וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההצעה להתיר לרופאים לרשום קנאביס רפואי חסרת אחריות"

20.10.2013 / 6:28

בראיון לוואלה! חדשות מבהירה שרת הבריאות יעל גרמן שהיא מתנגדת לחוק הקנאביס, לפיו רופאי משפחה יורשו להעניק לחולים קנאביס. "הרופאים מבועתים מהמחשבה שהחוק ייכנס לתוקף"

"צריך להיות חסר אחריות לחלוטין כדי לרשום קנאביס לבנאדם בלי לדעת מה זה עושה. קנאביס לא רשום כתרופה. הבקשה של פייגלין חסרת אחריות וחסרת היגיון". כך אמרה שרת הבריאות, יעל גרמן, לקראת הצבעה שתתקיים היום (ראשון) בצהריים בוועדת השרים לענייני חקיקה, על הצעת החוק של משה פייגלין וחיים כץ (ליכוד) המבקשת לקבוע כי רופאי משפחה יוסמכו להעניק לחולים הסובלים ממחלות כרוניות מרשמים לקנאביס רפואי.

שרת הבריאות יעל גרמן במעקב אחר מבצע חיסון ילדי הדרום נגד פוליו. אוגוסט 2013. דייב בוימוביץ'
הגיע הזמן ללגליזציה? שרת הבריאות, יעל גרמן/דייב בוימוביץ'

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מחקרים רפואיים מצביעים על כך ששימוש בצמח הקנאבוס מקל על מצבו הבריאותי של חולה קשה. הקנאבוס הרפואי משמש כתרופה. כל סם מסוכן המשמש כתרופה ניתן בפיקוח רפואי הדוק וניתן לפי מרשם. מן הראוי שגם הקנאבוס הרפואי יינתן לפי מרשם, ובפיקוח רופא על המינון, על צורת השימוש בו ועל התאמתו לחולה".

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות נימקה גרמן את התנגדותה ואמרה כי רופאים עמם שוחחה "מבועתים מהמחשבה שהחוק יכנס לתוקף", כדבריה. "רופא יכול לתת אקמול, סטרואיד או אנטיביוטיקה. הוא יודע מה התרופה עושה ומהן תופעת הלוואי. אין ספר כזה על קנאביס, ולכן רופאים לא יודעים כיצד לרשום אותו", אמרה, והוסיפה: "לא אני מתנגדת, אלא משרד הבריאות. מי שמתנגד אלה הגורמים המקצועיים, בהם הסתדרות הרופאים. יש לנו במדינה מאות אלפים ואולי יותר ממיליון משתמשים בקנאביס. אנשים משתמשים ורואים שלא קורה שום דבר ואפשר להמשיך לתפקד כרגיל וזה רק עוזר ועושה מצב רוח טוב. קשה מאוד כאשר יש את החוויה האישית הזו, להסביר למה רופאים לא רוצים לרשום קנאביס רפואי. רופאים לא רושמים מרשמים לא לסיגריות ולא לאלכוהול".

להכשיר את הקנאביס "בדלת האחורית"

להערכת המציע, ח"כ משה פייגלין, ישנם מאות אלפי חולים בישראל הסובלים ממחלות כרוניות ויכולים להסתייע בקנאביס הרפואי. אלא שהסרבול הביורוקרטי, שבגללו ל-21 רופאים בלבד יש הסמכה לרשום אותו, גורם לכך שחולף פרק זמן ממושך עד שמגיע האישור המיוחל. השרה גרמן לא מקבלת את הטענה של פייגלין, ורומזת כי הצעת החוק מבקשת למעשה להפוך את הקנאביס לחוקי "בדלת האחורית", כיוון שחלוקת המרשמים לא תזכה לאותו פיקוח שיש כלפי חלוקת הסם כיום: "אם הקנאביס אינו סם מסוכן, מה שצריך זה להוציא אותו מפקודת הסמים. יבואו חברי הכנסת וידברו לעניין ויגידו שהם רוצים לגליזציה, ואולי באמת הגיע הזמן לעשות לגליזציה".

אם הם היו מביאים חוק כזה, איך היית מצביעה?

"לא יודעת, בהחלט יכול להיות שהייתי תומכת, זה כרגע לא רלוונטי. אם זה לא סם מסוכן, וכל כך הרבה אומרים שזה לא סם מסוכן, בואו נוציא את זה מפקודת הסמים. במקום זה באים ואומרים שהרופא ירשום לך קנאביס רפואי. אולי רופא ירשום לך וויסקי כי זה עושה לך טוב? רופא יכול לתת אקמול, כי אקמול עבר את כל המחקרים, אתה פותח את הפתק ואת הוראות השימוש וברור לך מה תופעות הלוואי שלו. עם קנאביס, לא כך הדבר. לכן, יש להוריד מהפרק את ההצעה הבלתי הגיונית הזאת. זה נכון שלקנאביס יש תכונות מרפא, רואים את זה בלי מחקרים. כאשר נותנים קנאביס אחרי שתרופות אחרות לא עוזרות, הוא באמת מועיל".

אם כך, מדוע אינך פועלת להוציא את הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים?

"אנחנו נמצאים היום לדעתי בתקופת ביניים בין זה שקנאביס רשום כסם מסוכן בפקודת הסמים לבין תקופה שלהערכתי במהלכה הוא כנראה ייגרע ממנה וכנראה וייחשב כתרופה. בתקופה הזו אנחנו אומרים: 'בואו נלך לקראת החולים ונראה איך אפשר להקל עליהם'. מצד אחד נוכל לתת להם את החומר הזה, ומצד שני להקל על החולים. מהרגע הראשון שנכנסתי זו הייתה המדיניות וההנחיה המפורשת שלי. החולים אומרים שזה עוזר ויש רופאים שאומרים שזה עוזר, בואו נקל. אבל ההצעה של פייגלין בלתי סבירה".

מצד אחד את אומרת שמדובר בסם מסוכן, ומנגד מותר לוועדה רפואית לרשום אותו. אז מדוע לא להגדיל את מספר הרופאים שיש להם היתר לתת קנאביס במרשם?

"הייתי מעדיפה שיוציאו את זה ממשרד הבריאות, אבל כל עוד יש עדויות שזה עוזר, מתפקידי להקל ככל האפשר על אותם חולים. כיוון שאין לנו עלון ואין לנו מדריך, אנחנו כתבנו נהלים. לקחנו מאמנת האו"ם. באנו ואמרנו 'בואו נקים וועדה שתכלול מומחים שיבחנו אילו מחלות קנאביס יכול לעזור להן'. כללנו את הטורט וגם את הגלאוקומה. העלינו את מספר האישורים מ-10 אלפים לפני שנה ל-14 אלף אישורים כיום. במקום שישה רופאים שמוסמכים לתת מרשם יש 21".

אז למה לא לתת לעוד מאות רופאים הסמכה לתת מרשמים, ובכך לשחרר 'פקק' ביורוקרטי שמונע מעשרות אלפי חולים לקבל מרשם?

"רופאים לא רוצים, הם לא מעוניינים לתת קנאביס כי הם לא יודעים איך לתת. אם אני אמצא רופאים שמעוניינים בכך, ניתן להם את זה. 82% מהפונים לקנאביס רפואי נענים, אך לא כולם יכולים להיענות. אם יהיה צורך נמצא עוד רופאים. אנחנו הולכים לקראת החולים. כל הסיפורים על מאות אלפים הם סיפורים בלי ידיים ורגליים. לפעמים הפרוצדורה לוקחת זמן. תפקידנו הוא לקצר את הפרוצדורה עד שיחליטו אם מוציאים את זה מפקודת הסמים והופכים את זה לתרופה. נפגשתי עם רופאים, הם מבועתים מהאפשרות שהחוק הזה יעבור. דיברתי עם מנהלי קופות חולים. הם לא יודעים מה לעשות. תחשוב, האם כשאתה בא לרופא ומבקש תרופות יש עלון שלא מסביר תופעות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

גרמן: מה הבעיה שחברי כנסת יעשנו?

בשבוע האחרון הודו 12 חברי כנסת כי צרכו קנאביס "בצעירותם". מספר דומה של חברי כנסת סירב להשתתף בשאלון, מה שמחזק את הרושם כי מספרם של חברי הכנסת שהתנסו בעישון אף גדול מזה. להודאתם ההמונית של חברי הכנסת, עושה רושם, היה חלק גדול בהעלאה מחדש של סוגיית הלגליזציה של הסמים הקלים. בניגוד לחברי הכנסת, השרים עדיין נזהרים מאוד מלהתבטא בסוגיה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי מתוך 13 שרים החברים בוועדה שתחליט היום בצהריים אם לאשר את הצעת החוק, רק אחד, אורי אריאל, אמר כי הוא "שוקל לתמוך בהצעה". מלבד אריאל וגרמן, שאמרה כי תתנגד, יתר השרים סירבו לחשוף כיצד יצביעו בוועדה, שתוכן דיוניה חסוי ואינו מובא לידיעת הציבור.

מה את חושבת על הודאתם של חברי הכנסת כי עישנו?

"בכיף, מה הבעיה שעישנו ושימשיכו לעשן? כל הכבוד שהודו. אני לא רואה שום דבר רע בכך שבנאדם מעשן, זו בעיה שלו. בנאדם מעשן או שותה לשכרה, זה קורה להרבה מאוד. אני לא מתערבת".

בכל זאת, כרגע זה לא חוקי.

"כל עוד זה מחוץ לחוק הייתי מזכירה לחברי הכנסת שהם התבקשו לשמור על חוקי מדינת ישראל והם צריכים לחשוב על זה פעמיים. אבל יש מאות אלפים אם לא מיליון שעשו את זה, ולא קרה להם שום דבר. אולי הגיע הזמן להוציא את זה מפקודת הסמים המסוכנים. אבל שישימו את הרופאים בצד".

יכול להיות שכל ההתייחסות של המחוקק בישראל לנושא הסמים הקלים הוא אנכרוניסטי, כאשר על פי לא מעט מחקרים האלכוהול נמצא מסוכן יותר מאשר קנאביס?

"בהחלט יכול להיות שמה שצריך להיות זה שתמר זדנברג ופייגלין שרוצים להסמיך רופאים לרשום קנאביס, יגישו הצעה שתהפוך את זה לחוקי. המשרד שלי מטפל חצי מהזמן בחולים שזקוקים לקנאביס. מישהו צריך לעשות את זה, זה לא עניינו של משרד הבריאות".

מיקי לוי ועדי קול במליאת הכנסת בדיון על אישור התקציב. נועם מושקוביץ
"חברת כנסת מעולה". עדי קול/נועם מושקוביץ

בכל זאת, אי אפשר בלי שאלה אחת פוליטית. חברת סיעתך עדי קול עדיין מושעית מפעילות פרלמנטרית כיוון שנמנעה בהצבעה על חוק לפני שלושה חודשים. האם זהו עונש סביר בעינייך?

"עדי קול היא חברה טובה שלי ואני חושבת שהיא חברת כנסת נהדרת, אני לא חושבת שהיא ממורמרת ואני חושבת שהיא מאושרת גם כחברת כנסת וגם כחברת יש עתיד".

כן, אבל האם זהו עונש מידתי בעינייך?

"אני חושבת שעדי קול היא חברת כנסת מעולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully