וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 שנים אחרי ההתנתקות: דגלי פלסטין בחומש

יהושע בריינר

3.10.2013 / 18:12

עשרות פלסטינים, בהם גם בעלי האדמות החוקיים, הגיעו לחורבות היישוב היהודי שפונה ב-2005 וקיימו שם חגיגה. הדבר התאפשר אחרי שהצו האוסר עליהם לעלות למקום הוסר לאחרונה

שמונה שנים לאחר ההתנתקות - דגלי פלסטין בהתנחלות המפונה חומש: עשרות פלסטינים מהכפר בורקה עלו היום (חמישי) בפעם הראשונה אחרי 35 שנה אל אדמותיהם במקום שבו הייתה ממוקמת ההתנחלות חומש שפונתה ב-2005.

מאז פינוי היישובים בצפון השומרון במסגרת ההתנתקות, לא הורשו הפלסטינים לשוב את האדמות - זאת בשל צווים צבאיים. בפועל, אלו שנותרו בשטח היו פעילי ימין שהקפידו על נוכחות יהודית במקום, אף שהאדמות בבעלות פלסטינית. ההתפתחות אירעה לפני כחודש, אז הוסרו כל הצווים. הבוקר, כאמור, הגיעו עשרות פלסטינים, ובהם בעלי האדמות, אל המקום, מחקו את ציור המנורה שהתנוסס על בריכת המים, שהפכה לסמלה של חומש, ותלו במקום דגלי פלסטין.

חלק מבעלי האדמות אף החלו לעבד את אדמותיהם באופן סמלי ובמקום התקיים טקס נטיעת עצים. "עליית בעלי הקרקעות הפלסטינים לאדמותיהם מביאה לקצו מאבק סיזיפי של כשמונה שנים ללא כל סיבה ובניגוד לכל היגיון", אמר עו"ד שלומי זכריה, המייצג את הפלסטינים מטעם ארגון יש דין.

"מאבק משפטי ומוסרי ממושך"

"לצד האירוע המרגש וחסר התקדים שבו פלסטינים שבים לאדמותיהם שנגזלו, יש לזכור כי אין מדובר במחזה נפוץ אלא במאבק משפטי ומוסרי ממושך שימשיך להתקיים בכל מקום שבו מתקיימות עוולות".

פלסטינים חוזרים לאדמותיהם בחומש. יותם רונן
המנורה נמחקה/יותם רונן

הקרקעות שעליהן נבנתה חומש נתפסו לצרכים ביטחוניים ב-1978. במקום הייתה אמורה לקום היאחזות נח"ל, שלשמה הוצאו צווי התפיסה, אולם במקום זאת נבנתה חומש. בימין זעמו על התיעוד שיצא הבוקר מהיישוב המשגשג, שפונה רשמית לפני שמונה שנים. "התמונות מזכירות את המראות הנוראים של המחבלים שחוגגים על בתי הכנסת של גוש קטיף", אמרו הבוקר בהנהגה הצעירה של הבית היהודי. "היום כולם יודעים שהפינוי מגוש קטיף היה טעות ואסור למדינה לחזור על הטעות של מסירת חבלי ארץ".

מארגון "חומש תחילה" נמסר בתגובה כי למרות "הההפגנה הדלה" של הפלסטינים - "חומש הייתה שלנו, עכשיו שלנו ותהיה שלנו לעד". עוד נטען בארגון כי ישיבת חומש תמשיך לקיים את האחיזה היהודית במקום. "אנו קוראים לציבור להשתתף בלימוד בישיבה, בשמירות על המקום ובתרומות, ובעזרת השם ננצח", אמרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פלסטינים חוזרים לאדמותיהם בחומש. יותם רונן
הפלסטינים קיימו טקס נטיעה סמלי/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully