוכח האישום שהוגש נגדו בגין קבלת שוחד. עם זאת, הוא יוכל להתמודד בבחירות המקומיות מחרתיים

צילום: יוסי אלי, עריכה: יותם בן-דוד

יומיים לפני הבחירות המקומיות: שופטי בג"ץ הורו היום (ראשון) להדיח מתפקידו את ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני, הנאשם בקבלת שוחד. עם זאת, השופטים קבעו כי יוכל להתמודד בבחירות שיתקיימו ביום שלישי. בכך למעשה קיבלו השופטים את עתירתה של תנועת אומ"ץ שדרשה להעביר את לחיאני מתפקידו.

בפסק הדין נכתב כי העבירות המיוחסות ללחיאני חמורות "לעין שיעור" מהעבירות שיוחסו לראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר וראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו, שהודחו לפני כחודש. "נוכח חומרת המעשים המיוחסים ללחיאני, אף שמדובר בכתב אישום ולא בהרשעה, המשך כהונתו של לחיאני עלול לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור, ובערכים של טוהר המידות ושלטון החוק", כתבה השופטת מרים נאור.

היא הוסיפה כי עיריית בת ים אמנם החליטה שלא להדיח את לחיאני בשל הקרבה למועד הבחירות ובשל חזקת החפות - אך טענה שעל העירייה היה לקחת בחשבון שיקולים נוספים. השופטת נאור הוסיפה כי יש "להצטער על כך שכתב האישום כנגד לחיאני הוגש שבועות ספורים לפני מועד הבחירות, אולם אין בכך כדי למנוע את הדחתו".

עו"ד גד מינא שייצג את תנועת אומ"ץ אמר אחרי ההערכה כי הניסיון של לחיאני למנוע את הדחתו בשל הקרבה למועד הבחירות "נכשל כישלון חרוץ". "מלכתחילה הוא לא היה צריך להעמיד את העניין למבחן בית המשפט. לחיאני היה צריך להתפטר - ואם לא התפטר, המועצה הייתה חייבת להדיחו. החלטתה שלא לעשות כן הייתה תמוהה מאד, בלשון המעטה. המסר לציבור בכלל ולציבור הבוחרים בעיר בת ים חייב לעבור – מר לחיאני אינו ראוי לכהן כראש העירייה כל עוד תלוי ועומד כנגדו כתב אישום כל כך חמור".

"ניסה להימנע מפשיטת רגל"

לפני כשלושה שבועות הוגש כתב האישום נגד לחיאני בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. לחיאני נאשם בכך שהיה ערב באופן אישי לחובות בסך מיליוני שקלים שצברו חברות קבלניות בבעלותו, ופעל ביחד עם אחיו, אבי, לקבלת כספי שוחד מגורמים שניהלו קשרים עסקיים עם עיריית בת ים, על מנת לעמוד בהסכמים שכרת עם בנקים שונים וכדי להימנע מפשיטת רגל. לטענת הפרקליטות, בין השנים 2004-2005 קיבל לחיאני כספי שוחד בסך 900 אלף שקלים.

כמו כן, לטענת הפרקליטות, לחיאני ואחיו פנו למספר אנשי עסקים בבקשה לקבל מהם הלוואות בסך מאות אלפי שקלים. השניים ידעו כי בעלי העסקים יסכימו להעניק ללחיאני את ההלוואות, בשל התלות העסקית שלהם בעיריית בבת ים. עוד נטען, כי לחיאני ניצל את מעמדו, את תפקידו ואת סמכויותיו כראש העיר, ופנה לשורה של עובדים בכירים בעיריית בת ים בבקשה שייקחו הלוואות עבורו מבנק איגוד בסכום כולל של 440 אלף שקלים. הכספים נמסרו ללחיאני ושימשו להחזר חובותיו לבנקים. בשל יחסי הכפיפות והמבוכה שבסירוב לפנייתו, נאלצו העובדים להיענות לבקשתו של ראש העיר, כך לפי האישום, ובגינה נחשף כל אחד מהם לחוב בן עשרות אלפי שקלים כלפי הבנק, לאורך כמה שנים.

ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני מגיע לביתו של החייל תומר חזן שנרצח בגדה. דרור עינב
לפי הפרקליטות - קיבל שוחד של 900 אלף שקלים. לחיאני/דרור עינב

לפני כחודש הורה כאמור בג"ץ על הדחתם של ראשי הערים יצחק רוכברגר ושמעון גפסו, בעקבות הגשת כתבי אישום נגדם. בית המשפט קבע כי בדומה להלכה שנקבעה בפרשות פנחסי ודרעי, שנאלצו להתפטר מתפקידי שר בעקבות כתבי אישום שהוגשו נגדם, כך על ראשי ערים להתפטר או להיות מודחים, במידה ומוגש נגדם כתב אישום חמור. זאת, למרות שמדובר במי שנבחרו לתפקיד בבחירה ישירה, ולא במי שמונו לתפקיד.

מועד הבחירות - גורם שהשפיע על ההחלטה

"למרבה הצער, התופעה של הגשת כתבי אישום נגד ראשי רשויות מקומיות התגברה, התגברה עד למאוד. בסופו של יום, בהתחשב בשיקולי שלטון החוק, טוהר המידות ואמון הציבור בנבחריו... דומה כי יש להחיל אמות מידה דומות לאלה שהוחלו בפרשות דרעי-פנחסי, גם על נבחרי ציבור ברשויות המקומיות", כתבה היום השופטת נאור.

היא הוסיפה שמועד הבחירות לראשות העירייה היה גורם נוסף שהשפיע על ההחלטה, ושבמידה ונותר לראש עיר נאשם זמן רב לכהן, ראוי להדיחו. אולם, ערב בחירות, לדבריה, היה להתייחס גם לשאלה האם ראש העיר מתכוון להתמודד שוב. "המשמעות המעשית של הפסקת הכהונה זמן קצר בלבד לפני הבחירות, בהן כאמור לא ישתתף נבחר הציבור – פוחתת", כתבה בנוגע להימנעות של בית המשפט מהדחת של ראש עיריית רמת גן, צבי בר. אולם, במקרה וראש העיר מתכוון להתמודד שוב, כמו במקרה של לחיאני, "יש להתייחס לכך כאילו מדובר בתחילת הקדנציה".

לקריאה נוספת
”מועצת בת ים עשתה צחוק מפסקי הדין של בג”ץ”
לחיאני לא מתרגש מכתב האישום: ”אתמודד בבחירות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully